Ionuț Ardeleanu, Auchan Retail România: „Hypermarketul poate fi o armă redutabilă pentru comerțul viitorului”
După doi ani de consolidare și regândire a strategiei de business, 2022 este anul în care Auchan Retail România va culege roadele ecosistemului creat. Astfel, retailerul își bazează creșterea atât pe segmentele de ultraproximitate și digital, în care a investit constant în ultima perioadă, dar și pe hypermarketuri care sunt într-o transformare profundă. „Vor fi bătălii interesante în piață, vom avea creșteri, iar noi facem parte din această ecuație”, susține Ionuț Ardeleanu, Director General al companiei.
După un 2020 cu o creștere a cifrei de afaceri de 2% și o majorare a profitului de peste 200%, cum arată bilanțul pentru 2021?
2021 este un an de creștere, în care ne-am consolidat poziția pe segmentul de ultraproximitate, am revăzut modul în care facem business și ne-am adaptat foarte mult oferta, am deschis sau accelerat canale de distribuție noi din zona de e-commerce. Anul acesta am lansat la scară largă programul nostru de fidelitate și, în mai puțin de douăsprezece luni, o treime dintre clienții Auchan folosesc cardul MyClub Auchan. Toate acestea au dus la o creștere double digit a cifrei de afaceri, dar și la un an profitabil.
Pe ce segmente de business au venit cele mai mari oportunități de creștere?
În structura noastră de cifră avem trei segmente. Hypermarketurile sunt esențiale, pentru că acest segment generează grosul de cifră, rentabilitate și probabil că acest lucru va fi valabil mulți ani de acum înainte. În 2021 am accelerat însă alte două direcții și rezultatele s-au văzut. Este vorba despre proximitate, unde am ajuns la 125 de locații, și e-commerce, canal pe care l-am lansat acum câțiva ani, dar astăzi este într-o creștere accelerată și an de an ne dublăm cifrele, fie direct, fie prin partenerii noștri.
Cât de important este totuși online-ul pentru Auchan și ce ne puteți spune la nivel de comportament de cumpărare?
Noi privim noul retail ca un mix între magazinele fizice și comerțul online. Este foarte greu să ne imaginăm că formatele fizice vor dispărea în viitor. Operăm magazine cu 10.000 de clienți pe zi, astfel că este iluzoriu să credem că vom ajunge în punctul în care vom avea mii de livratori doar pentru o singură locație. Clienții sunt în căutare de timp, așa că mă aștept la o canibalizare a canalelor de distribuție și la o creștere a ponderii digitalului în total business. O parte dintre clienții din urban și-au transferat cumpărăturile în online și o altă tendință vizibilă rămâne premiumizarea. Clientul din online nu dispune de timp, dar dispune de un buget mai mare, iar acest lucru se reflectă direct în coșul de cumpărături.
Ați precizat că hypermarketurile rămân esențiale pentru businessul Auchan. Cu toate acestea, datele de retail audit indică un declin lent pentru acest format.
Rolul hypermarketului este în continuă schimbare. Este un model într-o transformare profundă. În momentul în care operezi magazine care ajung să genereze 100 de milioane de euro pe an, chiar dacă sunt pe un trend descendent, rămân totuși multe zeci de milioane de euro în formatul respectiv. Drept urmare, rolul magazinului trece de la punct de vânzare fizică, la un rol de magazin platformă, în care o parte dintre clienți vor veni, vor cumpăra și vor pleca în fizic, dar același magazin este bază de producție pentru magazinele din proximitate, dar și bază pentru partenerii de livrare. Rolul hypermarketului devine foarte complex și vorbim despre un adevărat ecosistem pentru că el este o fabrică, un punct de picking, este drive și este și spațiu de vânzare. Știu că s-a vorbit despre declinul acestui canal, însă reinventarea devine un atu major. Hypermarketul poate fi o armă redutabilă pentru comerțul viitorului dacă această reinventare este jucată corect. Sunt însă câteva condiții esențiale pe care le avem în vedere și care vor ajuta hypermarketurile Auchan să rămână un actor important în piață. Vorbim despre digitalizare accelerată, parteneriate, focus pe produse proaspete și sezoniere și reorganizarea profundă, prin care managerii locali vor avea autonomie în decizie.
Toate aceste transformări vin la pachet cu investiții importante. Îmi puteți spune la ce valoare s-a ridicat bugetul pentru 2021?
La nivel de an sunt mai multe zeci de milioane de euro. Pe lângă tot ce ține de zona de digital, sisteme informatice și transformare culturală, investim într-un nou format, agil, de 2.000 de metri pătrați, pe care îl testăm de doi ani de zile și anul acesta începem extinderea. În plus, am investit mult în partea de logistică. În 2019 am deschis cel mai mare campus logistic din Ștefănești, anul acesta deschidem un al doilea campus în Transilvania.
Cu ce așteptări plecați la drum în 2022 și care sunt principalele direcții de dezvoltare?
Cred că un avans de peste 10% este realist, însă avem câteva necunoscute. Să faci previziuni în condițiile în care de la o zi la alta poți să ai blocat accesul pentru jumătate din populația României în magazin e foarte greu. Iar zigzagul acesta între creștere și descreștere este foarte complicat de gestionat. Avansul va veni din ceea ce am dezvoltat deja, respectiv canalul de ultraproximitate și digital, dar și din formatele noi pe care le vom dezvolta. Avem deja magazine care fac 10% din vânzări în digital, așa că progresia va continua și anul viitor. De altfel, pentru 2022 estimăm dublarea cifrei de afaceri în online, urmând ca în 2023 să vorbim despre o triplare a vânzărilor.
2022 este anul în care vom pune în practică ecosistemul Auchan. Vom activa la nivel național reorganizarea managerială bazată pe decizie locală și autonomie, vom continua transformarea digitală pe care am început-o acum doi ani, vom accelera expasiunea pe segmentul de ultraproximitate, atât prin parteneriatul cu OMV Petrom, cât și independent și vom pune bazele modelului nou de magazine despre care menționam anterior.
Prin ce se diferențiază noul format Auchan de celelalte supermarketuri existente în piață și câte magazine noi ar trebui să vedem anul acesta?
Noi considerăm că este formatul în care clienții își vor folosi, probabil, cea mai mare parte din bugetul alocat cumpărăturilor alimentare. Acest format de 2.000 de metri pătrați nu este acoperit în piață în momentul de față și, mai mult decât atât, oferta cu care venim este absolut diferențiată. Luăm în calcul să listăm între 10.000 și 15.000 de SKU-uri. Practic, magazinul va avea o ofertă completă, iar focusul va fi pe produsele alimentare. Vor fi magazine native digital, care vor avea opțiunea de click & collect, drive, dar și livrare la domiciliu, atât direct, cât și prin parteneri, alături de o politică solidă de servicii. Pe lângă cele două locații anunțate deja ne dorim să semnăm contractul și chiar să deschidem alte cinci locații, iar pentru anii viitori ritmul va fi de 10-15 locații anual pe acest format. În paralel, continuăm investițiile pe canalul de ultraproximitate. Suntem la 125 de locații rebranduite și modernizate dintr-un total de 400, astfel că vom continua acest proiect prevăzut inițial pe o durată de patru ani. În plus, anul acesta vrem să validăm modelul pentru magazinele de ultraproximitate MyAuchan din afara stațiilor OMV Petrom. În acest moment operăm 10 unități. După ce avem rezultatele vom decide dacă accelerăm expansiunea sau nu. Și tot la acest capitol merită să menționez că anul viitor vom deschide primele două locații dark store.
Cum vedeți piața locală de retail și cât de greu e să rămâi în topul preferințelor cumpărătorilor?
România este o piață solidă, cu mulți actori pe partea de „comerț clasic”. 2022 va aduce modificări majore pe tot ce înseamnă comerț digital, livrare la domiciliu și quick commerce. Vom vedea jucători noi, dar și actori care vor ieși din piață atât în retailul fizic, cât și în digital, care va fi un segment extrem de tensionat. Vor fi bătălii interesante, vom avea creșteri, iar noi facem parte din ecuație. În România este loc de creșteri importante în perioada următoare.
Care au fost cele mai importante lecții ale ultimilor doi ani și cum s-a schimbat relația cu furnizorii?
Am învățat să răspundem unui comportament care se schimbă permanent și unor așteptări care evoluează extrem de rapid. Deși ultimii doi ani au fost greu de gestionat, noi am construit ecosistemul Auchan care înseamnă ultraproximitate, proximitate, hypermarketuri și digital, la care se adaugă toate parteneriatele. Acesta este modul nostru în care luptăm în piață. Astăzi nu mai poți fi câștigător doar cu un format fizic, la fel cum nu poți fi câștigător doar cu un format digital. Comerțul figital va fi câștigător, dar la bază rămâne modul în care ne servim clienții. Lupta va fi interesantă. Cât despre furnizori, modul accelerat în care se dezvoltă piața reprezintă un pachet de oportunități.