Feliciu Paraschiv, managerul care navighează cu brio pe apele tulburi ale retailului local
Feliciu Paraschiv este un nume cunoscut în industria locală. În ultimii treizeci de ani a reușit să pună Paco Supermarkets pe harta retailului, redefinind comerțul independent în lupta cu marile lanțuri internaționale. Ceea ce e mai puțin cunoscut publicului este că abilitatea de a naviga a dobândit-o, la propriu, în anii petrecuți pe mare, care l-au format ca om și ca profesionist, iar principiile dobândite în acea perioadă a vieții sale sunt aplicate acum atât în business, cât și în viața de zi cu zi. Într-o piață în continuă schimbare, antreprenorul este de părere că nu există inovație fără greșeli, pe care le și încurajează, în încercarea de a oferi echipei sale libertate și creativitate.
Mânat în principal de dorința de cunoaștere și de a vedea lumea dincolo de granițele României, Feliciu Paraschiv a ales să urmeze cursurile Institutului de Marină, devenind Marine Engineer Officer. Șapte ani a navigat pe mare, timp în care a intrat în contact cu diverse culturi și populații. Mai mult, a cunoscut mai multe modele de business, a descoperit cum se lucra în capitalism, a asimilat diverse concepte și a început să studieze de unul singur marketing, în încercarea de a renunța la navigație.
Când și-a dorit să-și întemeieze o familie, s-a retras din industria maritimă comercială și s-a gândit să pună în practică ceea ce văzuse în numeroasele sale călătorii. „Cred că am fost atras de zona de business din adolescență, când eram student și le făceam colegilor proiectele de semestru, contra cost. De-a lungul carierei mele de ofițer maritim, am avut prilejul să mă minunez de zeci de feluri de a face retail, unele dintre ele de neimaginat pentru Europa, adânc legate de tradiții, religii sau culturi complet diferite. Cred că această diversitate m-a motivat să investesc și să construiesc un business de retail. În România, comerțul era ancestral”, povestește Feliciu Paraschiv.
În 1995, anul în care a făcut pasul spre antreprenoriat, peisajul comercial era „umilitor și descurajant” pentru un start-up, susține Feliciu Paraschiv. „Toate acumulările valorice și toate bunele intenții erau călcate săptămânal în picioare de organele de control care ne dezumanizau cu atitudinea lor arogantă și atotștiutoare. Eram răpuși și dezamăgiți. Concurența era praf, o mulțime de magazine mici care vindeau orice, toată lumea vindea «pe caiet». Nici gând de IKA la acel moment”, povestește Feliciu.
Citește și: 2022, un mix între creșteri valorice și scăderi cantitative pentru Paco Supermarkets
De pe mare, în jungla din retail
Cu 7.000 de dolari, într-o geantă diplomat din ultimul voiaj pe mare, a cumpărat un spațiu comercial de 48 mp în Odobești, județul Vrancea, și a deschis primul magazin Paco Supermarket, în vara lui 1995. Era un magazin mic, uimitor de frumos și de cochet pentru piața din România la acel moment, care a funcționat foarte bine, după cum își amintește antreprenorul român. După un an, a dublat suprafața magazinului. A urmat deschiderea unor locații de 200 mp, 300 și respectiv 600 mp, în Focșani.
În prezent, rețeaua Paco Supermarkets numără 16 supermarketuri în județul Vrancea, un cash & carry, precum și operațiuni online și livrarea prin platforme precum Glovo sau Bringo. „Pe mare m-am format profesional. Am învățat tot ce înseamnă frigotehnie, mecanică, instalații termice, mecanice, lucruri care îmi folosesc și astăzi în retail. Dincolo de zona aceasta tehnică, am deprins și rezistența la schimbare, tehnici de negociere și, nu în ultimul rând, abilități de leadership – pentru că pe mare trebuie să iei decizii rapide și bune; altfel, riști să te scufunzi”, spune Feliciu Paraschiv.
Dincolo de lecțiile anilor pe mare, antreprenorul este de părere că dezvoltarea unui business în retail este asemănătoare cu navigarea pe ape tulburi. „Acum trăim într-o zonă extrem de complexă. Toate se întâmplă foarte repede. În anii '90, o companie avea nevoie de aproximativ 20 de ani să ajungă internațională. Acum poate deveni instantaneu. Trăim o epocă a abundenței. Lucrurile se schimbă de la o zi la alta. Produsele ies pe piață nematurizate, pe o piață în emergență, puse la dispoziția oamenilor de o tehnologie în continuă schimbare. E extrem de greu să găsești ce este relevant pentru tine și pentru audiența ta. Cred că acum trăim viitorul”, spune Feliciu Paraschiv.
Tot despre starea actuală a industriei de retail, după o experienţă de peste 28 de ani, fondatorul Paco Supermarkets consideră că piața locală este „canibalizată” de marile lanțuri de retail, ceea ce nu se întâmplă în alte piețe din Europa. „Acest fenomen are de-a face și cu reglementările locale, unele care au «scăpat» autorităților și care permit lanțurilor internaționale să se extindă oriunde. În plus, consumatorului român îi lipsește grav componenta de planificare a achizițiilor, și dacă a uitat să cumpere un produs de la hipermarket, atunci îl va căuta imediat în proximitate”, susține antreprenorul.
Dar chiar și cu această competiție acerbă, o luptă continuă cu marile lanțuri de retail, Feliciu Paraschiv nu regretă decizia de a intra în industria de retail. „De regulă, eu dacă o iau pe un drum, nu mă mai opresc. Direcția aceea e unică. Nu regret că am intrat în retail după ce m-am retras de pe mare, chiar și când mă uit la canibalismul din această industrie”, punctează acesta.
Citește și: Vremea creșterilor în retailul independent
Cum s-a diferențiat Paco Supermarkets pe plan local
Cum a reușit să asigure succesul lanțului de magazine Paco? Feliciu Paraschiv pune totul pe seama intuiției sale de a veni în întâmpinarea consumatorilor cu produse de calitate de care România avea nevoie în anii '90–2000. Ulterior, au contribuit atenția acordată clienților, onestitatea și deschiderea față de aceștia. „Să îi dăm dreptate și când nu are. Cumva, noi trebuie să îl înțelegem și să îl ascultăm, de aici vin banii. Clientul este stăpânul nostru. Chiar dacă este un slogan vechi, comunist, el funcționează și astăzi. Mai mult, aș zice că shopperul a devenit dictator. El cumpără ce vrea, de unde vrea. Se răzgândește repede. Nu mai există loialitate”, spune Feliciu Paraschiv.
Aceasta este și perspectiva pe care o oferă celor 400 de angajați ai rețelei Paco. De exemplu, în cadrul trainingurilor, își învață colegii să le spună clienților pe nume sau să le ofere cele mai bune produse pentru nevoile lor. Și acesta, practic, este diferențiatorul pe care antreprenorul mizează în lupta cu marile lanțuri comerciale.
Curios din fire și dornic să se pună la curent cu noile soluții și tehnologii care ușurează activitatea în retail, Feliciu Paraschiv a mizat și pe tehnologizarea și digitalizarea Supermarketurilor Paco. „Nu am stat pe loc și ne-am adaptat. Avem aplicație, avem site, suntem listați pe Bringo, pe Glovo, suntem în discuții cu alți provideri, lucrăm cu business intelligence. Sunt câteva exemple. Cine nu se pune la punct, arată ca o persoană de 65 de ani care merge la un maraton olimpic în rochie de seară și pantofi cu toc”, consideră proprietarul Paco Supermarkets.
Un manager ferm
Despre cum se caracterizează ca manager, Feliciu Paraschiv spune că este ferm și corect. Consideră că echipa este cea mai importantă resursă pentru o companie, iar managerul este doar un moderator de talk-show. „Există multe feluri de management, dar cred că trebuie să îți adaptezi stilul în funcție de situație. Cea mai importantă caracteristică a unui manager este fermitatea. Nici nu contează skillurile,
nu sunt nici măcar pe locul doi sau trei. Skilluri găsești la oamenii din echipă. Managerul care nu e ferm, pierde echipa. Nimeni nu vrea un manager slab, care evită, care are nevoie de suportul și aprobarea celorlalți când iau decizii. Iar cei mai buni manageri sunt cei care ia decizii având cele mai puține ipoteze în mână. E ușor să fii manager și să iei o decizie când cunoști absolut toate datele problemei, toate posibilitățile, toate variantele. Cel mai greu este când nu cunoști decât două-trei aspecte ale problemei și trebuie să iei o decizie rapidă”, consideră Feliciu Paraschiv.
În echipa de peste 400 de angajați ai Paco Supermarkets se regăsesc și persoane care lucrează în cadrul companiei de peste 25 de ani, dar și personal „de tranzit”, precum liceeni sau studenți. „De regulă, îmi creez o echipă de oameni apropiați care își doresc să lucreze la noi. Am avut toate felurile de angajați în echipă. Inclusiv oameni toxici. Când ai un om toxic în echipă, trebuie să îl scoți imediat, altfel strică tot colectivul”, explică managerul, care se referă la persoanele ce nu se adaptează, care încep să creeze disensiuni, care își creează propriul grup pe care ajung să îl coordoneze.
Despre cum își securizează și motivează angajații, managerul Paco Supermarkets încearcă să îi facă să înțeleagă că aparțin de o companie mare și puternică, capabilă să îi protejeze. Apoi, le oferă ocazia de a se dezvolta și de a avansa, iar dacă este vorba de a promova pe scara ierarhică, preferă să o facă intern, decât să recruteze din exterior – asta după ce a bifat această greșeală și nu a ieșit bine pentru echipă.
„E bine ca un angajat «să plece de jos». Dacă are potențial, dacă aduce plusvaloare, dacă are voință, nu trebuie să îl lași jos, trebuie să îl ridici. Pentru că altfel îl pierzi. Ori se plafonează, ori pleacă în altă parte. Oamenii trebuie să aibă libertate, trebuie să fie creativi, să-și susțină ideile. În plus, am o toleranță fantastică pentru greșeli. Pentru că nu avem cum să inovăm fără să greșim”, explică Feliciu Paraschiv.
Iar când vine vorba despre hobbyuri și de unde își extrage echilibrul și inspirația, antreprenorul mizează clar pe familie, care este cea mai importantă pentru el. Încearcă să-și împartă echitabil timpul – opt ore de somn, opt ore de muncă, opt ore de odihnă activă și plăceri. În acestea din urmă se numără și vizitele în București, unde recunoaște că nu ar putea să locuiască, dar că, în calitate de turist, face și vizitează mai mult decât un bucureștean. Merge la teatru, la muzee, la terase, la concerte. „Oamenii în general au nevoie de multă poezie și artă. Trebuie să găsești o legătură între nevoia lor de poezie și afacerea ta. Dacă ne uităm la conceptele inovatoare din retail, toate au la bază tocmai această nevoie transmisă și executată într-un magazin”, încheie Feliciu Paraschiv.