Exflor Discount, pariul unui distribuitor pe puterea retailului

O poveste antreprenorială de succes, rețeaua de magazine Exflor Discount își are începuturile în zona de distribuție de produse alimentare. După 15 ani de experiență în acest domeniu, Claudiu Zglobiu, antreprenorul din spatele businessului, a pariat pe industria de retail și a lansat Exflor Discount, o rețea de magazine de tip discount care a ajuns azi la patru locații. Planurile de extindere nu se opresc aici, antreprenorul pregătind lansarea unui retail park, precum și un format de magazine de proximitate cu care vizează afaceri de 220 milioane de lei în acest an.

După mai bine de 15 ani în care a activat ca distribuitor de produse FMCG, extinzându-și de-a lungul timpului aria de acoperire în cinci județe, în 2014 antreprenorul Claudiu Zglobiu a făcut o mișcare strategică și a deschis un magazin propriu în Craiova, „la presiunea furnizorilor din distribuție, care își doreau vânzări mai mari, după venirea și dezvoltarea marilor rețele de retail internaționale, dar care nu cunoșteau prea bine piața locală”. Așa a apărut ideea unui magazin de tip discount, care reprezenta de fapt un alt canal de vânzare pentru produsele din distribuție.

Începutul a fost mai greu, din cauza lipsei de experiență în industria de retail, însă din al doilea an de funcționare sortimentația Exflor Discount cuprindea și produse din afara distribuției proprii. „Credeam că venim dintr-un business complementar, dar până la urmă am văzut că totul este diferit în comerț. Am fost nevoiți să ne pliem pe client, să completăm oferta cu cerințele lui. Prima noastră locație, din Craiova, era situată într-un centru comercial și avea în jur de 5.000-6.000 de SKU-uri, dintre care 80% erau produse din portofoliul propriu. În prezent, gama din acest magazin a ajuns la 8.000 produse”, explică Claudiu Zglobiu.

Mare parte din sortimentație era, și a rămas în continuare, produse alimentare, de igienă personală, produse de curățenie, etc. Cronologic vorbind, după dezvoltarea acestor categorii, magazinul de 1.300 metri pătrați din Craiova a fost extins cu o zonă de frig pentru a oferi shopperilor produse lactate, mezeluri, produse congelate și refrigerate.

În 2017, alte două magazine Exflor Discount au fost deschise, în Târgu Jiu și Craiova, în timp ce al patrulea magazin al rețelei a fost inaugurat anul trecut în Roșiori, județul Teleorman. Din cele patru locații Exflor Discount, două funcționează în sistem de chirie, în timp ce două spații fizice aparțin antreprenorului. Investiția în aceste patru magazine s-a ridicat de-a lungul timpului la șase milioane de euro.

Planuri pentru un retail park

Magazinul fanion al rețelei rămâne cel din Târgu Jiu, a doua locație a rețelei Exflor Discount, mai ales dacă luăm în calcul planurile ambițioase ale ownerului. Deschis în primăvara anului 2017, în locul unei foste locații Praktiker, magazinul Exflor Discount din Târgu Jiu are o suprafață totală de 4.000 metri pătrați, din care suprafața de vânzare are 2.600 metri pătrați, restul fiind depozitul și birourile. Sortimentația ajunge la 12.000 de articole, dintre care 70% este reprezentată de produsele alimentare și băuturi. În medie, 1.200 de persoane intră zilnic în acest magazin, unde bonul mediu ajunge la 150 de lei. „Consumatorul Exflor Discount este un familist care face cumpărături săptămânale în acest magazin. În general, cumpără produse de bază, igienă personală, îngrijirea casei și băuturi, atât non-alcoolice, cât și alcoolice. Acestea sunt categoriile cele mai vândute, urmând apoi cele din vitrina de frig, mezeluri și lactate”, explică Claudiu Zglobiu.

Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut în mod constant slalom...
Investițiile în expansiune, planul La Cocoș pentru 2024
Investițiile în expansiune, planul La Cocoș pentru 2024
În ciuda faptului că retailul independent continuă să piardă teren în fața marilor rețele internaționale, există antreprenori locali care...

Anul trecut, antreprenorul a cumpărăt locația din Târgu Jiu, după cinci ani în care au funcționat în chirie. Motivul? Lângă magazin, mai exista o aripă unde funcționa anterior depozitul cu materiale de construcții, de aproximativ 750 metri pătrați, care urma să fie mărită. Astfel, planul proprietarului Exflor Discount este de a dezvolta lângă magazinul alimentar o galerie comercială care să găzduiască alți retaileri – de fashion, home&deco, petshop și farmacie. „Suntem în discuții cu KiK și cu Maxipet. Încercăm să creăm un adevărat pol de cumpărături în zonă, un fel de retail park, cu o suprafața închiriabilă de 1.800 metri pătrați. Nu suntem dezvoltatori, nu ne pricepem foarte bine la asta, am avut această idee și am construit pas cu pas. Avem câțiva retaileri cu care am încheiat discuțiile, cu alții încă le desfășurăm. Estimez că până la finalul lunii aprilie galeria comercială va funcționa. Noi sperăm să multiplicăm acest concept de retail park din Târgu Jiu și în alte zone, în special în ruralul mare sau urbanul mic”, spune Claudiu Zglobiu.

Mai mult, după terminarea acestui proiect, antreprenorul din Dolj vizează să renoveze și propriul magazin alimentar pentru a se încadra în conceptul parcului de retail. Investiția în proiectul galeriei comerciale se ridică la 600.000 de euro, iar până la finalul anului, odată cu renovarea magazinului, bugetul va ajunge la un milion de euro. Magazinul Exflor Discount din Târgu Jiu va avea o sortimentație mai diversificată, va comercializa și carne proaspătă și va dispune de o zonă de food, unde angajații și vizitatorii din parcul de retail vor putea
lua masa.

Vânzări, planuri și targeturi

În prezent, cifra de afaceri a businessului Exflor se împarte echitabil între divizia de distribuție și rețeaua de retail. Distribuitor în județele Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt și Argeș, Exflor are în portofoliu branduri precum Dr. Oetker, Fuchs Condimente, Hell’s, Băneasa, Sanovita, Sano, SC Johnson, Aqua Carpatica, Tuborg, Ficosota, Alka, Orkla și altele. Mai mult, Exflor dispune și de o platformă de vânzări online B2B, unde sunt listate atât produsele din portofoliul de distribuție, cât și cele din cadrul magazinelor de discount. Astfel, cele 15 mașini de transport livrează comenzile pe raza celor cinci județe în 24-48 de ore.

În zona de retail, Exflor oferă și o marcă privată de hârtie igienică și produse din hârtie, realizate în cadrul fabricii fratelui antreprenorului, care deține propriul brand de hârtie, Cody, și pe care Exflor îl distribuie în zonă. „Avem un mix de businessuri și e clar că a fost o idee bună. Magazinele ne-au ajutat, la un moment dat, să rulăm volume mai mari și să atragem parteneri noi pentru distribuție. Și invers, pe partea de distribuție, magazinele ne-au ajutat să oferim un alt canal de vânzare produselor existente, la momentul respectiv, în portofoliu”, explică proprietarul Exflor Discount.

Planurile antreprenorului se concentrează în viitor, în schimb, pe zona de retail, mai degrabă decât pe cea de distribuție, care este destul de așezată, mai ales că acesta consideră că există foarte mult loc de dezvoltare pe piața din Târgu Jiu. Mai exact, Claudiu Zglobiu plănuiește să lanseze un nou concept de magazin, de această dată unul de proximitate, cu o suprafață de până în 500 metri pătrați. Noul brand, denumit Zonen, ar urma să fie lansat în 2024. „Noi mai avem în rețea un magazin de cartier care funcționează foarte bine și de aceea ne-am gândit să mizăm pe acest format în viitor. Dacă vreți, este primul magazin al rețelei noastre, deschis în 2007, are un spațiu de expunere de 400 metri pătrați, este un magazin complet, cu măcelărie și produse proaspete. O să îl dezvoltăm și o să îl integrăm sub acest concept nou”, explică proprietarul. Astfel, Claudiu Zglobiu are în plan să deschidă cel puțin două locații Zonen în 2024, în zona Craiovei.

Cât despre impactul inflației în business și așteptările pentru acest an, antreprenorul își menține optimismul și mizează pe o creștere de 20% a cifrei de afaceri doar pe activitatea curentă, fără a lua în calcul și noile deschideri. „Anul trecut am reușit să creștem tot cu 18-20% față de 2021, la fel și profitul. Probabil în 2023 vom ajunge la aproximativ 220 milioane de lei cifră de afaceri”, încheie Claudiu Zglobiu.

Viitorul pieței de retail independent, încotro?
Viitorul pieței de retail independent, încotro?
Deși numărul jucătorilor independenți din retailul local care au o poveste de peste 30 de ani nu este deloc neglijabil, experiența nu mai este...
2023, anul consolidării retailului modern din România
2023, anul consolidării retailului modern din România
După ce timp de câțiva ani consecutivi marile rețele de magazine s-au remarcat prin investiții susținute în expansiune și remodelare, 2023 a...
2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
Diversificare și adaptare au fost cuvintele de ordine pentru jucătorii independenţi în 2022. Pe o piaţă aglomerată, aceștia și-au asigurat...
Star Market Discount: Mixul de produse, diferențiator în retailul hiperaglomerat al Capitalei
Star Market Discount: Mixul de produse, diferențiator în retailul hiperaglomerat al Capitalei
După un an și jumătate de la deschiderea magazinului Star Market Discount din zona Nerva Traian din București, lecția asimilată de...