Cum s-a scumpit coșul de cumpărături în prima jumătate a acestui an
Prima jumătate a acestui an stă sub semnul inflației în continuă creștere, alimentele fiind direct afectate. Majorarea costurilor de producție se resimt în prețurile de la raft, iar produsele de bază sunt tot mai scumpe de la o lună la alta.
Potrivit analizei Shopping Basket care monitorizează lunar prețurile principalelor bunuri de larg consum din magazinele online ale jucătorilor internaționali prezenți pe piața locală, pe care Progresiv o realizează, cea mai mică valoare a coșului de cumpărături a fost de 340 de lei în condițiile în care, la începutul acestui an, aceleași produse valorau cumulat 309 lei. Cafeaua, uleiul, laptele și făina sunt produsele ale căror prețuri au fluctuat cel mai mult în primele șase luni ale acestui an.
Concret, cafeaua măcinată Jacobs Kronung Alintaroma verde 500 g costa în luna februarie 21,49 lei Auchan, cel mai ieftin magazin online la acea dată, iar în această lună acest preț se regăsea doar în două dintre cele patru rețele monotorizate: auchan.ro și Carrefour prin intermediul Bringo. În cazul cora.ro, prețul în luna iunie era de 33.25 de lei față de 24,94 de lei cât era în luna februarie, produsul având la cea dată o reducere de la 26,59 lei. În cazul mega-image.ro, prețul a fost 25,39 lei pe 22 februarie la 31,99 lei pe 20 mai.
Citește și: Cumpărături mai puține și produse mai ieftine, principalele efecte ale inflației
Alimentele care s-au scumpit cel mai mult
Produsul care s-a scumpit constant indiferent de retailer a fost uleiul de floarea soarelui. În luna februarie, prețul unui litru de ulei Undelemn de la Bunica era de 9,99 lei în trei din cele patru rețele monitorizate (carrefour, auchan.ro și cora.ro) și 9,49 lei în cazul mega-image.ro. În luna iunie, cel mai mic preț întâlnit în rețelele monitorizate a fost de 11,49 lei. Concret, în cazul Carrefour (prin Bringo), uleiul Undelemn de la Bunica figura cu o reducere de preț de la 11,79 lei la 11,49 lei. În restul rețelelor monitorizate, prețul a fost de 11,45 lei în cora.ro, 11,79 mega-image.ro și 11,49 în cazul auchan.ro.
În cazul unui kilogram de făină Băneasa, scumpirea a fost de 1,24 lei în perioada analizată, timp în care și un litru de lapte Zuzu (3,5% grăsime) s-a scumpit cu 1,05 lei.
În luna iunie, valoarea coșului de cumpărături pentru 25 de produse (disponibile în toate rețelele analizate) a fost de 319,25 lei pe mega-image.ro, cel mai ieftin magazin în luna iunie în contextul ofertelor promoționale și a faptului că retailerul nu percepe taxă de livrare pentru cumpărături de peste 250 de lei.
În 20 iunie, în momentul realizării analizei Shopping Basket, cinci produse din lista de 30 beneficiau de prețuri promoționale, fiind vorba de detergentul capsule Ariel Mountain Spring/ Color3in1, șamponul Head&Shoulders Classic, balsamul de rufe Lenor Spring 1.5l, uleiul de floarea-soarelui Untdelemn de la Bunica și apa minerală necarbogazoasă Aqua Carpatica.
Totodată, timpul mediu petrecut la cumpărături pe platformele online în ziua efectuării cumpărăturilor a fost de 8,5 minute iar valoarea celui mai scump coș de cumpărături a fost înregistrată de cora.co având în vedere disponibilitatea produselor (28 din totalul de 30 analizate) și lipsa ofertelor promoționale.
Metodologie: Produsele din lista de cumpărături sunt SKU lider în segmentul IKA, selectate din top 5 SKU pe categoriile/segmentele vizate, clasamentul fiind realizat de compania de research RetailZoom pe universul de magazine monitorizate în 2021.
*Analiza completă va fi disponibilă în ediția din iulie a revistei Progresiv.