Cumpărături mai puține și produse mai ieftine, principalele efecte ale inflației

Fie că vorbim despre producători, retaileri, furnizori de servicii sau cumpărători, primele luni ale anului 2022 au venit cu provocări în readaptarea planurilor pentru acest an. Inflația este preocuparea principală a românilor, având impact direct asupra vieții lor și a comportamentelor de cumpărare. Cum reacționează cumpărătorii? Se orientează către mărci mai ieftine pentru bunurile de bază, însă nu și pentru produsele “de răsfăț”, unde economisesc mai degrabă prin reducerea cantității, arată datele unui studiu AHA Moments. Cumpărături mai puține și produse mai ieftine, principalele efecte ale inflației

Dacă sfârșitul anului 2021 a fost despre pandemia care se apropia de mult-așteptatul sfârșit, starea de bine de la începutul lui 2022 nu a durat însă mult, inflația și războiul dintre Ucraina și Rusia au reprezentat o adevărată provocare pentru toți jucătorii din piață, dar și pentru consumatori. Astfel, 2022 aduce o scădere a calității vieții față de trimestrul al treilea din 2021 și, totodată, temperează gradul de optimism. Percepția asupra calității vieții lor îi poziționează pe consumatorii români mai degrabă în zona de mijloc a scalei, cu o medie de 6.2, semnificativ mai scăzută față de septembrie 2021 (6.6 în medie). Astfel, 49% își percep viața grea sau foarte grea (vs. 40% în septembrie 2021), în timp ce 51% duc o viață mai degrabă bună sau foarte bună (vs. 60% în septembrie 2021).

111

Citește și: Consumatorii se așteaptă la cheltuieli mai mari pentru alimente în următoarele șase luni

Calitatea vieții are variații notabile atunci când privim lucrurile din perspectiva dimensiunii socio-demografice. Astfel:

  • Cu cât vârsta este mai ridicată, cu atât percepția asupra calității vieții în prezent este mai scăzută, (6.5 media pentru tineri, coborând la 6.0 pentru cei din segmentul de vârstă 45-55 ani).
  • Un statut social mai ridicat indică o calitate mai bună a vieții, media fiind de 7.0 în rândul publicului Pareto, în timp ce în rândul celor cu venituri mici pe gospodărie media ajunge la doar 5.6.
  • Observați și în studiile anterioare, cei care au copii tind să fie mai mulțumiți de viața lor, având o calitate medie a vieții de 6.4 vs 6.0 cei care nu au copii. ”Aici poate fi vorba de un cerc virtuos, a avea copii te face să privești cu o perspectivă mai bună viața sau o percepție bună asupra vieții tale te face mai predispus să ai copii”, explică Gianina Vîlcea, Senior Client Service & Research Executive AHA Moments.

În ceea ce privește viața pe care își imaginează că o vor avea peste 5 ani, respondenții privesc viitorul cu optimism, însă un optimism temperat de evenimentele din contextul actual. Calitatea medie a vieții, proiectată peste 5 ani, este de 7.0, în scădere față de proiecția făcută în septembrie 2021 când priveau viitorul cu mai mult optimism (7.7 în septembrie 21).

222

Inflația, preocuparea principală a românilor

Inflația este preocuparea principală a românilor, privită din perspectivă personală, ca impact direct asupra vieții lor. Războiul este o preocupare secundară, deoarece s-au obișnuit cu ideea și, pur și simplu, se îngrijorează mai mult de cheltuielile lor zilnice.

Tot acest context nu a rămas fără ecou, românii încercând să se adapteze, în special prin măsuri de gestionare mai atentă a banilor (77%), reducere a consumului la utilități (65%), dar și prin modul în care se informează, aceștia fiind mai selectivi în ceea ce privește sursa (70%). Alți români încearcă să economisească prin orientarea către mărci mai ieftine sau promoții (57%) ori prin reducerea cantității consumate în gospodărie (51%).

Războiul din Ucraina vine cumva în a doua parte a clasamentului, respondenții studiului AHA Moments fiind mai îngrijorați de consecințele acestuia asupra economiei țării noastre și implicit asupra vieții lor. Cât despre Covid-19, pandemia pare a nu mai fi o îngrijorare.

Vezi și: Cum au reacționat shopperii la presiunile inflaționiste din primul trimestru

3333

Produse mai ieftine pentru cumpărători

Cumpărătorii se orientează către mărci mai ieftine pentru bunurile de bază / uz casnic, însă nu și pentru produsele “de răsfăț”, unde economisesc mai degrabă prin reducerea cantității și nu prin orientarea spre alte mărci. Acest lucru îl putem observa pentru categorii precum bere, vin & băuturi spirtoase, băuturi răcoritoare, gustări sărate și dulci, dar și produse cosmetice și machiaj. Deci pe aceste categorii ne putem aștepta la scăderi de volume în următoarea perioadă.

Produsele alimentare, curățenia casei și dezinfectanții vor fi, de asemenea, afectate, dar dintr-o perspectivă diferită, deoarece promoțiile și mărcile mai accesibile vor câștiga cumpărătorii. Reducerea cantităților nu este o opțiune pe deplin fezabilă aici, prin urmare vor fi la căutare etichete cu prețuri mici.

Studiul a fost desfășurat în aprilie 2022, pe 900 de respondenți din populația digitalizată cu vârsta cuprinsă între 18-55 ani (acoperire națională). Comparația datelor referitoare la calitatea vieții a fost făcută cu un studiu realizat în septembrie 2021 pe 1.000 de români cu aceeași structură de eșantion.

Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor
Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor
În fața creșterilor de prețuri, consumatorii își ajustează obiceiurile de consum și strategiile pentru a-și gestiona eficient bugetul. O...
Despre puterea cifrelor, la INSPIRO – Lucky Numbers
Despre puterea cifrelor, la INSPIRO – Lucky Numbers
Circa 150 de manageri din industriile de retail și FMCG și-au dat întâlnire pe 13 iunie, la The Tent by Clubul Diplomatic, la cea de-a 13-a...
Ipsos: 50% dintre români vor căuta cele mai bune prețuri și promoții în perioada Sărbătorilor
Ipsos: 50% dintre români vor căuta cele mai bune prețuri și promoții în perioada Sărbătorilor
Starea de spirit la finalul lui 2022 poate fi rezumată în două cuvinte: anxietate și anticipare. Astfel, deloc surprinzător, inflația își...
Despre cum transformăm banalul în extraordinar, la INSPIRO 2022
Despre cum transformăm banalul în extraordinar, la INSPIRO 2022
Circa 170 de manageri din industriile de retail și FMCG și-au dat întâlnire pe 7 iulie, la Grădina Face Convention Center, la cea de-a 12-a...