Romania incepe sa isi revina. Ce se intampla in Bulgaria | Progresiv

Dupa anul de criza 2009, 2010 parea sa fie unul al stabilizarii. Cu toate acestea, consumatorii bulgari au continuat sa-si reduca cheltuielile. Chiar si in aceasta situatie, unele categorii de produse si servicii, precum cele alimentare, comunicatiile si sanatatea, au inregistrat cresteri sensibile. Romania incepe sa isi revina. Ce se intampla in Bulgaria

Din cauza instabilitatii financiare a populatiei, preturile, calitatea si varietatea au devenit principalii factori care determina achizitia in 2011. Consumatorii vor continua sa caute cea mai buna calitate pentru cel mai bun pret. Aici, promotiile si marcile private ale marilor lanturi de retail vor juca un rol deosebit de important.

Spre exemplu, anul trecut, ponderea produselor aflate la promotie in cosul de cumparaturi a fost de 7,4%, potrivit datelor furnizate de GfK Bulgaria, iar in 2011 exista semne ca ponderea acestora va continua sa creasca. Produsele alimentare achizitionate la preturi promotionale au reprezentat 62%, in timp ce bunurile nealimentare – 38%. Pe langa promotii, consumatorii bulgari sunt din ce in ce mai interesati in marcile private ale retailerilor. Si in acest caz, factorul-cheie este pretul, cele mai multe produse marca privata cumparate provenind din categoriile lapte si deserturi pe baza de iaurt – 38,1%, ice tea si cafea rece gata preparata – 29% si cafea instant (fara mixuri) – 26,6%.

Provocarile furnizorilor

In timpul crizei economice, nu doar consumatorii au avut de-a face cu situatii dificile. Atat furnizorii, cat si retailerii au fost nevoiti sa-si schimbe abordarea fata de aprovizionare, dar si fata de cererea pentru produsele de baza necesare gospodariilor. Pentru a putea oferi preturi accesibile clientilor lor, retailerii le-au cerut furnizorilor sa lanseze cat mai multe promotii si sa mai scada din preturi. Aceste masuri au fost luate pentru a veni in intampinarea necesitatilor unor clienti cu bugete reduse, intrucat in orice perioada dificila din punct de vedere economic este normal ca oamenii sa-si faca cumparaturile in magazine unde pot primi mai mult pentru mai putini bani. Cei mai multi producatori (furnizori) din sectorul FMCG au reusit sa faca fata declinului pietei, asa cum reiese din datele publicate de Euromonitor International. Segmentul alimentar din Bulgaria este asteptat sa creasca usor pana in 2015, in contextul in care nu se anticipeaza un al doilea val de criza. Tendintele enuntate de Euromonitor International include cresteri in urmatoarele categorii: hrana pentru animalele de companie, cosmetice, medicamente si suplimente nutritive, acestea fiind categorii care fie au avut un consum redus pana acum, fie isi vor relua cresterea pentru a ajunge din nou la un nivel de consum anterior crizei.

Retailerii trebuie sa se ridice la inaltimea asteptarilor

In Bulgaria se remarca o tendinta de crestere a ponderii retailului modern in detrimentul magazinelor locale, de mici dimensiuni. In ultimul an, intrarea pe piata a hard discounter-ului Lidl a largit accesul consumatorilor bulgari la produse si promotii cu preturi mici. In timp ce in 2006 cel mai important factor in selectia locului pentru cumparaturi era apropierea de casa sau de birou, in 2010, varietatea si bogatia sortimentatiei au determinat 56% dintre consumatori sa se intoarca intr-un magazin anume.

Exista o serie de tendinte-cheie in comportamentul de consum care trebuie luate in considerare de jucatorii din industria bulgara de retail pe termen lung – urbanizarea, trecerea la formatele mai mici de magazine, populatia imbatranita si o mai mare atentie acordata de consumatori sanatatii si calitatii vietii.

Privind spre viitor

Tot mai multi specialisti in domeniu considera ca inovarea este cea care va asigura evolutia sectorului FMCG – atat in relatiile dintre parteneri, inovatia de produs, cat si in relatia cu clientii si in comunicare.

Vestea buna este ca 48% dintre consumatori spun ca aproape intotdeauna sunt dispusi sa cheltuie ceva mai mult decat au planificat initial. Acesta ar putea fi un semn ca in Bulgaria criza incepe sa fie de domeniul trecutului si ca pentru sectorul FMCG se anunta vremuri ceva mai bune.

Foto_ADV Auchan 20 martie
[P] CNBC.com anunță: Auchan România, singurul retailer din Europa de Sud-Est inclus în „50 SDG Leaders”
Auchan Retail România este recunoscut la nivel internațional pentru angajamentul său în sustenabilitate, fiind primul și singurul retailer din...
Marius Costin_numit CEO Netopia Grup
Modificări în echipa de top management a grupului Netopia
Grupul Netopia, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de plată digitale din România, își consolidează echipa de top management,...
Interior HUB SAMEDAY investitie la Ghimbav, judetul Brasov
Sameday își dezvoltă capacitatea de procesare în urma unei investiții de 21 de milioane de lei
Sameday, compania de curierat cu cea mai mare dinamică de creștere din România, are un nou centru logistic operațional în orașul Ghimbav,...
Retailul angajează cei mai mulți manageri în această perioadă. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Retailul angajează cei mai mulți manageri în această perioadă
Aproape 12.000 de joburi pentru specialiști cu un nivel de senioritate mai mare de 5 ani și manageri au fost scoase în piață de la începutul...
Început de an în forță pentru expansiunea Lidl în România. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Lidl își consolidează prezența în Constanța și inaugurează un nou magazin
Lidl continuă investițiile pe plan local prin deschiderea unui nou magazin în municipiul Constanța, pe data de 20 martie. Noul magazin Lidl din...
Carrefour reduce preturile campanie consumator cos cumparaturi
Carrefour extinde programul strategic de reducere a prețurilor până la finalul lunii aprilie
Carrefour România continuă programul strategic de reducere a prețurilor pe termen lung și adaugă 500 de noi produse, oferindu-le clienților...