Momentul bilantului | Progresiv
Au trecut deja primele sase luni din an si multi dintre dumneavoastra probabil v-ati setat asteptarile si pentru semestrul al doilea, dupa un bilant al afacerii la jumatatea lui 2012. Dincolo de analiza cifrelor de vanzari, a dinamicii categoriilor sau a cosului de cumparaturi, cred ca sunt cateva evaluari esentiale pentru un comerciant, indiferent de tipul de magazin, ale caror rezultate vor conditiona realizarea planurilor pentru a doua jumatate din an.
Astfel, desi mai putin masurabile in cifre sau procente, cred ca increderea si gradul de fidelizare al clientilor sunt extrem de importante pentru evaluarea business-ului la jumatatea anului. Editia curenta a revistei trateaza subiectul fidelizarii clientului si va ofera cateva sugestii in acest sens in rubrica „Comunicare in magazin”, de la pagina 44. Apoi, un bilant al noutatilor aduse de magazinul dvs. pe piata si raportarea la concurentii directi din acest punct de vedere ar putea fi o oglinda buna a dinamicii si flexibilitatii afacerii pe care o gestionati.
La nivelul sortimentatiei, cati dintre dvs. ati facut rabat de la calitate pentru a diminua preturile la raft in acest an? De partea cealalta, cati dintre dvs. ati ales sa mizati pe un alt palier de pret decat cel inferior, facand eforturi suplimentare pentru a explica clientilor beneficiile alegerii unui produs alimentar de calitate? In prezent, una dintre preocuparile retailerilor straini este reducerea ponderii produselor importate in categoriile de produse proaspete. Cea mai recenta declaratie de asumare a acestui obiectiv apartine reprezentantilor Carrefour Romania. Puteti afla mai multe informatii pe acest subiect din interviul cu directorul comercial al companiei, la pagina 24.
Iar pentru ca ne aflam la momentul bilantului, tot in numarul curent puteti citi un material de analiza a strategiilor de expansiune ale retelelor internationale de magazine pe piata romaneasca, la pagina 18. Asa cum era de asteptat, expansiunea marilor grupuri de comert se concentreaza si in acest an pe formatele mici de magazine, franciza fiind principala parghie de accelerare a acestui proces. Asadar, investitiile straine in retail raman la un nivel redus, “de criza”, in conditiile limitarii numarului de deschideri de magazine de mari dimensiuni la mai putin de 5 unitati pe semestru.
De partea cealalta, la furnizori, probabil cea mai arzatoare problema a momentului este iesirea din cercul vicios al promotiilor care le trag in jos profitul. Dupa cum puteti vedea din interviul de la pagina 48, inventivitatea brandurilor la capitolul promovare poate aduce cresteri impresionante de cote de piata si, nu in ultimul rand, poate impulsiona sau relua dezvoltarea categoriei – un lucru foarte benefic si pentru comercianti.