Ketchup-ul conduce detasat | Progresiv
Synovate Romania a realizat in februarie 2009 un studiu referitor la sosurile gata preparate. Esantionul, reprezentativ national, este alcatuit din 1500 de respondenti cu varste intre 18 si 64 de ani.
Sosurile gata preparate sunt o categorie care nu se bucura de o diversitate foarte mare in Romania. Sapte din 10 respondenti au consumat sosuri gata preparate cel putin o data in ultimul an. Respondentii cu varste intre 55-64 ani sunt ceva mai reticenti cand vine vorba de sosuri gata preparate, consumand in ultimul an mai putin decat orice alta grupa de varsta. Locuitorii din centrul si din sud-estul tarii au consumat mai mult sos in ultimul an, patru din cinci declarand ca au consumat sosuri gata preparate.
Sosurile preparate in casa pierd teren
Sosurile cumparate din comert sunt cele mai populare, 39% dintre respondenti au consumat astfel de sosuri, iar 36% au ales sa consume atat sosuri cumparate din comert, cat si sosuri preparate in casa. Tinerii prefera sosurile cumparate din comert (51%), populatia mai in varsta ramanand fidela sosurilor preparate in gospodarie (35%). Daca populatia din centru (58%) si est (48%) prefera sosurile cumparate, cei din sud-vest (42%) opteaza pentru sosuri preparate in casa. Respondentii singuri/divortati si studentii consuma cu preponderenta sosuri gasite pe rafturile magazinelor, la fel si locuitorii oraselor cu peste 200.000 de locuitori (54%).
Mai mult de jumatate din cei care isi cumpara sosuri gata preparate, se aprovizioneaza de la magazine mici/minimarketuri sau magazine de cartier. In mediul rural principalul loc de cumparare al sosurilor gata preparate este magazinul universal mic/minimarket. Supermarketul a obtinut un scor semnificativ mai mare pentru zonele urbane (45%, fata de 36% pe total). Locuitorii din vest prefera magazinele mici/de cartier atunci cand vine vorba de sosuri gata preparate, iar bucurestenii isi cumpara sosurile de la hypermarket (67%). De asemenea, hypermarketul este locul principal de cumparare al sosurilor gata preparate pentru persoanele cu venituri pe gospodarie de peste 2.000 RON. Supermarketul este preferat de persoanele din orasele mari cu peste 200.000 de locuitori.
Frecventa de cumparare este inca scazuta
Peste 92% din respondenti cumpara sosuri gata preparate cel putin de o data pe luna. Sosurile gata preparate sunt cumparate semnificativ mai rar de catre locuitorii din zona rurala (6% il cumpara de 2-3 ori pe an, fata de 3% la nivel total). Populatia cu venituri mici cumpara sosuri gata preparate o data pe luna (42%). Persoanele care ocupa functii de conducere cumpara sosurile de 4-5 ori pe an (29% fata de 10% la nivel total).
62% din cei care cumpara sosuri gata preparate, cumpara cate unul, in timp ce trei din 10 consumatori cumpara doua sosuri la o singura ocazie de cumparare. Sapte din 10 locuitori din nord-estul tarii cumpara un singur sos la o ocazie de cumparaturi. 12% din locuitorii din sud-vestul tarii cumpara patru sau mai multe sosuri odata, pe cand doi din cinci transilvaneni se aprovizioneaza cu cate doua sosuri la o singura ocazie de cumparare.
Tipurile preferate de ambalaje sunt flaconul de plastic si borcanul de sticla (52% si respectiv 22%). Doar unul din 10 respondenti cumpara cel mai des sosuri gata preparate ambalate in borcane de plastic. Borcanul de sticla este preferat semnificativ mai mult in sud-vest (45%) si Bucuresti (35%), bucurestenii fiind si cei mai mari fani ai ambalajelor de tip sticluta (20% fata de 7% la nivel total).
Sosurile ambalate in borcane de plastic sunt cumparate semnificativ mai mult de catre persoanele cu venituri mici (18%), in timp ce persoanele cu studii superioare cumpara mai mult sosuri la sticlute (16%). Borcanele de sticla sunt preferatele respondentilor cu functii de conducere, mai mult de jumatate dintre acestia alegand acest tip de ambalaj. Sosurile pentru paste la minut inregistreaza o frecventa mai mare in cadrul gospodariilor numeroase, cu mai mult de cinci persoane, precum in centrul si vestul tarii.
Ketchup-ul, lider de clasament
Ketchup-ul este de departe cel mai popular sos gata preparat, care se gaseste in comert. Jumatate din cei intervievati au declarat ca cel mai des cumpara ketchup. Sosurile bolognese, pizza, chilli si cele cu ciuperci au o penetrare foarte mica, fiind achizitionate, cel mai des, de max 3% dintre respondenti. Maioneza este cumparata cel mai des in Bucuresti, unde 19% dintre respondenti au declarat acest lucru. Populatia cu varste cuprinse intre 55-64 de ani cumpara sos de rosii mai des decat orice alta grupa de varsta (34% fata de 15% in total). 7% dintre femeile casnice cumpara cel mai des pulpa de rosii, semnificativ mai mult decat la nivelul intregii populatii. 11% dintre locuitorii din centrul tarii cumpara cel mai des sos bolognez, semnificativ mai mult decat la nivel national.
Persoanele cu venituri mici cumpara cel mai des sos de rosii, acestia obtinand un scor semnificativ mai mare decat cel la nivel total (8% fata de 3%). 21% din populatia oraselor cu peste 200.000 de locuitori, cumpara cel mai des sos de mustar, semnificativ mai mult decat la nivel total, unde se inregistreaza un scor de 12%.
Tomy, cel mai des cumparat brand
Notorietatea spontana a marcilor de sosuri gata preparate difera semnificativ pe regiuni, mult mai putin pe segmentele de varsta, educatie sau venit. Cu toate acestea, Tomy este liderul incontestabil al categoriei, urmat de Regal si Knorr. Tinerii cu varste intre 18-24 de ani recunosc spontan Tomy si Hellman’s semnificativ mai mult decat orice alta grupa de varsta (77% si 25% fata de 66% si 18%). Tomy, cu un scor de 66%, este marca de sos gata preparat mentionata spontan de cei mai multi dintre respondenti. Tinerii de 18-24 ani au mentionat semnificativ mai mult aceasta marca la notorietatea spontana, la fel si locuitorii din partea de sud-est a tarii (78%).
De asemenea, Regal a inregistrat o notorietate spontana semnificativ mai mare in randul locuitorilor nord-vestului tarii. Sosurile gata preparate Bunica au fost semnificativ mai recunoscute in mediul urban (40% fata de 26% in mediul rural). Sosurile gata preparate Uncle Bens si Heinz sunt recunoscute spontan mai mult de cei din clasele sociale inalte cu venituri de peste 2000 RON. Knorr isi regaseste cei mai multi dintre fani in randul oraselor cu peste 200.000 de locuitori, 62% dintre acestia recunoscand spontan marca Knorr.
Topul se mentine si in randul marcilor cumparate cel mai des, Tomy, Regal si Knorr ocupand primele trei locuri, mentinandu-se insa la distanta una de cealalta. Daca Regal este cumparata mai des in nord-vest (33%) si sud (28%), Sultan are mai multi cumparatori in centrul tarii (12% fata de 6% in total). 10% dintre cei cu varste intre 55-65% nu stiu ce marca de sos gata preparat cumpara cel mai des.
Heinz isi regaseste cei mai frecventi cumparatori printre oamenii din clasele sociale inalte, in timp ce Baneasa si Olimpia sunt cumparate cel mai des de catre oamenii cu venituri sub 900 RON. Marcile Uncle Ben’s(6%), Heinz(8%), Spring(12%) si Hellman’s (10%) sunt cumparate cel mai des de catre locuitorii capitalei, semnificativ mai mult decat la nivelul intregii tari. Cei mai frecventi cumparatori ai marcii Bunica(11%) sunt angajatii cu studii superioare, PastaD’oro/Arpis gasindu-si cei mai frecventi cumparatori in randul oamenilor cu studii universitare (2%).
Inainte de a il folosi pentru paste/orez sase din 10 respondenti amesteca sosurile gata preparate din comert cu alte ingrediente, precum carnea sau legumele. Daca locuitorii din centru si sud prefera sa amestece sosurile cu alte ingrediente (70% respectiv 75%), cei din nord-vest si sud-est le adauga ca atare peste paste sau orez (54% respectiv 51%). Sapte din 10 pesionari amesteca sosurile cu alte ingrediente inainte de a le adauga peste paste/orez, iar 52% dintre cei care locuiesc in gospodarii numeroase le folosesc ca atare fara a mai adauga nici un alt ingredient.

