Care sunt cele mai atractive piete din regiune pentru retaileri | Progresiv
Tarile din Europa de Est si-au pierdut, rand pe rand, atractivitatea in fata retailerilor internationali. Dupa criza economica declansata in urma cu trei ani, multe din tarile din regiune inca se mai lupta pentru a-si reveni, situatie ce a facut ca marile lanturi de retail sa se orienteze spre alte piete unde sa-si poata pune in practica planurile de expansiune.
In Indexul anual de Dezvoltare a Industriei Globale de Retail, realizat de compania de consultanta A.T. Kearney, doar trei tari din Europa de Est mai prezinta interes pentru retailerii internationali, iar niciuna dintre acestea nu este Romania. Anul acesta, tara noastra a iesit de tot din topul celor mai atractive 30 de tari pentru retailerii internationali, singurele piete din Eruopa de Est care mai prezinta interes fiind Albania, Rusia si Bulgaria.
Astfel, daca in 2007 Rusia se afla pe locul al doilea, dupa India, anul acesta ocupa un modest loc 14, dupa Albania, cu patru pozitii in scadere fata de anul trecut. In ceea ce priveste Bulgaria, aceasta incheie clasamentul relizat de A.T. Kearney, situandu-se pe locul 30, cu 11 pozitii mai jos decat in 2010.
Cum a iesit Romania din clasament
Inca de anul trecut, cei de la A.T. Kearney spuneau despre Romania ca este o piata in curs de saturare. Dupa o pozitie 22 in 2008, tara noastra a inceput sa piarda loc dupa loc in clasamentul atractivitatii pentru retaileri. Astfel, in 2009 coborase pe 23, anul trecut a mai pierdut cinci pozttii, ajungand pe 28, in timp ce in 2011 nici nu se mai afla printre cele mai atractive 30 de piete ale lumii. Desi nu a ajuns inca la maturitate, piata de retail din Romania traverseaza o perioada dificila, determinata in primul rand de scaderea puterii de cumparare a consumatorilor, ceea ce-i indeamna la preudenta pe retailerii internationali prezenti la nivel local, care au incetinit semnificativ ritmul de expansiune.
Europa de Est si Rusia
Potrivit Indexului publicat de A.T. Kearney, Europa de Est se caracterizeaza in primul rand prin diversitate. Daca in urma cu doar patru ani, in 2007, in clasament erau prezente noua tari din Europa de Est, in 2011 numarul acestora s-a redus la o treime. Conform companiei de consultanta, situatia este o consecinta directa a faptului ca in ultimii ani in tarile est europene Produsul Intern Brut a avut o crestere mult mai lenta decat in statele din America Latina, Orientul Mijlociu si Asia.
Chiar si Rusia si-a incetinit evolutia economica, insa nu a iesit din top, ocupand o pozitie apropiata de jumatatea clasamentului. Anul trecut, vanzarile din retail pe cap de locuitor au crescut pana la valoarea de 3.700 de dolari si, in ciuda instabilitatii politice, Rusia ramane una din principalele destinatii pentru investitiile marilor retalieri.
In ceea ce priveste Albania, ocupanta locului al 13-lea in clasamentul A.T. Kearney pe 2011, desi aceasta tara are o populatie de doar 3,2 milioane de locuitori, reprezinta o piata atractiva pentru retaileri, fiind departe de saturatie. Retailerul francez Carrefour, spre exemplu, are in plan intrarea pe pietele din Europa de Sud-Est printr-un parteneriat cu Marinopoulos din Grecia, fiind vizata si deschiderea de magazine in Albania.
Evolutia lucrurilor
De la prima editie a a studiului A.T. Kearney privind evolutia pietelor de retail la nivel global (2002), populatia lumii a crescut cu 11%, de la 5 la 5,7 miliarde de oameni, in timp ce vanzarile din retail pe cap de locuitor au sporit cu peste 90%, de la 2.000 de dolari la 3.850 de dolari, iar spatiile de vanzare s-au marit cu peste 200%, de la 40 de milioane la 130 de milioane de metri patrati.
Pe masura ce gigantii din retail investesc masiv pentru a intra pe noi piete, experimentand atat succese, cat si esecuri, acestia inteleg ca expansiunea in aceasta industrie este ca un joc de-a portofoliile: succesul este asigurat de un mix optim de tari, formate si modele de operare.
Indexul anual de Dezvoltare a Industriei Globale de Retail din 2011 reflecta schimbari dramatice in economia globala si moduri diferite in care tarile aflate in curs de dezvoltare au fost afectate. Anumite piete au iesit din recesiune mai puternice decat inainte, in timp ce altele s-au sufocat in transformarile de ordin politic pe care criza economica le-a adus cu sine.
La nivel mondial, anul acesta este martorul unui numar semnificativ de tari si piete in curs de dezvoltare care infloresc si schimba inclinatia balantei puterii. China a luat recent locul Japoniei ca fiind a doua cea mai mare economie a lumii, in timp ce de la India se asteapta o crestere mai puternica decat a Chinei pe termen lung, luand in considerare populatia tanara numeroasa de care dispune. Practic, la ora actuala, aceste tari emergente incep sa dea tendintele agendei globale a retailerilor.
Cu toate acestea, in timp ce Asia conduce in termeni de revenire economica, America de Sud a reusit performanta de a castiga cele mai multe pozitii in clasamentul din acest an, gratie cresterii constante a retailului in regiunie si a mentinerii unui ritm sustinut al investitiilor. Brazilia este, fara indoiala, cea mai atractiva tara pentru retaileri in acest an. In dreptul sau este asteptata o crestere de 5% a Produsului Intern Brut in urmatorii ani, concomitent cu atingerea unei populatii numeroase, majoritar urbana. Aceste aspecte vor duce la o crestere a vanzarilor din retail, fiind planificate investitii importante in aceasta directie, mai ales in contextul in care in Brazilia se vor organiza Jocurile Olimpice de Vara din 2016 si Campionatul Mondial de Fotbal din 2014.
Pe locul al doilea in topul celor mai atractive tari din lume din perspectiva retailerilor se afla Uruguay, o tara in care oportunitatile pentru retaileri au ajuns aproape de varf, in timp ce locul al treilea din clasament este ocupat tot de o tara din America Latina – Chile. Clasamentul celor mai atractive zece piete pentru retaileri este completat de India, Kuweit, China, Arabia Saudita, Peru, Emiratele Arabe Unite si Turcia.
Despre Indexul anual de Dezvoltare a Industriei Globale de Retail
Indexul anual publicat de A.T. Kearney reprezinta un top al celor mai atractive 30 de tari din perspectiva retailului. Clasamentul este impatit in trei sectiuni egale, primele zece tari fiind considerate foarte atractive, urmatoarele zece - de luat in calcul pentru investitii, in timp ce ultimele zece au o prioritate scazuta.
Tarile sunt afisate in ordinea descrescatoare a atractivitatii pentru retaileri.
Topul final a fost alcatuit in urma analizarii a 200 de tari din intreaga lume, criteriile luate in calcul fiind riscul de tara, populatia (ca numar de locuitori) si Produsul Intern Brut pe cap de locuitor (care trebuie sa depaseasca 3.000 de dolari pe an). In structurarea topului final, ordinea tarilor este stabilita in functie de patru criterii majore, fiecare detinand o pondere de 25%: riscul de tara si al mediului de afaceri, atractivitatea pietei pentru retaileri, nivelul de saturatie al pietei si presiunea timpului.