Bucuresti si Ilfov gazduiesc circa o treime din distribuitorii romani | Progresiv

Cea mai dezvoltata regiune a tarii reprezinta circa 20-30% din vanzarile totale de bunuri de larg consum din Romania si este cea mai competitiva piata de comert. In distributie, aproape o treime din numarul firmelor de profil inregistrate la nivelul tarii au sediul in Bucuresti sau in judetul Ilfov. Bucuresti si Ilfov gazduiesc circa o treime din distribuitorii romani

Doar in Bucuresti activeaza aproximativ 4.600 de companii specializate in distributia FMCG, un numar de aproape patru ori mai mare decat cel al firmelor de profil inregistrate in regiunea Moldovei si cu 50% peste cel din Transilvania. Si retailul modern a prins radacini cel mai puternic pe piata din Capitala: la inceputul lui iunie erau operationale aici 19 hypermarketuri, fata de 5 in fiecare dintre orasele mari din provincie: Cluj-Napoca, Timisoara sau Iasi.
Dan Topoliceanu, directorul national de vanzari al Supreme Group (care detine producatorul ciocolatei Primola si distribuitorul Supreme Distribution), estimeaza ca Bucurestiul si judetul Ilfov detin o pondere de circa 20% in piata FMCG. O alta estimare, de 30-35%, a fost facuta de catre Narcis Mihai, Country Manager pe Romania al distribuitorului german Lekkerland.

Cum resimt distribuitorii competitia din pe piata?

„Competitia este mai intensa decat in restul tarii datorita potentialului de vanzari mai mare (in ceea ce priveste consumul pe cap de locuitor si volumul de vanzari pe magazin), a numarului mai mare de distribuitori si producatori activi sau a marcilor distribuite pe piata, dar si pentru ca segmentul premium este mult mai bine reprezentat aici”, afirma Topoliceanu.
La randul sau, reprezentantul Lekkerland pune acest fenomen pe seama puterii de cumparare a populatiei mai mari fata de restul regiunilor.

Problemele distribuitorilor

Pentru distribuitori, problemele din Bucuresti si Ilfov sunt aceleasi ca in restul tarii, ele fiind generate in principal de contextul economic dificil. Cu toate acestea, rata insolventelor (calculata ca procentaj al insolventelor din numarul total al distribuitorilor FMCG din regiune inregistrati la Registrul Comertului, pe baza datelor furnizate de institutie) este la jumatate fata de media nationala.
Datele de la Registrul Comertului mai arata ca anul trecut au intrat in insolventa 62 dintr-un total de 4.631 de companii de distributie inregistrate la nivelul regiunii.

„Avand in vedere ca Bucurestiul reprezinta cea mai importanta zona din punct de vedere al potentialului comercial si al puterii de cumparare a populatiei, chiar daca oamenii sunt mai atenti la modul in care isi fac cumparaturile putem spune ca aici efectele crizei economice s-au resimtit mai putin decat in alte zone ale tarii”, afirma Narcis Mihai.

[click pentru marire]

Mai concret, criza s-a resimtit in afacerile distribuitorilor prin diminuarea rulajelor pe magazin, cresterea costului de operare pe magazin si prin blocajele de lichiditati generate de insolventele din retailul traditional, potrivit reprezentantului Supreme Group. Grupul a avut in 2010 circa 2.600 de puncte de vanzare activate in Bucuresti si Ilfov, in scadere cu aproximativ 10% fata de anul anterior. „Evolutia volumelor totale este similara in Bucuresti cu restul tarii”, a mai precizat Dan Topoliceanu.

Si in cazul distribuitorului Lekkerland Romania, numarul de clienti activi in regiunea analizata s-a diminuat in 2010, compania avand in prezent aproximativ 250 de puncte de livrare. Reprezentantul companiei sustine insa ca Bucurestiul ofera oportunitati de dezvoltrare a unor valori superioare fata de restul regiunilor datorita prezentei pe piata a tuturor marilor jucatori din retailul modern, dar si a numarului mare de magazine existente in canalul traditional de vanzari.

Cum arata comertul

Cu un total de 7 magazine cash & carry, 19 hypermarketuri, 84 de supermarketuri si 14 discountere operationale in Bucuresti, un calcul simplu arata ca spatiul de comert modern (incluzand doar lanturile internationale de magazine) este de 100 de metri patrati la mia de locuitori (luand in considerare un total de 3 mil. de locuitori). Bucurestiul a fost punctul de plecare pentru aproape toti marii retaileri alimentari internationali prezenti in Romania, iar planurile de expansiune anuntate de acestia arata ca cel mai mare oras al tarii inca le ofera oportunitati de dezvoltare: in urmatorii doi ani vor fi inaugurate aici cel putin doua hypermarketuri (Carrefour si Auchan).

 

 

[click pentru marire]

De altfel, un studiu publicat recent de compania de consultanta Contrast Management Consulting arata ca Bucurestiul prezinta cel mai mare potential de dezvoltare pentru retailul modern, acesta fiind urmat de judetele Dolj, Valcea si Dambovita.

Referindu-se la comertul traditional din Bucuresti si judetul Ilfov, reprezentantul Supreme Group a precizat ca, anul trecut, „vanzarile medii per magazin realizate de companie au avut un recul mai puternic fata de 2009 in segmentul food store, comparativ cu self service (magazine fara tejghea – n.r), mai ales datorita canibalizarii de volume catre retailul modern (prin promotiile agresive si noile locatii deschise)”.

Cei mai mari distribuitori

Cei mai mari distribuitori de bunuri de larg consum cu sediul in Bucuresti sau Ilfov sunt Top Brands Distribution (cu o cifra de afaceri de 1.307 mil. lei in 2009), Interbrands Marketing & Distribution (527 mil. lei in 2009) si Macromex (466 mil. lei in 2009), potrivit datelor de la Ministerul de Finante. Toti acestia au o acoperire nationala, fiind parteneri ai unor producatori mari din industria FMCG, precum Procter & Gamble (Interbrands), Philip Morris (Top Brands Distribution) sau Lactalis (Macromex).

 

 

[click pentru marire]

FAN Courier va investi 40 de milioane de euro în 2025. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
FAN Courier va investi 40 de milioane de euro în 2025
FAN Courier, companie antreprenorială cu capital 100% românesc, fondată în 1998 de Felix Pătrășcanu, Adrian Mihai și Neculai Mihai, a bugetat...
Victor Iancu, Partener, lider al departamentului de Strategie, EY România
Deficitele gemene ale României: iluzia stabilității și riscurile ascunse pentru viitorul economic
În termeni economici, termenul „deficite gemene” se referă la existența simultană a unui deficit bugetar - atunci când cheltuielile statului...
Delia Corniciuc Director de Marketing Danone pentru regiunea Europa Centrala si de Est.jpg
Delia Corniciuc, numită Director de Marketing CEE în cadrul Danone
Danone România anunță numirea Deliei Corniciuc în funcția de Director de Marketing pentru regiunea Europa Centrală și de Est. Cu o...
Carrefour renunță la încă 39 de magazine din Franța. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Carrefour trece în mandat gestiune 39 magazine din Franța
Carrefour a anunțat că va trece alte 39 de magazine din locații integrate în locații în sistem mandat gestiune, majoritatea hipermarketuri și...