Afacerile grupului Agricola, +5% in Q1 | Progresiv
In primul trimestru al anului 2013, grupul de firme Agricola a inregistrat o cifra de afaceri de aproape 118 mil. lei, in crestere cu 5% fata de perioada similara a anului trecut.
Agricola International SA, cea mai importanta companie a grupului, in care sunt integrate lantul de productie al carnii de pasare, reteaua proprie de magazine si operatorul logistic, a inregistrat in primele 3 luni o crestere a cifrei de afaceri cu 11%, ajungand la circa 80 mil. lei. Rezultatele sunt in linie cu obiectivele stabilite pentru anul in curs, pentru care oficialii Agricola au bugetat o crestere intre 5% si 15%.
Desi debutul anului a fost marcat de discutii aprinse referitoare la siguranta alimentara a carnii si a produselor din carne, Agricola a raportat un avans de 8% in volum al vanzarilor de carne de pui in primele trei luni, comparativ cu perioada similara din 2012, si o rata de crestere in valoare de 24%, partial din cresterea cu putin peste 10 procente a pretului de vanzare in ultimul an calendaristic, dar mai ales datorita cresterii ponderii produselor transate (cu valoare mai mare) in mixul de produse comercializat si din atingerea unei proportii de 85% a produselor refrigerate din total vanzari de carne de pui, potrivit oficialilor Agricola. Acestia au precizat ca, fata de ultimul trimestru din 2012, pretul mediu la carnea de pasare este cu 4% mai mic in prezent.
De unde vin presiunile pe pret
“Cresterea pretului de vanzare la carnea de pasare, din 2009 si pana astazi, cumuleaza 17 procente. Cu alte cuvinte, pretul mediu al carnii de pasare a evoluat in ultimii 4 ani in ritm cu inflatia. In acelasi interval, graul s-a scumpit cu 145%, porumbul cu 132%, srotul de soia cu 55%. In contextul in care 75% din kilogramul in viu a puiului broiler inseamna furaj, iar 80% din costul furajului insemna cereale si sproturi, cred ca este inutil sa mai arat cat de mare este presiunea cresterii costului kilogramului de carne de pasare. In acelasi timp, salariul mediu in Romania este 0,29% din media veniturilor din Uniunea Europeana, deci pretul la raft nu mai poate creste. Este evidenta asadar si presiunea plafonarii pretului la raft, din cauza puterii de cumparare afectate a populatiei” a declarat Grigore Horoi, presedintele grupului Agricola.
In acest context, ajutorul de stat pentru bunastarea pasarilor, care, anul acesta, se plateste din fonduri UE, scade in termeni reali la 56% din ajutorul acordat avilcuturii anul trecut si practic nu poate acoperi cresterile de pret din amonte.
“Cifrele sunt suficiente sa inteleaga oricine cat de incordata este situatia acestei industrii care plateste anual aproape 600 de milioane de lei taxe la stat, are aproape 30.000 de angajati directi, de care depind alti 126.000 de de angajati din industrii conexe. Prin urmare, este normal sa sa fim cel putin nedumeriti cand auzim aprecieri ca romanii ar manca mai scump decat in Germania, de exemplu. Adevarat, sparanghelul e mai scump in Romania, dar carnea de pasare si produsele din carne se vand la preturi cu 30% -65% mai mici decat in tarile UE, in conditiile in care Romania are TVA de 24%, iar tarile ale caror preturi le comparam au TVA cuprinsa intre 5 si 15%.”, a atras atentia Horoi.
+16% la vanzarile de salamuri crud-uscate
Vanzarile la categoria salamuri crude uscate realizate de Salbac, companie din cadrul grupul Agricola Bacau, au crescut in primul trimestru cu 16% fata de aceeasi perioada din 2012. “In continuare, grupa salamurilor crud-uscate performeaza, in vreme ce grupa salamurilor fiert-afumate inregistreaza o usoara scadere a volumelor, in trendul pietei. Per ansamblu, compania Salbac are o crestere a cifrei de afaceri de 14% fa?a de anul trecut”, se mai arata in raport.
„Suntem increzatori ca vom mentine tendinta de crestere la salamurile noastre crud-uscate, unde performam de ani buni si unde salamul de Sibiu Agricola, prin pozitia sa de lider in segment, ne ajuta foarte mult. Asta in conditiile in care piata carnii procesate continua sa se contracte”, a explicat Horoi.
-15% la vanzarile de semipreparate si produse ready-meal
La categoria semipreparate si produse de tip ready-meal, obtinute la fabrica Europrod, in primul trimestru s-a inregistrat o scadere cu 15 procente a volumelor vandute. „La aceasta categorie de produse vorbim, de asemenea, de o contractare a pietei – cu siguranta influentata direct de puterea de cumparare. Sunt, in definitiv, niste produse de nisa, iar eu cred ca una din solutiile de revenire va veni din cresterea exporturilor. Oricum, colegii de la Europrod au inregistrat un rezultat bun in martie si aprilie, cand au comercializat 80 de tone de produse de post, dublu fata de anul trecut”, a mai precizat presedintele Agricola.
In ceea ce priveste categoria oua pentru consum, produse aflate in portofoliul Avicola Lumina Constanta din cadrul grupului Agricola, s-a inregistrat o diminuare de 10% a vanzarilor fata de primul trimestru al anului precedent, principalul motiv fiind o supraproductie in tarile vestice care a condus la o scadere dramatica a pretului pe intreaga piata a Uniunii Europene, se mai arata in raportul trimestrial transmis de producator.