7 din 10 romani cumpara inghetata cel mai des din comertul traditional | Progresiv

Daca asociem aceasta informatie si cu faptul ca 83% dintre respondenti consuma inghetata in sezonul cald, iar 50% minim o data pe saptamana, iata o oportunitate de vanzari imediata pentru comerciantii traditionali. In ceea ce priveste sortimentatia, mergeti la sigur cu aromele de vanilie si ciocolata/ cacao, care sunt preferatele consumatorilor, inclusiv in cazul copiilor. In ceea ce priveste contextul de consum, acesta este de regula familial si casnic, in timp ce consumul inghetatei impreuna cu colegii/ prietenii afara este intalnit mai curand in randul respondentilor tineri.

Concluziile apartin celui mai recent studiu realizat de compania de cercetare de piata TNS CSOP in cadrul Omnibusului pe care acestia il desfasoara lunar. 7 din 10 romani cumpara inghetata cel mai des din comertul traditional

Esantionul a fost alcatuit din 1.104 persoane si este reprezentativ la nivel national. Datele au fost colectate pe baza de chestionar standardizat, fata in fata, la domiciliul celor intervievati, in perioada mai – iunie 2011. Eroare de reprezentativitate: +/-2,9%.

Sezonalitatea, reconfirmata

In sezonul rece marea majoritate a populatiei nu consuma deloc inghetata (aproximativ doua treimi), in timp ce 19% consuma inghetata mai rar de o data la 2-3 luni, iar circa 16% consuma inghetata cel putin o data la 2-3 luni.
In sezonul cald, situatia se modifica semnificativ: consumatorii de inghetata reprezinta marea majoritate (83%) si numai 17% nu consuma deloc inghetata. Dintre consumatori, persoanele mai tinere (15-34 ani) consuma inghetata cu circa 10% peste medie, iar persoanele mai in varsta consuma mai putin decat media: cu 10% mai putin cei din grupa de varsta 55-64 ani, respectiv cu aproximativ 20% mai putin cei din grupa de varsta 65+ ani. In mediul rural, consumatorii sunt ceva mai putini (cu 6% mai putini comparativ cu totalul), iar in Bucuresti aproape intreaga populatie (96%, cu 13% mai mult ca media) consuma inghetata in sezonul cald.

Unul din doi consumatori: cel putin o inghetata pe saptamana in sezonul cald
Ca frecventa de consum, din totalul respondentilor, 50% consuma inghetata in sezonul cald cel putin o data pe saptamana, 17% cel putin o data pe luna, iar 15% mai rar de o data pe luna. Frecventa consumului de inghetata in sezonul cald depinde de varsta: in special, consuma inghetata cel putin o data pe saptamana respondentii din grupa de varsta 15-24 ani (80% fata de 50%), iar cei din grupele de varsta mai inaintate (55-64 ani si 65+ consuma mai putin, cei din ultima grupa de varsta ajungand sa consume doar in proportie de 18% cel putin o data pe saptamana). Din nou, consumul mai frecvent de inghetata (minim o data pe saptamana) apare in mediul urban si indeosebi in Bucuresti (64% fata de 50%), in timp ce in mediul rural consumul (minim saptamanal) este ceva mai redus (44% fata de 50%). Din nou, in ce priveste consumul frecvent de inghetata (minim o data pe saptamana) nu apar variatii in functie de variabila sex.

 

 

[click pentru marire]

Produs carlig in comertul traditional

Referitor la locatia de unde achizitioneaza inghetata, respondentii cumpara in sezonul cald mai ales de la minimarket/magazin de cartier (68%), indiferent de varsta, sex sau mediu de rezidenta.  In topul locatiilor urmeaza chioscurile (48%), apoi supermarket-urile (35%) si tonetele de pe strada/din parc (26%). De la hypermarket cumpara sub 15%, iar de la restaurant/fast-food sau mall sub 10%.

Respondentii cumpara inghetata cel mai des de la minimarket/magazin de cartier (45%). Cei mai in varsta (45+ ani) cumpara mai des de la minimareket, iar cei din grupa de varsta 25-44 ani iau inghetata de la minimarket mai rar decat media. In topul locatiilor urmeaza chioscurile (28%), apoi supermarket-urile (13%). De la tonetele de pe strada/din parc cumpara cel mai des doar 7%. Mai putin de 5% dintre respondenti cumpara cel mai des de la hypermarket, mall-uri sau terase/restaurante/fast-food-uri.

Romanii nu sunt mofturosi cand vine vorba de tipul de inghetata

Majoritatea tipurilor de inghetata sunt populare: acestea sunt consumate de obicei de circa 15-25% dintre respondenti, cu exceptia inghetatei tip sandwich (consumata de obicei in sezonul cald de doar 2% dintre respondenti - procentaj sub marja de eroare). Cea mai populara este inghetata pe bat (consumata de obicei de 27% dintre respondenti si in special de cei din grupa de varsta 15-24 ani (33%)), urmata de cornet (consumata de 20% per total si indeosebi apreciata de respondentii mai tineri: 15-34 ani), apoi de vafa, inghetata la pahar si inghetata la cutie/caserola (portie familiala) – fiecare tip reprezentand circa 16% dintre preferintele consumatorilor de inghetata. Vafa este mai populara in mediul rural (22%) si printre respondentii mai maturi (45-54 ani) (21%). Inghetata la pahar este preferata de respondentii mai varstnici de peste 65 ani (35%, mai mult de dublu fata de media de 16%) si de cei din mediul rural (21%). Inghetata la cutie/caserola (portie familiala) este consumata mai frecvent de persoanele din grupele de varsta mai mature (35-44/45-54/55-64 ani - peste 20%) si din mediul urban, mai ales din Bucuresti (28%, cu 12% peste medie).

[click pentru marire]

„Dintre consumatorii de inghetata pe bat, acestia se orienteaza, in majoritate, spre inghetata glazurata: 52% per total si ceva mai mult femeile (57%) si respondentii din grupa de varsta 55-64 ani (57%). Aproximativ 17% prefera inghetata pe bat simpla, iar circa o treime (31%) nu manifesta nicio preferinta in ce priveste tipul de inghetata pe bat”, precizeaza Ileana Todoran, Senior Research Executive TNS CSOP.

In legatura cu aromele preferate, consumate de obicei in sezonul cald, cele mai populare arome sunt, la distanta de restul, vanilia si apoi aroma de ciocolata/cacao : acestea cumuleaza mai mult de doua treimi dintre preferintele consumatorilor: aroma de vanilie - 73%, iar aroma de ciocolata/cacao – 68%. Vanilia este in special apreciata in grupa de varsta peste 65 ani (81%), dar mai putin in Bucuresti (58%). Aroma de ciocolata/cacao este mai frecvent consumata printre cei mai tineri respondenti (15-24 ani) (72%) si in Bucuresti (86%).

Preferinte clasice

Dupa vanilie si ciocolata/cacao, urmeaza in top fructele de padure si capsunile, fiecare categorie intrunind circa un sfert dintre preferintele consumatorilor. Fructele de padure sunt ceva mai apreciate in grupa de varsta 25-34 ani (29%) si in mediul urban (30%), iar capsunile - in grupa de varsta 25-34 ani (29%).
Caramelul, alunele si cafeaua cumuleaza intre 10-20% dintre preferintele consumatorilor de inghetata: caramelul - 19%, alunele – 12%, iar cafeaua 11%. Toate aceste trei arome sunt mai «gustate» in Bucuresti. Alte arome care reprezinta minim 5% dintre preferintele consumatorilor sunt: fisticul (9%), pepenele galben (9%), tiramisu (8%), lamaia (8%), bananele (6%), stracciatella (5%), toate acestea fiind mai populare printre tinerii consumatori (15-24 ani) si in Bucuresti (cu exceptia bananelor).

In ce priveste aromele de inghetata consumate cel mai des, practic, topul aromelor se rezuma la doua mari arome care ocupa aproximativ acelasi loc in preferinte: aroma de vanilie si aroma de ciocolata / cacao, fiecare dintre acestea reunind circa doua cincimi (40%) dintre preferinte. Din nou, vanilia este in special apreciata in grupa de varsta peste 65 ani (56%), in mediul rural (49%), dar mai putin in Bucuresti (29%), iar aroma de ciocolata/cacao este mai frecvent consumata de cei mai tineri respondenti (15-24 ani) (45%) si in Bucuresti (45%). Celelalte arome consumate cel mai des se plaseaza sub pragul de 10%: fructele de padure (6%), capsuni (4%), caramel (3%).
Profilul de consum al copiilor se aseamana cu cel al adultilor in ce priveste aromele preferate: in mod similar, topul este dominat de aromele de ciocolata/cacao si de vanilie, cu un avans usor pentru ciocolata – 36%, vanilia atragand circa 30% dintre preferinte. Fructele de padure si capsunile se plaseaza in esalonul doi, cumuland fiecare in jur de 10% dintre preferintele copiilor, urmate de caramel (5%).

Consumul in localuri, extrem de redus

Referitor la locul in care se consuma inghetata, in majoritate (aproape doua treimi - 63%), respondentii consuma inghetata acasa, in special femeile (67%) si persoanele mai in varsta (cu cat sunt mai in varsta, cu atat se accentueaza trendul de consum acasa: 45-54 ani (67%), 55-64 ani (73%), 65+ ani (76%)). Doar aproximativ o treime dintre respondenti (31%) consuma inghetata afara (pe strada, in parc, pe plaja etc.), mai ales tinerii sub 35 de ani (15-24 ani (46%), 25-34 ani (36%)) si barbatii (35%). „Se poate spune ca inghetata nu se consuma aproape deloc in localuri: un procentaj extrem de redus (4%) consuma inghetata la terase, restaurante, fast-food-uri. Acesta este, posibil, motivul pentru care multe dintre aveste localuri nu au in meniu inghetata”, explica Ileana Todoran.

Consumul de inghetata se produce cel mai frecvent impreuna cu familia (aproape jumatate – 48%), in special pentru persoanele mai mature, cu varste intre 35 si 55 ani: 35-44 ani (66%), 45-54 ani (55%), 55-64 ani (59%). Un procentaj semnificativ de aproximativ un sfert dintre respondenti (27%) consuma inghetata de unul singur (indeosebi persoanele peste 65 ani (45%) si cei din Bucuresti (34%)).

Intra AICI pentru a descarca studiul integral.

optimism oameni de afaceri studiu EY global
Directorii generali, optimiști în privința perspectivelor de creștere în 2025
Directorii generali din lume se declară optimiști în privința creșterii în 2025, în pofida complexelor provocări geopolitice și...
România, al doilea cel mai mare beneficiar de noi proiecte de retail din Europa Centrală și de Est
Retailul modern din România, în plină expansiune
Piața de retail modern din România continuă să se extindă, contrar tendințelor de încetinire economică, susținută de un consum în...
Nedelcu Tudor Penny expansiune retea magazine discounter. vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Tudor Nedelcu, Team Leader Expansiune la PENNY România, despre planurile de extindere ale rețelei
Cu peste 400 de magazine deschise la nivel național, PENNY continuă să fie unul dintre cei mai activi retaileri din România. Tudor Nedelcu, Team...
schimbari in echipa de achizitii a Kaufland international
Schimbări în echipa internațională de achiziții a retailerului Kaufland
Retailerul german Kaufland, parte a grupului Schwarz, va separa începând cu data de 1 martie diviziile de vânzări și achiziții la nivelul...