Industry 4.0, conceptul care transformă industriile prin tehnologie

Un mod inovator de a conecta industria cu tehnologia, printr-un limbaj comun – numit digitalizare – și obținerea de informații proactive care conduc la agilitate, eficiență, costuri reduse – așa definește Valentina Frângu, Sales Manager Dell Technologies România, termenul de Industry 4.0, tot mai folosit de producători. Industry 4.0, conceptul care transformă industriile prin tehnologie

La bază, conceptul de Industry 4.0 e unul relativ simplu: valorificarea oportunităților aduse de digitalizare, serviciile cloud și Internet of Things (IoT) pentru a dezvolta soluții inteligente în procesul de producție. Numele se referă la cel de-al patrulea mare salt tehnologic, după revoluția industrială, apariția electricității și a producției în masă și, nu în cele din urmă, avansul uluitor adus de computere.

Astfel, cea de-a patra revoluție tehnologică va permite producătorilor să abordeze businessurile dintr-un unghi nou, unul care implică o mai mare integrare a proceselor. Pe de o parte, Industry 4.0 va facilita multe dintre sarcinile îndeplinite astăzi de angajați. Pe de altă parte, acest lucru ridică semne de întrebare referitor la posturile care vor fi create în anii ce vin.

În centrul ideii de Industry 4.0 stă conectivitatea: echipamente conectate în diverse fabrici și procese integrate care, prin sincronizare, să aducă o eficiență cât mai mare a întregului proces. Informațiile generate de-a lungul acestui proces vor ajuta la o și o mai bună optimizare pe viitor. Conceptul este unul care a transformat deja - și continuă să o facă - industria de retail: livrările cu ajutorul dronelor (implementate de Amazon), folosirea IoT și Big Data în programele de fidelizare, folosirea realității virtuale sau a realității augmentate pentru a crea o nouă experiență de shopping sunt doar câteva exemple în acest sens.

Un scenariu sugestiv pentru industria alimentară este cel în care apar produse contaminate. Trasabilitatea unei astfel de contaminări este complicată, întrucât trebuie luați în considerare mai mulți factori, cum ar fi impuritățile microbiene, erorile de etichetare și ambalare, contaminarea cu metale, plastic, sticlă sau substanțe potențial periculoase, cum ar fi uleiul de mașină sau pericolele biologice. Prin urmare, trebuie puse în aplicare procese pentru identificarea și eliminarea surselor de eroare.

Într-un astfel de scenariu, tehnologiile bazate pe senzori pot avea o contribuție semnificativă. Există multe variante de sisteme inteligente de identificare care permit o mai bună trasabilitate. De exemplu, etichetarea prin identificare prin radiofrecvență (RFID) urmărește produsele încă de la recoltare pentru a putea urmări originile încărcăturii.

Există, de asemenea, alte sisteme care permit urmărirea sistematică și eficientă a datelor de la materia primă la produsul final. Tot în această zonă se situează etichetarea inteligentă. Combinația de etichetare wireless, aplicații software și platforme cloud le permite consumatorilor să scaneze etichetele produselor cu smartphone-ul pentru a asigura autenticitatea produsului sau pentru a obține informații cu privire la evaluări, programe de fidelizare a clienților (cum ar fi cardurile clienților) sau clipuri despre produs.

Articolul complet este disponibil aici.

Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Prioritatea Rottaprint, reducerea impactului asupra mediului și susținerea clienților în găsirea soluțiilor sustenabile potrivite
Prioritatea Rottaprint, reducerea impactului asupra mediului și susținerea clienților în găsirea soluțiilor sustenabile potrivite
În urma unor investiții de circa două milioane de euro realizate în 2023, din care aproximativ 75% au mers către achiziționarea de echipamente,...
Tendințe cheie în digitalizarea și tehnologizarea industriei de retail
Tendințe cheie în digitalizarea și tehnologizarea industriei de retail
Retailul a trecut prin provocări majore în ultimii ani, de la pandemia COVID-19 și probleme legate de lanțul de aprovizionare la inflație....
Tendințe care modelează comerțul „viitorului”
Tendințe care modelează comerțul „viitorului”
De la ușurarea proceselor de lucru la îmbunătățirea experienței de cumpărături, digitalizarea permite retailerilor să transforme strategiile...