Prioritatea Rottaprint, reducerea impactului asupra mediului și susținerea clienților în găsirea soluțiilor sustenabile potrivite

În urma unor investiții de circa două milioane de euro realizate în 2023, din care aproximativ 75% au mers către achiziționarea de echipamente, Rottaprint, cea mai mare tipografie flexografică locală producătoare de etichete autoadezive și ambalaje flexibile în România, a reușit să răspundă cererii tot mai mari de etichete sustenabile. Solicitările au venit din industrii variate, de la cosmetice, la lactate, carne și preparate din carne, dulciuri sau automotive atât din România, cât și din alte țări europene. Cristi Nechita – Rotta, Director General Rottaprint, a explicat pentru Progresiv care a fost impactul SGR asupra activității companiei, cum arată strategia de business și care sunt tendințele în materie de etichete și ambalaje. Prioritatea Rottaprint, reducerea impactului asupra mediului și susținerea clienților în găsirea soluțiilor sustenabile potrivite

Cum ați descrie evoluția post-pandemie a industriei etichetelor și a ambalajelor? Cât de mult se pune accentul pe sustenabilitate? A crescut considerabil cererea pentru etichete prietenoase cu mediul în ultimii ani?
Pandemia, criza de materii prime și creșterea prețurilor la utilități și materialele de bază au avut un impact semnificativ asupra industriei. Mai mult, anul trecut, greva sindicatului finlandez din industria celulozei și hârtiei a blocat livrarea a 40% din producția europeană de materiale esențiale pentru etichete și ambalaje, conducând la creșterea termenelor de livrare. Însă, am reușit să depășim aceste provocări prin parteneriate solide cu furnizorii noștri, stocuri constituite anterior și colaborări strânse cu clienții, care au plasat comenzile cu suficient timp în avans pentru a ne ajuta să obținem materialele necesare. Din datele noastre, pe fondul pandemiei, cele mai multe companii au rămas precaute în a-și extinde portofoliul cu noi produse și s-au concentrat pe păstrarea și fidelizarea consumatorilor existenți. Această tendință a fost dictată și de comportamentul consumatorilor care au fost mai rezervați în a încerca produse noi. Am observat, de asemenea, o creștere accentuată a mărcilor private dezvoltate de marii jucători din retailul autohton. Aceeași tendință este prezentă și în țări precum Ungaria, unde retailerii se orientează către dezvoltarea mai multor sortimente de produse marcă proprie, însă cu un număr de tiraje mai mic. Deși materialele sustenabile implică costuri mai ridicate, interesul pentru soluțiile prietenoase cu mediul, care includ materiale cu componentă biodegradabilă și conținut ridicat de material reciclat, este în creștere. Cererile pentru ambalaje compostabile și reciclabile provin nu doar din România, ci și din alte țări europene. Astfel, industria tipografică se adaptează și dezvoltă constant soluții, cum ar fi reducerea cantității de materie primă folosită, utilizarea de materiale compatibile din punct de vedere al reciclării, utilizarea de materiale cu un anumit conținut de material reciclat, producerea de etichete autoadezive din hârtie 100% certificată FSC.

Etichete Rottaprint

Implementarea SGR a avut impact asupra businessului Rottaprint? Ați primit solicitări din partea clienților să modificați anumite etichete pentru a ușura procesul de reciclare? A fost nevoie să schimbați proceduri de lucru în cadrul fabricii?
În ultima vreme am primit solicitări din partea clienților pentru modificarea etichetelor, atât pentru a fi mai prietenoase cu mediul, cât și pentru a eficientiza procesul de reciclare. Drept urmare, am dezvoltat soluții pentru reducerea cantității de materie primă folosită, etichete autoadezive fabricate din materiale cu componentă reciclată, respectiv producția de etichete autoadezive fabricate cu materii prime din surse certificate FSC (Forest Stewardship Council – organizație internațională non-profit care promovează gestionarea responsabilă a pădurilor). Oferim opțiuni de etichete sustenabile, realizate din materiale cu conținut reciclat – cu adeziv care se poate înlătura prin spălare sau etichetele compostabile. În ceea ce privește etichetele compostabile, acestea sunt realizate din materiale care se împart în două categorii: compostabile într-un mediu controlat – așa cum sunt majoritatea – și compostabile domestic, în gospodăriile consumatorilor. Cele mai multe astfel de cerințe au venit cu precădere din Germania. Iar în ceea ce privește materialele reciclabile, există cerințe frecvente atât din România, Ungaria și Germania, cât și din restul Europei. Raportat la SGR, am identificat și am pus în practică cerințele în ceea ce privește clasa de precizie a codului de bare și regulile de tipărire ale simbolului SGR. Pentru noi, asta a însemnat exact ce însemnă orice implementare nouă de rețetă: probe, teste, măsurători și acum avem procesele și procedurile puse la punct pentru toate produsele pe care le oferim clienților care intră în Sistemul de Garanție Returnare.

A fost nevoie să schimbați proceduri de lucru în cadrul fabricii?
Da, a avut un impact în ceea ce privește modul de lucru și de verificare în producție. Pentru a stabili un mod de lucru optim astfel încât să satisfacem cerințele SGR, am efectuat teste și am dezvoltat rețete dedicate în funcție de tehnologia de tipar, utilaj și substratul pe care urmează să se tipărească eticheta. După ce am trecut prin acest proces, putem spune că o colaborare directă cu cei de la RetuRO Sistem Garanție Returnare ar fi fost de bun augur. Pentru a ne asigura că ambalajele vor avea o trasabilitate facilă, noi trebuie să realizăm o rețetă pentru o etichetă care să poată fi identificată facil și rapid. Rețelele etichetelor realizate de noi sunt testate în condiții de laborator și, deocamdată, nu am avut ocazia să facem și teste industriale, practic, să vedem dacă sunt preluate pe recipientele cu etichete SGR și cât de rapid. Testarea etichetei este foarte utilă într-o primă fază, însă testarea pe recipiente este cea mai relevantă – anumite etichete se deformează în timpul aplicării, cum sunt etichetele shrink sleeve. După care, o testare industrială este necesară pentru a evita eventuale deteriorări în timpul transportului. Însă, bineînțeles, vom fi alături de clienții noștri, ca de fiecare dată, pentru a face modificările necesare, astfel încât aceștia să nu aibă întreruperi în fluxul de lucru. Acum, pentru prima dată în România, se solicită o clasă de precizie GS1 (SGR cere clasa de precizie 2.5 – clasele sunt de la 0 la 4). Iar acest lucru ne bucură, este realmente prima acțiune care va aduce cu adevărat valoare în procesul de colectare selectivă a ambalajelor. Abia după ce acest proces este pus la punct, putem discuta cu adevărat de etichete sustenabile în România, etichete washable, realizate din materiale sustenabile. Mai mult, noi suntem certificați DPG și tipărim etichete cu simbolul DPG încă de la începutul anului 2022, care este echivalentul SGR pentru piața din Germania.

Care sunt domeniile de activitate ale clienților care v-au solicitat etichete sustenabile pe parcursul acestui an? Ce sector are cea mai bună dinamică?
Sustenabilitatea continuă să fie o prioritate pentru clienții noștri, și din acest motiv am primit mai multe cereri pentru a găsi soluții sustenabile sau mai sustenabile decât ce au în prezent. Am avut astfel de solicitări din industrii variate, de la cosmetice, la lactate, carne și preparate din carne, dulciuri sau automotive. De cele mai multe ori, cerințele sunt generale: de a avea un ambalaj și o etichetă mai sustenabilă. Soluțiile sunt multiple, fie că se utilizează mai puțină materie primă (prin subțierea materialului și utilizarea redusă a unor materii prime), pot fi materiale cu conținut reciclat (post industrial sau post consumer). Însă, materialul trebuie să îndeplinească cerințele tehnice. De exemplu, dacă discutăm de folii și ambalaje, care intră în contact direct cu alimentul, acestea trebuie să asigure termenul de valabilitate cât și rezistența, respectiv să aibă o ținută bună.

Ce servicii le oferiți companiilor vizate de SGR care își doresc schimbarea ambalajelor/etichetelor cu unele ușor de reciclat?
Am început să producem etichete din materiale prietenoase cu mediul: de la  etichete de vin cu 30% fibre reciclabile, etichete integral din bumbac, dar și etichete din folie PETg care le înlocuiesc pe cele din PVC. Pentru etichetele autoadezive, avem soluții de materiale cu o anumită pondere de conținut reciclat sau din hârtie certificată FSC. Mai mult, oferim opțiuni de etichete care înlesnesc soluțiile de ambalaj monomaterial sau etichete autoadezive realizate din materiale cu conținut reciclat – cu adeziv care se poate se poate înlătura prin spălare, dar și etichete compostabile.

Rottaprint, investiții de peste 60 milioane euro în cele trei decenii de activitate
Rottaprint, investiții de peste 60 milioane euro în cele trei decenii de activitate
În 33 de ani de activitate, Rottaprint, prima tipografie flexografică cu acționat 100% românesc, înființată de familia Nechita-Rotta, a...
Rottaprint: Investițiile în tehnologii au redus termenele de producție cu până la 2 zile
Rottaprint: Investițiile în tehnologii au redus termenele de producție cu până la 2 zile
Rottaprint, cea mai mare tipografie flexografică cu capital 100% românesc, producătoare de etichete autoadezive și ambalaje flexibile în...

Ne puteți explica, concret, ce presupune o etichetă ușor de reciclat? Diferă procesul de producție față de o etichetă standard?
Procesul de producție al etichetelor sustenabile diferă de cel al etichetelor standard prin utilizarea materialelor reciclate sau reciclabile, precum și prin gestionarea atentă a resurselor pentru a minimiza impactul asupra mediului. Etichetele sustenabile sunt proiectate pentru a fi ușor de reciclat, având în vedere cerințele specifice ale fiecărui tip de material și procesul de reciclare asociat. Dacă vorbim de etichete sustenabile, acestea se împart în mai multe categorii: cele cu un conținut de material reciclat post industrial (deșeu rezultat din activități de producție) și materiale cu conținut reciclat post consumer (care se reciclează în urma colectării selective a consumatorilor). În acest caz, în procesul de producție a etichetelor, trebuie controlate foarte bine tipul și calitatea materialului reciclat pentru a nu avea impact în calitatea produsului final. În același timp, cum spuneam și anterior, în cazul ambalajelor flexibile, se observă un interes crescut pentru soluții monomaterial, realizate din materiale compatibile în ceea ce privește procesul de colectare și reciclare, dar care îndeplinesc aceleași cerințe funcționale. În mod tradițional, ambalajele flexibile sunt realizate din mai multe materiale laminate, motiv pentru care foliile sunt dificil de reciclat. Mai mult, noi le prezentăm companiilor cu care colaborăm posibilitatea de a readuce consumul de materie primă și energie, folosind materiale subțiri sau alternative mai sustenabile comparativ cu materialele tradiționale.

Ce investiții a fost nevoie să faceți la nivel de producție pentru a reuși să oferiți producătorilor soluții sustenabile de etichete? Ce impact au avut investițiile realizate la nivel de cifră de afaceri?
În 2023 am avut un buget total de investiții de circa două milioane de euro, aproximativ 75% din această sumă fiind destinată achiziționării de echipamente, 20% pentru logistică și 5% pentru software, licențe și calculatoare. Am achiziționat un nou echipament de tipar digital, cu tehnologie inkjet, care reduce timpul de setare, reduce consumul de cerneală cu până la 12% și minimizează energia și materialele folosite în procesul de producție, care asigură o calitate de tipar și o rezoluție mult mai bune. Totodată, am investit într-o soluție tehnologică completă, eficientă, automatizată pentru colectarea, pregătirea și manipularea deșeurilor rezultate de la utilajele de tipar și finisare. Drept urmare, am scăzut amprenta de carbon prin renunțarea la supra-ambalarea deșeului reciclabil și am renunțat la transportul pe mii de kilometri pentru valorificarea lui. Noul nostru sistem complet de colectare, manipulare și transport, mărunțire și presare reduce volumul deșeurilor de producție cu până la 20% prin compactare și ajută la înjumătățirea numărul de transporturi necesare pentru valorificarea deșeurilor.

Noua tehnologie de tipar inkjet

La nivel de strategie de business, care sunt demersurile pe care le faceți pentru a fi mereu pregătiți să vă pliați oferta pe cererea în continuă dinamică a clienților?
O direcție strategică pe termen lung este facilitarea interacțiunii directe între branduri și consumatorii finali prin etichete și ambalaje individualizate, personalizate și digitalizate. Mai mult, ne adaptăm constant fluxul în funcție de noile procese informaționale, dar și de legile sau propunerile legislative menite să susțină principiile dezvoltării durabile. Economia circulară este un obiectiv important pentru toți jucătorii din industria noastră, dar și pentru clienții noștri. Colaborăm cu universități și întreținem parteneriate solide cu alte companii pentru a dezvolta soluții sustenabile și pentru a contribui la economia circulară. Avem un program de reducere a consumului de energie la nivelul utilajelor, mijloacelor de transport, dar și de colectare selectivă și valorificare a deșeurilor, ținta fiind ca 50% dintre acestea să ajungă materie primă pentru alte industrii. Totodată, ne preocupăm de aspectele legislative care sprijină dezvoltarea durabilă și ne adaptăm constant fluxul în funcție de acestea, dar și de noile procese informaționale care susțin principiile dezvoltării durabile. Suntem un business matur și echilibrat și ne angajăm să continuăm investițiile, inclusiv pentru îmbunătățirea calității produselor, condițiilor de muncă și digitalizarea operațiunilor. Prioritatea noastră rămâne reducerea impactului asupra mediului și susținerea clienților în găsirea soluțiilor sustenabile potrivite.

*Articol susținut de Rottaprint.

Rottaprint: Cerințele clienților, focusate pe sustenabilitate
Rottaprint: Cerințele clienților, focusate pe sustenabilitate
Rottaprint, cea mai mare tipografie flexografică locală producătoare de etichete autoadezive și ambalaje flexibile în România ale cărei...
Afacerile Rottaprint, creștere de 15% în prima parte a anului
Afacerile Rottaprint, creștere de 15% în prima parte a anului
Afacerile Rottaprint, cea mai mare tipografie flexografică locală producătoare de etichete autoadezive și ambalaje flexibile în România, au...
Rottaprint: Clienții resimt ”policriza”: lansările de produse s-au redus, iar mărcile private din retail prind teren
Rottaprint: Clienții resimt ”policriza”: lansările de produse s-au redus, iar mărcile private din retail prind teren
Brandurile din retail și FMCG își concentrează eforturile pe reducerea costurilor, în contextul creșterii prețurilor pentru materiile prime...
Brandurile și retailerii din FMCG, cea mai mare cerere pentru etichete și ambalaje prietenoase cu mediul în 2022
Brandurile și retailerii din FMCG, cea mai mare cerere pentru etichete și ambalaje prietenoase cu mediul în 2022
Cele mai multe solicitări pentru etichetele prietenoase cu mediul au fost înregistrate anul acesta în rândul industriei FMCG, atât din partea...