Studiu: Românii continuă să păstreze tradițiile, dar își adaptează alegerile la realitatea economică

Paștele a trecut, dar comportamentele de consum din această perioadă spun o poveste relevantă pentru întreaga industrie de retail. Românii continuă să păstreze tradițiile, dar în același timp își adaptează alegerile la realitatea economică - cu ochii pe prețuri, dar fără să renunțe la emoția și semnificația sărbătorii, arată datele studiului Starcom România, „Cum s-au reflectat obiceiurile de consum în alegerile românilor de Paște 2025”. cumparaturi paste intre traditie si contextul economic

Întrebați ce înseamnă Paștele pentru ei, 46% dintre cei chestionați au menționat semnificația spirituală, precum ritualurile religioase și simbolul luminii sfinte. Totodată, 44% au subliniat timpul petrecut cu familia drept principala asociere cu sărbătoarea Paștelui.

Totuși, când ne uităm la comportamentul concret, balanța se înclină. Cei mai mulți români se ocupă cu pregătirea meselor tradiționale, petrec timp cu familia și prietenii, se bucură de natură sau momente de relaxare. Activități precum mersul la biserică sau reflecția spirituală, deși sunt prezente, au un rol mai discret.

Coșul de Paște: cumpărături tradiționale cu un twist modern

83% dintre români se ocupă personal de pregătirea mesei de Paște, iar principalele destinații pentru cumpărături rămân hipermarketurile, supermarketurile și piețele locale. Produsele locale au rămas în topul preferințelor - 84% au cumpărat de la producători locali cel puțin o dată, iar 83% plănuiau să o facă din nou în acest an. Motivația? Calitatea percepută și susținerea economiei locale sunt principalele motive, însă prețul devine tot mai mult o barieră în luarea deciziilor.

În acest context, consumatorii sunt dispuși să plătească mai mult pentru autenticitate, dar nu fără justificare, așteaptă o vizibilitate mai mare a produselor locale pe raft, iar semnalele de valoare trebuie să fie clare, și, nu în ultimul rând, reacționează pozitiv la promoții care combină emoția cu beneficiul financiar (ex. „tradiție cu economie”).

Cadourile de Paște și inspirația digitală: oportunități de merchandising

Obiceiul de a oferi cadouri de Paște rămâne puternic, iar românii aleg în principal marile magazine. Însă inspirația vine tot mai des din social media - acolo unde estetica și ideile creative îi ghidează în alegerea produselor. Pentru retaileri, aceasta e o oportunitate să creeze secțiuni de cadouri atent selecționate, să aducă în magazine display-uri inspirate vizual din zona digitală, să conecteze promoțiile de pe raft cu conținutul din online, arată rezultatele studiului Starcom.

Experiența de la raft poate face diferența între o vânzare ratată și una de succes, iar studiul Starcom scoate la iveală câteva lucruri esențiale pentru retail. Prima concluzie este că prețul contează, dar cumpărătorii vor în continuare alegeri cu sens; promoțiile trebuie să fie relevante, nu generice. Totodată, sursele de inspirație sunt digitale, dar achiziția este în mare parte offline, ceea ce înseamnă că este nevoie ca retailerii să creeze o punte mai bună între online și in-store. Nu în ultimul rând, emoția vinde – semnalistica, poziționarea produselor, povestea transmisă în magazin contează într-un moment cu încărcătură culturală puternică, cum e Paștele.

Consumatorii evoluează, brandurile trebuie să îi asculte

Paștele rămâne o sărbătoare a tradițiilor, dar românii își adaptează constant alegerile. Cumpără cu emoție, dar și cu atenție. Caută calitate, dar sunt atenți la costuri. Retailerii care știu să citească dincolo de cifre, să observe comportamentele reale și să răspundă autentic la nevoile consumatorilor vor avea cel mai mult de câștigat, arată concluziile studiului Starcom „După Paște: Ce ne spun obiceiurile de consum despre tradiție, alegeri și preț în retailul românesc”.

Metodologie: Studiul „După Paște: Ce ne spun obiceiurile de consum despre tradiție, alegeri și preț în retailul românesc” a fost realizat de agenția Starcom România în perioada 03 – 08 aprilie 2025, pe un eșantion de 800 de respondenți, prin metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviews) și face parte din seria HumanGraph Experience, dedicată analizei comportamentului uman. Starcom România face parte din Publicis Groupe România. Cu o activitate de peste două decenii pe piața locală, Starcom România a fost premiată la Cannes și la alte festivaluri internaționale și oferă servicii inovatoare în domeniul media, inclusiv Consumer Understanding, Digital, Inovație și Proiecte Speciale.

Bestjobs: Mai puțin de jumătate dintre angajați se așteaptă la o primă. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Bestjobs: Mai puțin de jumătate dintre angajați se așteaptă la o primă
Cheltuielile alocate din salariu pentru această perioadă rămân, în linii mari, la nivelul anului trecut pentru 51% dintre respondenți, în timp...
promotiile si impactul in cosul de cumparaturi, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
Retailul local, între pragmatism economic și înclinație spre produse premium
Retailul românesc reflectă o combinație între pragmatism și dorința de răsfăț, conform celei mai ample analize a obiceiurilor de consum din...
Cumparaturi
Românii și pregătirile de sărbători: Majoritatea vor aloca un buget mai mic per achiziție comparativ cu anul 2023
Sărbătorile sunt prilej de întâlniri cu cei dragi, dar și una dintre cele mai intense perioade de cumpărături de pe parcursul anului. Anul...
533 de lei, bugetul mediu al românilor pentru masa de Paște
533 de lei, bugetul mediu al românilor pentru masa de Paște
Când vorbim despre masa tradițională de Paște, datele unui studiu realizat de iSense Solutions arată că pentru 8 din 10 români din mediul...