EY România: Calitatea și prețul domină deciziile de achiziție pentru sărbătorile de Paște

Într-un context marcat de inflație ridicată și instabilitate economică, preferințele consumatorilor români pentru cheltuielile legate de sărbătorile de Paște, o tradiție centrală în cultura românească, sunt diferite. Studiul EY România din 2025 dezvăluie un consumator mai prudent și orientat spre valoare comparativ cu 2024, reflectând presiuni economice accentuate. paste 2025 produse traditionale

În timp ce 61% dintre respondenți în 2025 au căutat reduceri pentru achizițiile de Paște, în creștere de la 51% în 2024, bugetele pentru cadouri s-au orientat spre intervale mai mici, cu 45% alocând până la 400 lei pentru cadouri (față de 27% sub 400 lei în 2024). În plus, 68% au încercat să economisească mai mult în 2025 (față de 62% în 2024), dar doar 54% și-au atins obiectivele financiare (în scădere față de 60%), indicând o presiune financiară mai mare.

Potrivit datelor analizate de EY România, 35% dintre consumatorii români chestionați plănuiesc să cheltuiască între 300 și 500 de lei pentru masa de Paște, 26% între 500 și 1.000 de lei, iar 17% peste 1.000 de lei. 22% dintre cei chestionați au declarat că alocă sub 300 lei pentru masa de Paște, potrivit studiului EY România. Raportat la 2024, o analiză a evoluției cumpărăturilor de Paște arată că 45% estimează cheltuieli mai ridicate cu până la 10 - 20%, în timp ce 10% estimează valori cu peste 30% mari. Totdată, 22% anticipează cheltuieli similare sau mai mici.

Criterii de achiziție

Calitatea (98%) și prețul (97%) domină deciziile de achiziție, urmate de proximitatea magazinului și proveniența produselor. Livrarea la domiciliu, sustenabilitatea și brandul sunt mai puțin importante, potrivit studiului EY România. Pentru alegerea retailerilor, prețul este prioritar, urmat de proximitate și încrederea în comerciant. La electrocasnice, recenziile sunt esențiale, iar la îmbrăcăminte contează reducerile și ușurința returnării.

În ceea ce privește cadourile de Paște, 61% dintre respondenți așteaptă reduceri pentru a le cumpăra, cu 41% urmărind atât oferte online, cât și în magazine și 35% concentrându-se pe mediul online. 47% alocă până la 400 lei, 37% între 400 și 1.000 lei, iar 16% peste 1.000 lei. Doar 26% au economisit în prealabil pentru aceste cheltuieli, arată datele studiului EY România.

Vacanțe și timp liber

Doar 15% dintre respondenți au achiziționat bilete de avion sau pachete turistice pentru Paște sau 1 Mai, reflectând constrângerile economice. 85% nu au planificat vacanțe și, pentru următoarele șase luni, 36% intenționează să aloce între 250 și 500 lei lunar pentru divertisment și relaxare, iar 38% între 50 și 250 lei pentru sport.

Pentru a maximiza valoarea achizițiilor, respondenții aleg reducerile (61%), comercianții cu profil discount (55%), mărci mai ieftine, dar de calitate similară (47%), programe de fidelitate (40%) și produse din piețe și de la mici afaceri (37%).

„În 2025, românii demonstrează o abordare prudentă în pregătirea sărbătorilor de Paște, aproape toți respondenții punând calitatea și prețul pe primul plan, în timp ce maximizează valoarea prin reduceri și comercianți cu profil discount. Această combinație de tradiție și pragmatism economic arată adaptabilitate în fața provocărilor financiare”, explică Georgiana Iancu, Partener, liderul sectorului de Retail și Produse de Consum EY România.

Reacția la creșterea prețurilor

50% dintre respondenți vor continua să cumpere alimente proaspete, 49% produse de îngrijire personală, 35% alimente procesate și 31% electrocasnice mari, chiar și la prețuri mai ridicate. În schimb, pentru produsele neesențiale, precum îmbrăcămintea sau articolele de lux, mulți optează pentru alternative mai ieftine sau reduc achizițiile. În ceea ce privește ieșirile la restaurant, 45% declară că vor reduce frecvența meselor în oraș.

În ceea ce privește planurile financiare pentru următoarele șase luni, 34% au declarat că vor cheltui între 500 și 1.000 lei lunar pentru alimente, 43% alocă între 250 și 500 lei lunar pentru igienă personală, 25% alocă între 50 și 250 lei lunar pentru educație și 25% intenționează să aloce peste 2.000 lei lunar, ca semn de prudență, pentru economii și investiții.

Metodologie: Sondajul a fost realizat în perioada martie-aprilie 2025, pe un eșantion de 304 respondenți din mediul urban (91%), majoritatea din București (57%), Cluj (11%), Iași (5%) și Ilfov (6%). 77% sunt femei, 50% au studii universitare, 49% postuniversitare, iar 1% studii medii. Distribuția pe vârste: 30% între 18–30 ani, 52% între 31–50 ani, 18% peste 51 ani. Veniturile lunare variază: 37% peste 15.000 lei, 25% între 5.000 și 10.000 lei, 23% între 10.000 și 15.000 lei, 15% sub 5.000 lei.

Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România
Cinci din zece români, îngrijorați de scumpirea alimentelor
Românii manifestă, în general, un nivel ridicat de pesimism, această trăsătură fiind evidențiată în numeroase studii sociale și economice....
promotiile si impactul in cosul de cumparaturi, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
Studiu EY: Criza costului vieții anticipează o vânătoare de promoții de sărbători
Consumatorii continuă să dea dovadă de entuziasm pentru promoțiile de sezon în contextul adâncirii crizei globale a costului vieții, care îi...
EY: Românii au cheltuit mai puțin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții
EY: Românii au cheltuit mai puțin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții
Majoritatea românilor au cheltuit mai puțin pe produse alimentare în 2022 și și-au redus economiile și investițiile, arată cel mai recent...
Calitatea și prețul, decisive în realizarea unei achiziții
Calitatea și prețul, decisive în realizarea unei achiziții
În contextul economic actual, cu scumpiri resimțite atât pentru alimente, cât și pentru utilități, criteriile de achiziție se schimbă....