Momentul adevărului: au crescut sau nu prețurile în așteptarea noului TVA?

Analiza comparativă de prețuri în comerțul modern Shopping Basket, realizată de revista Progresiv în parteneriat cu agenția Mercury360, aduce răspuns la unul dintre cele mai fierbinți subiecte din retailul local: au crescut sau nu prețurile la alimente în hypermarketuri, în așteptarea reducerii TVA-ului? Momentul adevărului: au crescut sau nu prețurile în așteptarea noului TVA?

Contrar declaraţiilor făcute de guvernanţi și de o parte din patronatele din industria alimentară, care au acuzat reţelele mari de comerț că au crescut artificial preţurile înainte de scăderea TVA-ului la alimente de la 1 iunie, preţul mediu al coșului de cumpărături din aceste magazine monitorizate în studiul Shopping Basket scăzut uşor în luna mai faţă de luna aprilie, cu 0,2%. Faţă de luna ianuarie, coșul de cumpărături s-a ieftinit, în medie, cu 0,6%.

Coșul de cumpărături cuprinde 13 produse alimentare lider de categorie (sau aflate în Top 3 în categorie) în segmentul de comerț modern. Cele două sesiuni de cumpărături au fost realizate la distanță de o lună: pe 6 aprilie și pe 6 mai, în aceleași magazine, fiind acoperite categorii relevante pentru consumul zilnic al românilor și toate rețelele mari de hypermarkturi, supermarketuri și magazine cash&carry de pe piață.

Cele mai semnificative creșteri de preț în luna mai faţă de aprilie au fost înregistrate la berea Neumarkt la PET (5%) aflată în portofoliul Heineken şi la tableta de ciocolată Africana (7,2%) produsă de Mondelez. La polul opus, cele mai mari scăderi de preț în același interval au fost sesizate la făina Boromir (-3,4%) şi la iaurtul Danone (-6,4%).

Grafic-SB MAIok

Metodologia studiului

Analiza Shopping Basket, publicată lunar în revista Progresiv, este un studiu de tip mystery shopping realizat de agenția de servicii de marketing și comunicare Mercury360, la cererea Progresiv. Studiul monitorizează prețurile din rețelele internaționale de magazine alimentare din România, fiind cuprinse în total 13 lanțuri de retail.

În lunile aprilie și mai, în cadrul analizei Shopping Basket au fost vizitate aceleași magazine, acestea fiind: Auchan Brașov (Coresi), Cora Cluj, Real Oradea, Kaufland Sfântu Gheorghe, Carrefour Sibiu, Billa Bistrița-Năsăud, Market (Carrefour) Deva, Mega Image Brașov, Profi Târgu Mureș, Metro Târgu Mureș, Selgros Cluj-Napoca.

Lista de cumpărături cuprinde 20 de produse (13 alimente și băuturi și 7 articole nealimentare) și este comună la hypermarketuri, supermarketuri și cash&carry, în magazinele discounter fiind monitorizate alte articole (ce nu sunt cuprinse în această analiză). Produsele sunt reprezentative pentru vânzările din rețelele mari de magazine, fiecare dintre articolele care se găsesc în Shopping Basket fiind SKu-ul lider în categoria sa (sau poziționat în Top 3) în canalul de comerț modern, potrivit datelor disponibile în piață.

Cele mai importante insighturi de la Conferința Progresiv – Back to the Future
Cele mai importante insighturi de la Conferința Progresiv – Back to the Future
Conferința Progresiv, cel mai mare eveniment de business din piața locală de retail & FMCG, a încheiat cea de-a 23-a ediție. Sub sloganul...
Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor
Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor
În fața creșterilor de prețuri, consumatorii își ajustează obiceiurile de consum și strategiile pentru a-și gestiona eficient bugetul. O...
Kaufland deschide cel de-al 21-lea magazin din București
Kaufland deschide cel de-al 21-lea magazin din București
Kaufland România inaugurează săptămâna aceasta un nou magazin în nordul Capitalei, în cartierul Pipera. Acesta este hipermarketul cu numărul...
Piața FMCG locală, pe locul 7 în topul creșterilor valorice în estul Europei în 2022
Piața FMCG locală, pe locul 7 în topul creșterilor valorice în estul Europei în 2022
Cu un plus de 15,8% în valoare în 2022 piața locală de bunuri de larg consum se situează pe locul 7, alături de Polonia, în topul creșterilor...