Momente notabile în retailul alimentar în Europa Centrală și de Est în al doilea trimestru al lui 2016

Harriet Cohen, Senior Retail Analyst IGD, a trecut în revistă ce s-a întâmplat cu retailerii din regiune în al doilea trimestru din 2016, de la noi intrări pe piețe și planuri de investiții, concepte noi de magazine, online și digital, noi tehnologii, și până la măsuri legislative care afectează industria. Iată rezumatul celor constatate. Momente notabile în retailul alimentar în Europa Centrală și de Est în al doilea trimestru al lui 2016

Inaugurări de piețe și planuri de investiții
În spatele a două dintre mișcările notabile se află același retailer, Lidl, care în Q2 a inaugurat cea de-a 27-a piață din portofoliu, Lituania, unde a deschis 15 magazine în 9 localități - incluzându-le aici și pe cele 5 din capitala Vilnius - în timp ce, în România, retailerul a anuțat că intenționează să inaugureze anul acesta 10 magazine și să treacă astfel de pragul de 200 de unități până la sfârșitul lui 2016. Tot în România, Lidl a demarat și un program de remodelare a unităților mai vechi, majoritatea în Capitala țării.

Alte lucruri notabile în regiune:

  • Rusia – retailerul X5, liderul pieței de profil, a anunțat că are în plan să se extindă cu 150 de magazine noi în următorii doi ani;
  • Serbia – Mercador a investit peste 7 milioane de euro în magazine noi, remodelări, sisteme IT și logistică în ultimele trei luni, cel mai ridicat nivel de investiții trimestriale înregistrat vreodată de acest retailer în regiunea Europei Centrale și de Est;
  • România – Kaufland a alocat un buget de investiții de 100 milioane de euro pentru 2016, cu focus pe inaugurarea de magazine și remodelări. Noi concepte au fost deja implementate în șase din magazinele din București, iar până la sfârșitul lui 2016 retailerul va opera un total de 110 magazine.
  • Turcia – retailerul turc A101 intenționează să achiziționeze lanțul de magazine din Istanbul Çağrı, care operează în jur la 45 de hypermarketuri compacte, magazine de cartier și magazine de tip discount. Înțelegerea se află pe masa autorităților de concurență turcești.

Concepte de retail noi
Francezii de la Carrefour lucrează la un concept premium  de retail. Dacă primul experiment de acest fel a fost magazinul gourmet din Milano, deschis în 2014, în al doilea trimestru al lui 2016 retailerul a inaugurat primul magazin premium din Polonia, Białołęka Market, care țintește consumatorul urban. Tot în Polonia, Auchan vrea să introducă formate mai mici sub bannerul Simply Market, cu focus pe gamele de produse proaspete și pe opțiunile de tip self-service.

În Croația, Konzum a lansat un concept compact de cash&carry, VELPRO HoReCa Centar, în Split, al doilea cel mai mare oraș al țării. Această unitate are drept focus cele peste 300 de restaurante din oraș. Nu în ultimul rând, în Turcia, Migros a lansat conceptul de magazin plutitor pe un yacht numit Migros Deniz Market (Migros Sea Market). Magazinul va fi operațional pe timpul verii și vrea să satisfacă nevoile clienților aflați pe zona de coastă în această perioadă. Spațiul de vânzare are peste 2.000 mp și o sortimentație de 500 SKU-uri, incluzând pește proaspăt, carne, produse de panificație și produse de băcănie, dar și o selecție de produse non-food.

Noutăți în zona de online și digital
În România, Cora vrea să crească sortimentația de pe portalul online de la 30.000 SKU-uri la 50.000 SKU-uri până la final de an, plus extinderea serviciului de livrare de domiciliu dincolo de Capitală. În Ungaria, Rossman a lansat o nouă aplicație de mobil, care oferă 10.000 de produse. Pentru a celebra lansarea, retailerul a avut o campanie promoțională prin care oferea persoanelor care făceau cumpărături prin intermediul aplicației în intervalele orare 07:00-09:00 si 20:00-24:00 un discunt de 10%.

Noi tehnologii

  • Polonia – Biedronka testează mai multe automate, disponibile 24/7, în fața mai multor magazine din Wroclaw, cel mai mare oraș din vestul țării. Automatele oferă o selecție de produse alimentare precum lapte, ouă, brânză sau produse pet food;
  • Lituania – Maxima testează un instrument denumit „nasul electronic” care le permite retailerilor, dar și cumpărătorilor, să verifice calitatea și prospețimea produselor.

Eficientizarea operațiunilor și închideri de magazine
În timp ce o parte dintre retaileri au investit în noi piețe, expansiune, concepte de magazine, online și tehnolocii, alții se uită către eficientizarea portofoliilor și spre eficiență operațională. Tesco este unul dintre aceștia. În Turcia, retailerul își vinde participațiunea de acțiuni din Tesco Kipa către Migros pentru 30 de milioane de lire, care include 26 de centre comerciale și 168 de magazine din 21 de orașe. Tranzacție care se află acum pe masa autorităților de concurență locale. De asemenea, Tesco a mai anunțat închidere a șapte magazine de mici dimensiuni, neprofitabile, în Polonia. Tot în această piață Metro Group a decis renunțarea la modelul cash&carry de mici dimensiuni.

Noi măsuri legislative cu impact asupra industriei
În Rusia, Guvernul a extins embargoul pentru anumite produse alimentare de import din Uniunea Europeană și alte câteva piețe occidentale până la finalul lui 2017. În Polonia, autoritățile au aprobat o nouă taxă de retail care va intra în vigoare începând cu luna septembrie și care dezavantajează marile lanțuri de magazine. Astfel, retailerii din Polonia vor plăti 0,8% din veniturile lunare între 3,85 milioane de euro și 38,55 milioane de euro și 1,4% pentru vânzările care depășesc pragul de 38,55 milioane de euro pe lună. Retailerii care au venituri sub 3,85 milioane de euro pe lună sunt scutiți de taxe.

Mai punem pe listă și noile modificări aduse legii comercializării produselor alimentare din România, deja celebra Lege 321/2009, care aduce o serie de măsuri precum obligativitatea retailerilor de a plăti în termeni de 7 zile calendaristice furnizorii de produse proaspete, interdicția de a percepe taxe de raft sau pentru orice alt tip de servicii sau obligativitatea de a avea 51% din sortimentație produse românești pentru categorii ca fructe și legume, lapte, ouă, carne, miere și produse de patiserie.

Pentru mai multe informații și insighturi marca IGD, accesați site-ul www.igd.com

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO...
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut în mod constant slalom...
Marco Höβl, Kaufland:„Am accelerat ritmul investițiilor sustenabile în trei direcții clare”
Marco Höβl, Kaufland: „Am accelerat ritmul investițiilor sustenabile în trei direcții clare”
Sustenabilitatea joacă un rol esențial pentru Kaufland și, pentru că orice viziune necesită consecvență, anul 2023 a consolidat direcțiile...