Investițiile în concepte noi mută expansiunea pe plan secund în retailul local

Deși cu un ritm de expansiune semnificativ mai lent prin comparație cu anul precedent, prima jumătate a acestui an a fost una a premierelor bifate de marile lanțuri de retail. Acestea au abordat canale de vânzare noi și au investit în concepte inedite pentru piața locală. Cu toate acestea, vom putea trage linie abia la final de an, în a doua parte a lui 2024 fiind anunțate planuri de dezvoltare mai accelerate. expansiune

Într-o piață sub semnul dinamicii, jucătorii internaționali activi pe plan local și-au adaptat strategia comercială astfel încât să întâlnească și nevoia de prețuri mai mici a consumatorilor afectați de inflație, dar și pe cea a consumatorilor cu puțin timp la dispoziție și pasionați de tehnologie. Auchan este retailerul care a venit cu mai multe noutăți în prima jumătate a acestui an. După ce a renunțat la formatul de discount pentru a investi în magazinele Auchan Atac Hiper Discount, retailerul a deschis patru locații sub acest nou format, la Brașov, Ploiești, Timișoara și Târgu Mureș. Aceste magazine propun prețuri mici la scară generalizată, precum și un sistem de prețuri cu reducere în funcție de cantitățile cumpărate. „Astăzi avem un comerț mixt, un hibrid între hipermarket, proximitate și digital, uneori fără barieră între ele, găsim digitalul în hipermarket sau în proximitate și găsim proximitatea în digital, comerțul omnicanal devenind din ce în ce mai pregnant. În primul rând, avem un client mai educat, foarte exigent și din ce în ce mai sofisticat. Modul de consum al clienților noștri s-a schimbat, iar în consecință, ofertele comerciale s-au adaptat”, susține Ionuț Ardeleanu, Director General Auchan Retail România.

Concepte noi pe piața locală

Această schimbare s-a tradus și prin lansarea primului magazin complet automatizat pe piața locală de un retailer internațional: Auchan GO, o locație cu o suprafață de aproximativ 70 de metri pătrați și peste 1.500 de SKU-uri din 20 de categorii. Și tot la capitolul noutăți, Auchan a lansat și un program de franciză sub numele Simply by Auchan, dedicat antreprenorilor din comerțul alimentar. Cu peste 430 de magazine în portofoliu, Auchan a dezvoltat în cei 18 ani de activitate un comerț omnicanal și o rețea multiformat, având în prezent 29 de hipermarketuri clasice, patru hipermarketuri ATAC Hiper Discount, șapte supermarketuri, magazinul automat Auchan GO, aproape 400 de magazine de ultrapro­ximitate MyAuchan, din care majoritatea în stațiile Petrom, precum și magazinul online auchan.ro.

tabel retail 1200x750 1

Pe segmentul magazinelor autonome și-a făcut loc și Penny, după ce a inaugurat în București un concept propriu dezvoltat de rețeaua Penny în colaborare cu un partener din tehnologie. Magazinul cu o suprafață de aproximativ 400 de metri pătrați și o sortimentație de circa 2.500 de SKU-uri se adresează consumatorilor cu un stil de viață alert. Pe lângă această deschidere, Penny a mai inaugurat alte două locații în prima jumătate a acestui an, rețeaua numărând 378 de magazine. Pentru 2024, retailerul a planificat între 35 şi 40 de deschideri de noi magazine, precum și construirea unui nou centru logistic lângă București, bugetul total de investiții fiind de 150 de milioane de euro, cu 22 de milioane peste nivelul din 2023.

Tot la capitolul „nou pe piață” intră și conceptele Good2Go și Froo, brandul sub care Żabka și-a făcut intrarea în peisajul local de retail. Good2Go, un concept de magazin de tip convenience dedicat publicului tânăr și activ, precum și tuturor celor preocupați de menținerea unui stil de viață sănătos, și-a făcut debutul pe piața locală în luna aprilie, cu primul magazin deschis în București. Cu un model de business în sistem de parteneriat de operare și o investiție estimată la un milion de euro pentru 2024, Good2Go vizează inaugurarea a încă 14 magazine până la finalul anului în curs. Pe termen lung, strategia de dezvoltare a companiei include extinderea națională, respectiv deschiderea a 200 de magazine în următorii cinci ani, precum și atingerea cifrei de afaceri de 37 milioane de euro până la finalul anului 2025.

De cealaltă parte, Żabka, unul dintre cele mai mari branduri de magazine de proximitate moderne din Europa, a inaugurat deja primele șase magazine pe piața locală. Deschise în Capitală sub brandul Froo, magazinele sunt echivalentul conceptului Żabka pe care retailerul îl operează în Polonia și reprezintă doar un prim pas al dezvoltării în România, plan care implică expansiunea alertă.

Proximitatea, pariul pe termen lung al retailerilor

Chiar dacă, la nivel general, în prima jumătate a acestui an au fost deschise mai puține magazine decât în prima parte a anului trecut, retailerii nu au pierdut din vedere proximitatea și și-au concentrat atenția pe acest segment. La o privire generală, în primele șase luni ale acestui an au fost deschise 86 de magazine, un număr considerabil mai mic prin comparație cu primul semestru al anului trecut (142 de magazine), dar și cu primele șase luni ale anului 2022, când au fost inaugurate 186 de magazine noi.

Cine sunt totuși retailerii care au ținut capul de afiș, din perspectiva expansiunii? Liderul detașat este Profi, care a deschis 35 de locații noi, topul fiind completat de dm drogerie markt, cu zece magazine noi, și Carrefour cu opt locații noi.

„Chiar dacă așteptăm decizia Consiliului Concurenței privind finalizarea tranzacției cu proprietarul Mega Image, am continuat să investim în business și alocăm bugete importante pe parcursul acestui an pentru expansiune și remodelări. Expansiunea va fi mai accelerată în a doua parte a anului, vârful dezvoltării fiind lunile septembrie–decembrie”, a declarat Gaetan Pacton, Director General Profi. Din cele 35 de magazine deschise de retailer în primele șase luni ale acestui an, 22 au fost sub formatul Profi Loco.

În cazul Carrefour, investițiile au vizat atât canalul de hipermarket, cât și segmentul de proximitate și pe cel de supermarketuri. Concret, în primul semestru din acest an au fost inaugurate șase magazine pe formatele Express și Market, în timp ce pe canalul de hipermarket retailerul a bifat o deschidere în Pitești și a redeschis magazinul cora din Bacău sub brandul Carrefour. Pentru anul acesta, Carrefour are însă pe listă inaugurarea a 35–40 de magazine noi sub brandurile Express și Market. „Vorbim de un ritm de expansiune peste cel din 2023. Pe lângă noile deschideri, avem în plan remodelarea rețelei de magazine, astfel încât până la finalul acestui an să avem 50% din unitățile Market remodelate. Continuăm integrarea cora și cred că două-trei magazine din cele zece vor fi modernizate anul viitor”, a spus Gilles Ballot, managerul francez care conduce din luna februarie operațiunile locale ale retailerului francez.

Și germanii de la Kaufland și-au continuat planurile de dezvoltare, bifând șapte noi deschideri, ajungând la un total de 181 de magazine. Mega Image a deschis tot șapte magazine, un număr considerabil mai mic față de anii precedenți. Cu toate acestea, retailerul nu a redus bugetul de investiții, ci doar a mutat focusul pe remodelări. „Mega Image își concentrează eforturile și resursele în acest an pe remodelarea și modernizarea magazinelor existente, alocând o atenție sporită îmbunătățirii experienței la cumpărături pentru clienți. Astfel, în primele două trimestre ale anului, 21 de magazine au trecut printr-un proces complet de remodelare, beneficiind de o nouă configurare a spațiului, de modernizarea echipamentelor și de îmbunătățirea aspectului general”, au explicat reprezentanții companiei. În plus, peste 300 de magazine au fost supuse unor procese punctuale de modernizare, care au inclus înlocuirea și actualizarea aparaturii și echipamentelor, precum și alte îmbunătățiri necesare pentru a răspunde cât mai bine nevoilor clienților.

„Strategia noastră rămâne aceea de a ne extinde rețeaua de magazine, însă, în același timp, considerăm esențial să investim constant în modernizarea celor existente. În prima parte a anului am deschis șapte noi unităţi, dintre care două magazine Mega Image și cinci Shop&Go. Această abordare ne permite să asigurăm o experiență de cumpărături superioară, menținând totodată un standard ridicat de calitate și confort în toate locațiile noastre”, au adăugat reprezentanții Mega Image.

În categoria retailerilor care au avut un ritm mai lent de deschideri se încadrează și Auchan, Penny, dar și Lidl. Cu toate acestea, aceștia vor recupera în a doua parte a anului, potrivit declarațiilor oficiale. Penny, spre exemplu, a deschis doar trei magazine noi în perioada analizată, dar, până la final de an, va ajunge la 40 de locații noi. De altfel, compania are un buget de investiții de 150 de milioane de euro, cu 22 de milioane peste nivelul de anul trecut.

Complementar proiectelor de expansiune finalizate de marii jucători, prima parte a acestui an a venit cu o dinamică bună și pentru rețeaua de franciză LaDoiPași dezvoltată de METRO România. Într-o singură zi au fost deschise 60 astfel de locații, rețeaua națională depășind 2.400 de magazine sub brandul LaDoiPași. Cele 60 de magazine noi sunt prezente atât în mediul urban, cât și în cel rural și au suprafețe medii cuprinse între 80 și 120 de metri pătrați.

Retailerii ridică miza în proximitate și plusează la capitolul diversitate
Retailerii ridică miza în proximitate și plusează la capitolul diversitate
Chiar dacă vorbim de o oarecare încetinire a numărului de magazine inaugurate de retaileri în prima jumătate a acestui an comparativ cu perioada...
2022, anul „remodelării” comerțului modern
2022, anul „remodelării” comerțului modern
Dacă sintetizăm în câteva cuvinte 2022 pentru retailul modern, acestea sunt continuarea trendului de expansiune, dar și o atenție tot mai mare...
Proximitatea, cheia dezvoltării pieței locale de retail
Proximitatea, cheia dezvoltării pieței locale de retail
186 de magazine noi au apărut pe harta retailului local în prima jumătate a acestui an, proximitatea fiind punctul central al retailerilor...
2021, un an de revenire pentru retailul modern
2021, un an de revenire pentru retailul modern
2021, cel de-al doilea an de pandemie de COVID-19, a menținut trendurile și fenomenele care au definit piața locală de retail&FMCG în anul...