Doar supermarketurile și-au îmbunătățit clar indicatorii în 2015

Traficul de clienți din magazinele rețelelor internaționale de retail a înregistrat o ușoară scădere în 2015, arată analiza calitativă integrată în studiul Shopping Basket realizat lunar de revista Progresiv împreună cu agenția Mercury360. Astfel, media anuală a numărului de coșuri de cumpărături întâlnite la casele de marcat în momentul vizitelor făcute în magazin a fost de 1,34, față de 1,43 – media anuală înregistrată în 2014.

În medie, cel mai mic număr de coșuri de cumpărături a fost înregistrat în rândul segmentului cash&carry (0,5). La polul opus se află supermarketurile, cu o medie de 2 coșuri de cumpărături la casa de marcat, urmate de discounteri (1,5) și hypermarketuri (1,4). Cele mai puține coșuri întâlnite au fost în rețeaua Metro, cu o medie anuală de 0,55 coșuri la casa de marcat. Însă această situație se poate datora și intervalului orar în care au fost realizate vizitele locațiilor. Cel mai mare număr de coșuri de cumpărături la casele de marcat a fost înregistrat de supermarketurile Market (Carrefour) și Billa, unde au fost întâlnite, în medie, peste 2 coșuri la casa de marcat (2,91, respectiv 2,36). Acest lucru confirmă orientarea shopperului român către magazinele de proximitate.

În plus, la fel ca în anii precedenți, unitățile comerciale ale rețelelor internaționale de retail au operat și în 2015 cu mai puțin de patru din zece case de marcat deschise (37% versus 41% în 2014), ceea ce demonstrează că locațiile au folosit mai puțin de jumătate din resursele de care ar fi putut dispune. Principalul motiv pentru numărul scăzut de case de marcat deschise a fost fluxul redus de cumpărători din locații care nu justificau deschiderea tuturor caselor de marcat. Și aici, dintre toate canalele de vânzare se remarcă supermarketurile: în medie, acestea au operat anul trecut cu una din două case de marcat deschise.

În acest segment, Billa a avut o rată chiar mult mai mare, de 58%. De altfel, Billa este rețeaua care a înregistrat cea mai mare creștere comparativ cu anul 2014 (+11 puncte procentuale). De asemenea, comparativ cu anul 2013, creșteri au mai înregistrat rețelele Carrefour (43% vs. 33%), Real (16% vs. 14%) și Cora (36% vs. 35%). Dacă comparăm acest indicator cu mediile înregistrate anul precendent, în 2015 ponderea caselor de marcat deschise a scăzut în rândul rețelelor Auchan (38% vs. 50% în 2014), Profi (48% vs. 65%), Metro (33% vs. 44%), Penny Market (33% vs. 46%), Lidl (37% vs. 42%) și Kaufland (35% vs. 39%).

Alte aspecte relevante

  • Timpul mediu petrecut în magazin la o vizită pentru cumpărăturile din Shopping Basket este de 30 de minute. Magazinele discounter se remarcă printr-un număr mediu de minute petrecute în magazin mai mic, comparativ cu celelalte formate de magazine. Explicația constă în numărul de produse din coșul de cumpărături de două ori mai mic față de celelalte rețele.
  • Media de timp petrecută la casele de marcat se situează, ca și anul trecut, în intervalul 4-5 minute per vizită în magazin.
  • Cele mai multe minute petrecute la casele de marcat s-au înregistrat în magazinele Billa și Selgros, urmate de locațiile Kaufland, Carrefour și Cora. La polul opus se află magazinele Lidl, Metro, Market și Real, locații cu un număr mai mic de coșuri de cumpărături la coadă.
  • În luna iunie au fost observate mai multe case de marcat deschise în unitățile de tip cash&carry și supermarketuri. Acest fapt se datorează și reducerii TVA la 9% pentru alimente și băuturi non-alcoolice. De asemenea, în lunile noiembrie-decembrie, media caselor de marcat deschise pe segmentul de hypermarketuri a fost mai mare – aproximativ 40% –, însă locul desfășurării cumpărăturilor a fost București, unde traficul din magazine este mai intens decât în celelalte zone ale țării.

Metodologie

Pentru al 11-lea an consecutiv, în rubrica „Shopping Basket” a revistei Magazinul Progresiv au fost publicate lunar, în 2015, analize ale prețurilor și analize calitative realizate în rețelele internaționale de magazine alimentare din România. Studiul Shopping Basket este un studiu de tip Mystery Shopping, fiind realizat de agenția de servicii integrate de marketing și comunicare Mercury360. În analiza calitativă au fost urmăriți indicatori de timp (numărul de minute petrecute în magazin și la casa de marcat), de trafic (numărul coșurilor de cumpărături întâlnite la casele de marcat și procentajul caselor de marcat deschise din cele existente), calitatea mercantizării și nivelul de curățenie pe suprafața de vânzare.

În 2015, cumpărăturile pentru Shopping Basket s-au realizat timp de 11 luni, între datele 1 și 6 ale lunii, în 13 rețele de magazine deținute de companii internaționale active în România (Auchan, Cora, Kaufland, Real, Carrefour, Profi, Market, Billa, Mega Image, Selgros, Metro, Lidl și Penny Market). Locațiile de cumpărături au fost schimbate trimestrial, astfel: în T1 au fost alese locații din sudul țării (exclusiv Bucureștiul), în T2 au fost vizitate magazine din centrul și vestul țării, în T3 a fost acoperită zona din nord-estul țării, iar în T4 doar Capitala României.

 Auchan modernizează linia caselor de marcat
Auchan modernizează linia caselor de marcat
Ca parte a proceselor de modernizare și digitalizare a companiei, Auchan a început remodelarea liniilor de case din magazine și construirea unui...
2022, anul „remodelării” comerțului modern
2022, anul „remodelării” comerțului modern
Dacă sintetizăm în câteva cuvinte 2022 pentru retailul modern, acestea sunt continuarea trendului de expansiune, dar și o atenție tot mai mare...
Timpul petrecut în magazine, în continuă scădere
Timpul petrecut în magazine, în continuă scădere
2020 a rescris aproape în totalitate comportamentele de cumpărare, de la modul în care au fost alese produsele, la frecvența achizițiilor și...
Traficul de clienți în rețelele internaționale, pe plus și în 2017
Traficul de clienți în rețelele internaționale, pe plus și în 2017
Traficul de clienți din magazinele rețelelor internaționale rămâne pe un trend ascendent și în 2017, potrivit analizei calitative integrate...