Timpul petrecut în magazine, în continuă scădere

2020 a rescris aproape în totalitate comportamentele de cumpărare, de la modul în care au fost alese produsele, la frecvența achizițiilor și timpul petrecut în magazine. Timpul petrecut în magazine, în continuă scădere

Efectele pandemiei s-au tradus prin vizite mai rare la magazine, mai puțin timp petrecut în interiorul spațiilor comerciale, dar, în același timp, prin coșuri de cumpărături cu valori mai mari.

Analiza calitativă Shopping Basket realizată de agenția Mercury360 pentru Progresiv arată tabloul clar al unui an sub semnul crizei sanitare. Dacă în 2019 orientarea spre magazinele de proximitate reprezenta un efect al optimizării experienței de cumpărături, în 2020 proximitatea a reprezentat soluția unor cumpărături rapide în apropierea casei în contextul restricțiilor impuse de pandemie.

Un detaliu important l-a reprezentat timpul petrecut în magazin, interval care a fost tot mai redus de la un an la altul. În 2020 însă, comportamentul de cumpărături a fost direct afectat de măsurile restrictive.

Concret, analiza calitativă Shopping Basket realizată de agenția Mercury360 pentru Progresiv, arată că în luna martie, din care jumătate a fost sub stare de urgență, media lunară în privința minutelor petrecute în magazin a fost de 34 de minute în cazul hypermarketurilor, 24 de minute în cazul supermarketurilor și 29 de minute în privința cash&carry. În luna aprilie însă, când stocurile de alimente făcute înaintea declanșării stării de urgență se terminau și autoritățile anunțau extinderea măsurilor restrictive pentru încă 30 de zile, consumatorii s-au întors la cumpărături. Drept urmare, datele furnizate de Mercury360 arată o medie de 50 de minute petrecute în hypermarketuri în luna aprilie, 31 de minute în cazul supermarketurilor și 43 în cazul cash&carry.

De partea cealaltă însă, pe măsură ce creștea timpul petrecut în magazine, scădea cel alocat pe platformele online dezvoltate de retaileri. Mai exact, dacă în luna martie a anului trecut, media de timp în cazul unui magazin online era de 11 minute, în aprilie media era de doar 9 minute. Însă, în același timp, reducerea timpului petrecut pe platformele online are și o explicație de ordin tehnic. Retailerii au optimizat constant platformele online, ba mai mult, odată o comandă online plasată, platforma păstrează un istoric care permite economisirea unor minute bune la următorul coș de cumpărături din moment ce produsele de bază sunt deja pe lista favoritelor.

Plata cumpărăturilor, mai rapidă în 2020

Când vine vorba de plata cumpărăturilor, atât în cazul locațiilor fizice, cât și în privința magazinelor online, timpul alocat a scăzut. Potrivit analizei Shopping Basket, media de timp petrecută la casele de marcat se situează în intervalul 4 - 6 minute (în scădere față de anul trecut când erau 4 - 8 minute). În reducerea acestui interval a contat însă nu doar dorința de a petrece cât mai puțin timp în magazine în contextul pandemiei, cât și faptul că plata cu cardul a fost tot mai recomandată și adoptată de mulți dintre consumatorii români. Cele mai multe minute petrecute la casele de marcat au fost înregistrate în magazinele de tip cash&carry, dar și în cazul hypermarketurilor, în lunile de vară - unele de concedii și cu măsuri de siguranță relaxate.

Spre exemplu, în cazul acestora din urmă, timpul mediu petrecut la casele de marcat însemna șapte minute în lunile iunie și iulie, față de cinci minute în intervalul februarie – mai. Totodată, analizând timpul petrecut la casele de marcat ale magazinelor cash&carry se observă și modul în care a funcționat industria HoReCa. Pe perioada verii, când multe locații au putut funcționa afară, cu terasele deschise, timpul mediu petrecut la casele de marcat ale Metro și Selgros ajungea în luna iunie la 13 minute, de la trei minute în luna martie.

Raportat la media anuală, dacă în cazul hypermarketurilor timpul a rămas neschimbat în 2020 față de 2019 (șase minute), în cazul supermarketurilor intervalul s-a redus cu două minute. La polul opus, și în cazul unităților cash&carry, dar și în cazul cumpărăturilor online, timpul petrecut pentru plata cumpărăturilor a crescut cu două minute.

Articolul integral poate fi citit aici.

Din feed, direct la ușă: cum se schimbă comportamentul de cumpărare în 2023
Din feed, direct la ușă: cum se schimbă comportamentul de cumpărare în 2023
Policriză este termenul care definește cel mai bine contextul actual prin care trecem, fiecare dintre aceste crize având diverse niveluri de...
Anul provocărilor pe piața de retail
Anul provocărilor pe piața de retail
Caracterizat deja ca un an atipic, 2020 a reprezentat pentru piața de retail și FMCG un test de rezistență și adaptare. Aflați în linia...
Cum a schimbat orientarea spre proximitate prioritățile rețelelor internaționale?
Cum a schimbat orientarea spre proximitate prioritățile rețelelor internaționale?
Orientarea cumpărătorilor spre magazinele de proximitate nu a rămas fără ecou în marile lanțuri de magazine și acest lucru s-a reflectat în...
Traficul de clienți în rețelele internaționale, pe plus și în 2017
Traficul de clienți în rețelele internaționale, pe plus și în 2017
Traficul de clienți din magazinele rețelelor internaționale rămâne pe un trend ascendent și în 2017, potrivit analizei calitative integrate...