Concepte de retail câștigătoare în era inteligenței artificiale

Se schimbă modul în care consumatorii aleg magazinele cu care interacționează, iar departajarea se face în funcție de cât de „prietenoasă” este locația la nevoile clientului, cât de extinsă este sortimentația, cum și cât de mult timp poți economisi la cumpărături.

Un studiu Euromonitor arată că „lumea retailului este în continuă schimbare, iar retailerii, indiferent de mărimea lor, încearcă noi măsuri pentru a adăuga valoare modului clasic de a face cumpărăturile. Pe măsură ce competiția devine tot mai acerbă, retailerii fac eforturi tot mai mari să schimbe modul în care clienții interacționează cu magazinul.” Studiul What’s New In Retail, ajuns la ediția a 4-a, scoate în față trei concepte de magazine care se diferențiază de comerțul clasic: Extra, parte a grupului Coop Norge din Norvegia, Colruyt din Belgia și Too Good To Go din Danemarca, desemnat de altfel ce mai interesant concept de magazin.

Coop Norge, conceptul care mizează pe tehnologie

Așadar, Extra, aflat pe locul trei în topul Euromonitor, a fost deschis în iunie anul trecut și a reprezentat pentru retailerul norvegian Coop Norge pasul spre o locație extrem de tehnologizată, gândită pentru nevoile oamenilor cu timp puțin și care ar vrea să meargă oricând la cumpărături. Aceasta a fost nișa pe care a mizat Coop Norge prin supermarketul Extra: după ora 11 noaptea până la 7 dimineața, accesul în magazin se face cu ajutorul unei aplicații de mobil. Cu ajutorul unui QR code, clientul are acces în magazin și, cu ajutorul camerelor de supraveghere, conducerea se asigură că accesul nu este permis mai multor clienți în același timp, ci pe rând. Odată cumpărăturile făcute, care pot include și alcool, plata se face la terminale de self-checkout. După ora 7, magazinul redevine unul clasic, cu personal suficient pentru fiecare raion în parte.

Acest concept de magazin a fost testat pentru prima dată în Asia, dar se poate extinde rapid în Europa, mai ales în condițiile unei crize de forță de muncă. O aplicație care permite accesul în magazin când personalul nu este acolo poate ajuta conducerea acestor locații să extindă programul de vânzare și, nu în ultimul rând, oferă o șansă în plus în lupta cu retailerii prezenți și în online.

Colruyt sau cum poți folosi camerele de supraveghere inteligente

Locul doi în topul Euromonitor este ocupat de Colruyt, un magazin care, cu ajutorul camerelor de supraveghere inteligente, poate recunoaște produsele din coș la checkout. Conceptul există din august 2019, iar inteligența artificială combinată cu cântarul reușește să identifice 120 de feluri legume și fructe cu o acuratețe de 97%. În acest fel, timpul petrecut la case scade considerabil din moment ce angajații nu trebuie să mai caute codurile pentru a cântări corect alimentele pentru că acest lucru poate fi făcut de clienți în timp ce casierul poate continua să scaneze restul produselor din coș.

Această tehnologie are și o componentă de sustenabilitate: fructele și legumele nu mai sunt ambalate în funcție de gramaj, a fost eliminat atât plasticul folosit pentru ambalat, cât și pungile de unică folosință utilizate pentru fiecare tip de legume ori fructe. Mai mult, când camerele identifică un astfel de ambalaj pe cântar, scade automat greutatea lui.

Retailerul Etn Franz Colruyt din Belgia continuă să investească în această tehnologie (bazată pe camere cu inteligență artificială) care crește eficiența în magazin, dar reduce și risipa. În viitorul apropiat, acest sistem ar urma să fie instalat și la casele self-checkout.

Too Good To Go, un concept pentru clienții care vor un consum responsabil

Too Good To Go este conceptul de magazin dezvoltat în Danemarca abia în august 2018 ca magazin fizic. Compania daneză era deja cunoscută pentru aplicația de mobil care conecta consumatorii cu magazinele care aveau stocuri nevândute de mâncare. În magazinul fizic, compania vinde alimente „imperfecte” la prețuri reduse față de restul retailerilor. De la condimente, la dulciuri, sucuri organice ori băuturi alcoolice, toate sunt disponibile la Too Good To Go.

Din vara lui 2019, a fost lansată și versiunea online a magazinului pentru a ușura cumpărăturile clienților. Comenzile sunt disponibile fie pe site-ul magazinului, fie prin intermediul aplicației. Conceptul magazinului, așa cum îi spune și numele (nr. Prea Bun Să Fie Aruncat), militează pentru limitarea risipei alimentare. Atrage astfel clienții preocupați de un consum responsabil. Iar retailerii pot folosi tehnologia pentru a furniza soluții ecologice pe canale care răspund acestor valori.

 

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Tendințele care definesc consumul în piața de retail & FMCG în 2024
Tendințele care definesc consumul în piața de retail & FMCG în 2024
De la tehnologie la greenwashing și valoare adăugată, studiul anual „Consumer Trends”, publicat de Euromonitor, arată care sunt cele mai...
Gabriela Stănică, Carrefour România: Personalizarea, un diferențiator pentru brandurile de retail, alături de AI și date
Gabriela Stănică, Carrefour România: Personalizarea, un diferențiator pentru brandurile de retail, alături de AI și date
Cu 8% din vânzările totale provenind din online și cu inovații tehnologice precum aplicații mobile cu AI pentru angajații din magazine sau...
Retailul la km 2040: cum va arăta magazinul fizic în era digitalizării
Retailul la km 2040: cum va arăta magazinul fizic în era digitalizării
Până în anul 2040 magazinele fizice, așa cum le știm în prezent, vor dispărea. Transformarea va fi condusă în principal de e-commerce, care...