Un sector rezilient în fața provocărilor

Piața logistică din România a depășit cu succes provocările pandemiei, reușind să obțină rezultatele pozitive chiar și în condițiile în care a fost nevoie de adaptare și decizii rapide pentru a asigura continuitatea lanțului de aprovizionare. Jucătorii din piață sunt optimiști, însă privesc și către factorii externi care ridică anumite semne de întrebare față de evoluția întregii piețe. Un sector rezilient în fața provocărilor

Cum apreciați evoluția pieței de distribuție din România, având în vedere contextul generat de criza sanitară?

Răzvan Bagherea, Director Organizare și Resurse Umane, Aquila: Pandemia a creat un dezechilibru în toate domeniile, însă compania noastră nu a oprit activitatea în niciun moment, reușind să traverseze această situație gravă sanitară printr-o bună organizare. Un obiectiv major a fost și rămâne siguranța tuturor colegilor noștri. Echipa noastră de management a situațiilor de criză a monitorizat zilnic întreaga situație epidemiologică. Având dorința de a eficientiza continuu activitatea, în ultimul an am fost parte dintr-o industrie vitală pentru economie, care a facilitat ajungerea produselor la consumatori, chiar și în condițiile dificile generate de pandemie. Împreună, am reușit să menținem activitatea economică și să evităm posibile situații dificile, provocate de lipsa temporară a bunurilor de primă necesitate.  La nivelul pieței de distribuție, este prognozată o creștere anuală medie de 5% în următorii 5 ani. Acest lucru confirmă faptul că piața în care activăm este una solidă, cu potențial de creștere, iar reziliența pieței a fost dovedită în pandemie. Experiența noastră și ce se vede în restul Europei de Est ne spune că mai avem loc de creștere rapidă pe piața distribuției din România.

Viorel Leca, Director General Gebrüder Weiss România: După un an 2020 plin de impredictibilități pe toate planurile, nu doar în industria în care activăm, în 2021 consider că piața de profil s-a adaptat schimbărilor și a găsit căile de a face față situațiilor generate de pandemie. Previziunile noastre de la începutul anului, și anume că piața locală de transport și logistică va înregistra un avans ușor în 2021, au fost confirmate de datele furnizate de INSSE pentru primul semestru din 2021. Conform analizei Institutului Național de Statistică, transportul rutier de mărfuri a crescut cu 11,2% în ceea ce priveşte volumul mărfurilor expediate, față de aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce 80,2% dintre volume au fost direcționate la nivel național. Dincolo de provocările aduse de pandemie, industria de profil se confruntă în continuare cu o infrastructură deficitară, impredictibilitatea mediului economic și politic local, dar și flexibilitatea costurilor cu personalul în contextul volatilității pieței muncii.

Cum ați resimțit creșterea prețului la petrol și carburanți? Ce estimări aveți pentru perioada următoare, având în vedere tensiunile prezente la nivel european?

Răzvan Bagherea: Inflația a devenit o chestiune de interes pentru toate țările europene, deoarece ne confruntăm cu cea mai mare creștere din ultimii 3 ani. Pe parcursul dezvoltării afacerii noastre, ne-am confruntat mereu cu fluctuații ale prețului carburanților și am învățat în timp să minimizăm impactul asupra businessului, prin negocierea unui preț mai bun, reflectat în prețul final. În acest context, compania noastră își asumă o serie de angajamente în ceea ce privește responsabilitatea socială și de mediu, cum ar fi reducerea în 5 ani cu până la 10% a amprentei de carbon, prin diverse măsuri ce dorim să le implementăm. De asemenea, vizăm dotarea forței de vânzări cu vehicule echipate cu motoare de ultimă generație, puțin poluante și electrice. Până în 2024 vrem ca 100% din flota auto să fie compusă din vehicule Euro 6. Mai mult, grupul a achiziționat anul acesta un număr de 14 autoturisme cu combustibil alternativ (GPL), iar pentru 2022 analizăm demararea unui proiect pe zona de transport domestic cu un cap tractor alimentat cu gaz natural.

Viorel Leca: De la începutul anului, prețul combustibilului a înregistrat creșteri succesive, de până la 20%. La creșterea prețului la combustibil se adaugă inflația, nivelul ROBOR, creșterea majoră a prețului la electricitate și gaze și nu numai – iar toate aceste majorări pun o presiune foarte mare pe supply-chain, presiune ce se va reflecta mai departe în prețurile serviciilor și produselor oferite/comercializate.

Cum ați descrie relația de anul acesta cu ceilalți jucători din piața de FMCG?

Răzvan Bagherea: Suntem de 4 ani pe primul loc în România în topul companiilor de distribuție. Ne mândrim cu poziția noastră pe piață, dar asta ne obligă să păstrăm cel mai înalt nivel al serviciilor oferite clienților noștri, astfel încât să fim nu doar un lider, ci și un exemplu pentru restul jucătorilor din acest domeniu. Concurența aduce progres și ne adaptăm în fiecare zi la noile trenduri, la cerințele de mediu și trendurile din domeniul digitalizării. Încheierea cu succes a Ofertei Publice Inițiale reprezintă o oportunitate pentru noi de a achiziționa alte companii care au branduri puternice în portofoliu și de a ne extinde gama de produse.

Viorel Leca: Relația cu jucătorii din piața de FMCG este una foarte bună, în general. Fiecare industrie are însă particularități, iar provocarea noastă constă în a înțelege nevoile cu care se confruntă jucătorii din această industrie și a veni în întâmpinare cu soluții potrivite. Nu am întâmpinat probleme grave sau blocaje, însă contextul Covid-19 a adâncit și mai mult provocările cu care oricum ne confruntăm și anume dificultatea în a formula previziuni privind evoluția volumelor, precum și dificultatea în a formula previziuni privind retenția forței de muncă. În plus, orizontul privind economia mondială este incert în acest moment. Toate aceste aspecte, coroborate cu lipsa unei strategii unitare la nivel mondial/european privind gestionarea crizei sanitare, pun o mare presiune pe zona de supply-chain, aprovizionarea fiind anevoioasă. În această perioadă, este esențială existența unei echipe stabile, care să fie pregătită să gestioneze această presiune. În Gebrüder Weiss, ne bucurăm de un procent important de angajați cu peste 5 ani în companie, aproximativ 38%, iar 12% ne sunt alături de peste 10 ani.

Cât de importantă este, din punctul dvs. de vedere, implementarea unor tehnologii precum ERP sau WMS?

Răzvan Bagherea: Tehnologia a avansat cu pași rapizi și a reușit să vină în ajutorul domeniului în care activăm cu soluții eficiente pentru optimizarea proceselor. ERP și Warehouse Management System sunt două componente importante pentru eficientizarea activităților de recepție, depozitare, colectare și expediere a mărfurilor. Mai mult, gestionarea pe baza soluțiilor IT a resurselor este un pas important pentru procesele interne și oferă un management integrat al proceselor și operațiunilor. Odată cu finalizarea IPO, avem planuri importante în acest domeniu. Platforma B2B de comerț online va permite clienților să urmărească oferta de produse, promoțiile și să efectueze comenzi, ușurând și simplificând procesul de achiziție al acestora. Vom implementa un nou sistem ERP, performant, adaptat nevoilor curente ale companiei și suficient de flexibil pentru a permite integrarea unor funcții și soluții noi, pe măsură ce strategiile de dezvoltare ale Aquila sunt puse în practică. De asemenea, vom face eforturi să automatizăm un procent cât mai mare din operațiunile curente. Vizăm astfel implementarea unui sistem care permite combinarea mai multor comenzi (multi order pickers) de către un singur operator și înlocuirea sistemului convențional de picking (pregătirea mărfurilor) prin terminal RF (frecvențe radio) cu cel de voice și vision picking.

Viorel Leca: Din punctul nostru de vedere, existența unor astfel de tehnologii și sisteme este obligatorie pentru a putea presta servicii de calitate și a putea oferi transparență și trasabilitate. Provocarea constă însă în contractarea celor mai noi tehnologii având în vedere viteza cu care acestea devin învechite. Digitalizarea este pasul firesc spre dezvoltarea industriei de transport și logistică, iar contextul pandemic a dus la o accelerare în acest sens, acest aspect producând efecte în cascadă în toate domeniile. Noile trenduri de cumpărare, profilul noului consumator care își dorește să aibă acces la cele mai diverse produse doar la câteva click-uri distanță, alături de creșterea mare a numărului de transporturi la nivel global au determinat industria de transport și logistică să adopte soluții IT care să vină în întâmpinarea clienților. Transparența, scalabilitatea, productivitatea crescută și optimizarea costurilor sunt doar o parte dintre beneficiile pe termen lung ale digitalizării pe segmentul transporturilor și logisticii.

Cum arată rezultatele financiare pe 2021 și care sunt așteptările pentru anul viitor?

Răzvan Bagherea: Compania a înregistrat în 2020 o cifră de afaceri de 1,8 miliarde de lei, o creștere de 6% față de 2019. În iunie 2021, Aquila înregistra venituri de 901 milioane lei, o creștere de 15% față de S1 2020. Profitul anului 2020 este de aproape 58,4 milioane de lei, în creștere cu 171% față de anul 2019. Toate aceste evoluții ne plasează într-o poziție favorabilă pentru a beneficia de schimbările de pe piață prin concentrarea pe produsele cu valoare adăugată mare, extinderea gamei de produse și acoperirea tuturor canalelor de distribuție. Noi am crescut peste media pieței și ne așteptăm să avem aceeași evoluție și după listarea de la BVB. Ne bazăm estimările pe experiența pe care o avem în a alege ținte de achiziție potrivite pentru strategia noastră și pe eficiența crescută adusă de digitalizarea operațiunilor.

Viorel Leca: Cifrele sunt momentan confidențiale și preliminarii, însă suntem în continuare optimiști si preconizăm un procent de creștere de 3-5% față de nivelul anului 2020. Este prematur să facem estimări pentru 2022, însă sperăm să păstrăm cel puțin același trend de creștere.

Care a fost bugetul de investiții în 2021 și cum va arăta acesta în 2022? Care sunt zonele pe care le vizați, cu precădere, atunci când setați bugetul de investiții?

Răzvan Bagherea: Am derulat cu succes oferta publică pentru majorarea capitalului social în urma căreia avem 367 de milioane de lei pregătiți pentru investițiile planificate. Vrem să fructificăm inteligent oportunitățile oferite de piață, de aceea aceste sume vor fi utilizate pentru creștere și consolidare.  Astfel, vrem să folosim între 50%-70% din fonduri pentru achiziționarea de companii care dețin branduri importante pe piața bunurilor de larg consum și ale unor companii de distribuție cu portofolii de produse complementare gamei oferite de Aquila. Apoi, avem în plan să folosim 10%-15% din fonduri pentru capital de lucru, între 10%-15%, pentru proiecte de digitalizare a operațiunilor, îmbunătățirii serviciilor pentru clienți, creșterea trasabilității și productivității și un procent similar pentru dezvoltarea brandurilor proprii și a unora noi. Vizăm consolidarea poziției Aquila în România și Republica Moldova, fără să avem acum planuri imediate care să vizeze alte piețe, însă monitorizăm contextul politico-economic al țărilor din jur și eventuale oportunități. Aquila investește permanent în depozite și în flota auto. Pregătim, de asemenea, și investiții în energia verde. Acordăm o atenție deosebită zonei de ESG, aceasta urmând să fie o componentă majoră din strategia de business pe viitor.

Viorel Leca: Pentru 2021, am alocat un buget de investiții de peste 1 milion de euro. Principalele direcții în care investim sunt cele menite să permită creșterea businessului în mod sustenabil și organic, precum și menținerea nivelului competitiv. Investim anual în 3 zone principale (fără a ne limita însă la acestea): infrastructura – extinderea sau modernizarea spațiilor logistice existente, dar și inaugurarea unora noi (atunci când contextul este oportun) cum ar fi extinderea capacității de stocare a depozitului din Sibiu, echipamente și instrumente digitale – de la scannere, stivuitoare până la platforme și aplicații digitale și personal/resurse umane – diverse traininguri și specializări pentru angajați, în funcție de nivelul de pregătire și cerințele postului.

Cum apreciați impactul tot mai mare al canalului e-commerce asupra sectorului logistic din piața locală?

Răzvan Bagherea: Activăm pe toate canalele, așa că putem profita de orice evoluție a pieței. Având în vedere scăderea ponderii comerțului tradițional în comerțul total, cifra de afaceri a Grupului în perioada 2018-2020 a crescut cu o rată de creștere anuală cumulativă (CAGR) de 11,6%. Canalul de retail organizat include peste 4.500 de clienți, principalii clienți sunt hypermarketurile, supermarketurile, lanțurile de magazine cu discount și peste 1.400 de benzinării. În 2020, cifra de afaceri totală a Grupului pe acest canal în România a fost de 743 milioane lei, iar la 30 iunie 2021 era de 363 milioane lei. Prin dezvoltarea unei platforme online B2B, putem spune că Aquila continuă să ofere partenerilor noștri soluții concrete în versiuni clasice și digitale.

Viorel Leca: Cu siguranță, ultimii 2 ani au adus o creștere a segmentului de e-commerce, iar acest lucru a impactat puternic industria de profil. Această creștere va avea loc și în următorii ani, iar România se va bucura, cel mai probabil, de un loc fruntaș în topul tărilor cu cea mai mare creștere.

Grigore Horoi, Grupul Agricola: În contextul dat, nu va mai fi fezabilă o creștere a businessului de peste 10%
Grigore Horoi, Grupul Agricola: În contextul dat, nu va mai fi fezabilă o creștere a businessului de peste 10%
După ce în 2022 Grupul Agricola a atins borna de un miliard de lei cifră de afaceri, miza pentru 2023 este continuarea trendului ascendent....
Mircea Moga, Mega Image: „Clienții vor fi mult mai atenți la plus valoarea produselor pe care le achiziționează”
Mircea Moga, Mega Image: „Clienții vor fi mult mai atenți la plus valoarea produselor pe care le achiziționează”
Pentru Mega Image, adaptabilitatea este cuvântul-cheie dacă vorbim despre anul 2022. Retailerul vrea să-și păstreze ritmul de dezvoltare și...