Sustenabilitatea, avantaj competitiv prin decizii de business aliniate strategic
Cele mai eficiente companii integrează sustenabilitatea în afacerea lor în mod implicit, dar, chiar și în aceste condiții, există o discrepanță semnificativă între strategia de sustenabilitate și cea de business. Sustenabilitatea continuă să fie tratată separat în cadrul companiilor, lucru total greșit, potrivit unui studiu realizat de EY. Concluziile cercetării arată că cei care integrează sustenabilitatea în strategia lor generală de business se bucură de rezultate financiare mai bune decât cei care o tratează ca pe un proiect independent.
Companiile care integrează sustenabilitatea în strategiile lor de bază sunt cu 40% mai încrezătoare în ceea ce privește perspectivele economice în următorul an decât cele care o abordează punctual, arată datele celei de-a cincea ediții a studiului EY Long-Term Value and Corporate Governance Survey, care evidențiază presiunea tot mai mare înregistrată de companii pentru a acorda prioritate sustenabilității. Studiul subliniază necesitatea esențială a unor strategii de sustenabilitate mai bine integrate la nivelul întregii organizații, care să genereze valoare economică tangibilă.
„Integrarea sustenabilității în strategia de afaceri este o decizie strategică esențială pentru optimizarea performanței organizaționale. Companiile care adoptă această abordare nu doar că își îmbunătățesc reziliența și transformă modelele de afaceri pentru a răspunde cerințelor pieței, dar beneficiază și de o încredere cu 40% mai mare în perspectivele economice pentru anul următor. În plus, consiliile de administrație ale acestor organizații sunt de 1,5 ori mai eficiente în atingerea obiectivelor de sustenabilitate, generând astfel valoare pe termen lung și contribuind la un impact pozitiv asupra societății”, explică Massimo Bettanin, Partener Schimbări Climatice și Servicii de Sustenabilitate EY România.
La polul opus, neadaptarea la cerințele privind sustenabilitatea afectează reputația unei companii și duce la pierderea competitivității pe o piață în continuă schimbare, arată datele EY. Concret, raportul Long-Term Value and Corporate Governance Survey conduce la concluzia că, în prezent, companiile se confruntă cu exigențe mai mari atât din partea investitorilor, cât și a activiștilor, în condițiile în care 91% dintre companiile chestionate au menționat presiuni din partea investitorilor pentru intensificarea eforturilor în materie de sustenabilitate, iar 78% se confruntă cu presiuni similare din partea activiștilor. Prejudiciul de imagine reprezintă o preocupare majoră, mai bine de o treime (39%) dintre respondenți declarând că au fost criticați în presă pentru eforturi insuficiente în domeniul sustenabilității. Acest procent scade considerabil, la doar 6%, în cazul companiilor cu strategii de sustenabilitate pe deplin integrate.
Sustenabilitatea, încă izolată în majoritatea organizațiilor
Raportul identifică o categorie de pionierat în rândul companiilor, denumită „integratori ai sustenabilității”, adică cei care au reușit să încorporeze sustenabilitatea în structura operațiunilor lor. Aceste companii beneficiază de o reputație superioară, de o capacitate mai bună de atragere și retenție a angajaților și de un impact ameliorat asupra mediului în care operează. De asemenea, acestea au declarat că echipele lor de conducere sunt de 1,5 ori mai eficiente în ceea ce privește aspectele legate de sustenabilitate, comparativ cu restul companiilor. Totuși, doar 27% dintre companiile chestionate se încadrează în această categorie, în timp ce majoritatea (55%) își mențin strategia de sustenabilitate complet separată de activitatea economică sau nu dispun deloc de o astfel de strategie.
Iar când vine vorba despre eficientizări de costuri, inițiativele privind sustenabilitatea sunt primele pe listă. Majoritatea companiilor chestionate de EY (57%) au declarat că, în cazul în care ar avea nevoie să efectueze reduceri de costuri, există o probabilitate mai mare ca inițiativele de sustenabilitate să fie eliminate, comparativ cu cele economice. Mai mult, 39% dintre companii consideră că sustenabilitatea a avut întotdeauna și continuă să aibă o prioritate mai mică față de obiectivele comerciale.
Cum poți, totuși, să integrezi principiile sustenabilității în business, într-o tranziție cât mai ușoară, care să paveze drumul spre durabilitate pe termen lung?
Promovarea unui leadership unitar cu privire la angajamentele în materie de sustenabilitate
Mixul dintre sustenabilitate și business nu poate avea loc în practică dacă, la nivel de management, lucrurile nu sunt aliniate și în teorie. Iar la cum arată datele raportului EY, acestea nu sunt aliniate. Agenda sustenabilității este remodelată de dinamica globală, iar companiile trebuie să folosească această oportunitate pentru a-și remodela propriile abordări asupra modului de a face business pe termen lung. De altfel, un alt studiu realizat de EY la începutul acestui an, EY Institutional Investor Survey, arată că, la nivel global, comunitatea investitorilor este dominată de o viziune limitată despre schimbările climatice și sustenabilitate, care alimentează o orientare către performanță pe termen scurt în detrimentul beneficiilor pe termen lung din investițiile de mediu, sociale și de guvernanță.
Cultivarea unei culturi de responsabilitate comună față de sustenabilitate la nivelul întregii companii
Una dintre problemele majore ale neintegrării sustenabilității în strategia extinsă de afaceri este că nu există o responsabilitate comună față de acest aspect la nivel de companie. Cazul fericit este al celor denumiți „integratori ai sustenabilității”, care se asigură că toți membrii consiliului de administrație – nu doar un lider – își asumă responsabilitatea pentru problemele legate de sustenabilitate. Aceste companii de top sunt mult mai colaborative decât restul, ceea ce ar putea avea legătură și cu rezultatele lor generale mai bune în afaceri, arată raportul EY.
Instruirea tuturor cu privire la avantajele comerciale ale sustenabilității
Să știi ce trebuie să faci pentru a integra sustenabilitatea în operațiunile businessului este un lucru, să și știi cum să o faci este cu totul altceva. Acesta este motivul pentru care competențele sunt atât de importante la nivel de echipă. 83% dintre integratorii sustenabilității spun că dispun și de sprijin, și de competențe adecvate în materie de sustenabilitate în cadrul companiilor lor.
Investiții active în inițiative de sustenabilitate pentru a facilita integrarea în business
Sustenabilitatea nu va fi integrată în afaceri fără o finanțare adecvată. Integratorii sustenabilității știu acest lucru și acționează în consecință. Aproape toți aceștia (90%) spun că au acces la finanțările necesare din partea companiei, în comparație cu doar 26% din ceilalți respondenți. De asemenea, primii sunt mai eficienți în aprobarea cheltuielilor de capital (94% față de 28%) și operaționale (87% față de 28%), arată raportul EY. Aceste contraste puternice arată că integrarea completă a sustenabilității în business este posibilă cu fondurile potrivite.
Valorificarea tehnologiei pentru a susține îndeplinirea strategiilor integrate de sustenabilitate
Integratorii sustenabilității înțeleg că nu pot atinge obiectivele de sustenabilitate fără tehnologiile potrivite. Tehnologia este un factor important pentru a ajuta companiile să poată colecta date mai fiabile, să gestioneze mai bine performanța, să monitorizeze mai eficient progresele înregistrate în ceea ce privește durabilitatea și parametrii comerciali și, în cele din urmă, să ia decizii de business mai informate, inclusiv decizii privind investiții strategice și alocări de capital. „Gândiți-vă, de exemplu, la sectorul alimentelor și băuturilor, care a utilizat tehnologii pentru monitorizarea culturilor pentru a se putea pregăti mai bine pentru secetă, inundații, calitatea solului sau pentru a rezista la alți factori de mediu. Există atât de multe moduri în care tehnologia poate ajuta companiile să fie mai sustenabile”, explică Dr. Velislava Ivanova, EY Americas Chief Sustainability Officer.
Pentru a cincea ediție a sondajului EY au fost intervievați, în ianuarie 2025, 200 dintre cei mai importanți lideri de afaceri din Europa privind abordarea lor față de sustenabilitate. Jumătate dintre aceștia erau membri ai consiliului de administrație (președinte sau directori neexecutivi), iar cealaltă jumătate erau CEO și membri ai echipei executive. Aceștia reprezentau toate cele 27 de state membre ale UE, plus Norvegia, Elveția și Marea Britanie.



