Românii nu consumă necesarul zilnic de apă

Deși sunt conștienți de importanța consumului a cel puțin doi litri de apă de zi, românii consumă doar o jumătate din necesarul zilnic, potrivit unui studiu realizat de compania de research Exact Cercetare și Consultanță.Românii nu consumă necesarul zilnic de apă

Românii asociază consumul de apă plată și apă minerală carbogazoasă unor momente diferite, apa plată având o frecvență de consum mai mare, spre deosebire de apa minearală carbogazoasă, care este asociată consumului ocazional.  Astfel, apa plată este consumată dimineața, imediat după trezire, noaptea (majoritatea respondenților având o sticlă sau un pahar cu apă lângă pat), în timpul sau după activitățile sportive, înainte sau după masă și oricând apare senzația de sete.

Apa minerală carbogazoasă  este consumată ocazional, cel mai adesea în combinații: limonadă, cu sirop sau șpriț. Se constată de asemenea o orientare a consumatorilor spre acest tip de apă în sezonul cald, deoarece potolește setea mult mai repede comparativ cu apa minerală plată. De asemenea, apa minerală carbogazoasă este consumată în curele de slăbire, înlocuind cu succes sucurile carbogazoase cu un conținut mare de zahăr.

„Apa minerală plată este unul dintre produsele nelipsite din casele românilor, aceștia având mereu grijă de refacerea stocului de apă. De cele mai multe ori, consumatorii preferă să cumpere apă în cantități mai mari (la bax) pentru a acoperi necesarul de consum săptămânal. Aceste cumpărături se fac de regulă din hiper/supermarket”, mai declară Denisa Iacoboaea, Qualitative Researcher Executive la Exact Cercetare și Consultanță.

Principalele criterii de selecție

Primele poziții în topul principalelor criterii de selecție a apei minerale plate sunt gustul, brandul și compoziția chimică. De asemenea, un alt factor care influențează decizia de alegere a apei plate este sfatul medicului. ”Ca părinți, urmăm sfatul medicului și cumpărăm pentru copii doar apa cu anumite proprietăți, deci doar anumite branduri de apă”, a explicat una dintre respondente.

În ceea ce privește criteriile de alegere a apei minerale carbogazoasă, românii se orientează către apa carbogazoasă care nu are acid creat în mod artificial (îmbogățită cu dioxid de carbon) și care se menține după desigilarea sticlei. De asemenea, ca și în cazul apei minerale plate, marca este un factor important, consumatorii orietându-se spre mărcile populare.

Avantaje și dezavantaje asociate consumului de apă minerală

Dacă ne referim la avantajele consumului de apă minerală plată, este subliniat în primul rând faptul că aceasta reprezintă ”ingredientul” de bază al unui regim alimentar sănătos. Oferă un grad mai mare de hidratare comparativ cu apa minerală carbogazoasă, putând fi consumată în cantități mai mari, deoarece nu conține acid și nu creează un disconfort gastric. În plus, aceasta este considerată un adjuvant în curele de slăbire.

Singurul dezavantaj menționat de respondenți este prețul. Acesta este considerat ridicat, fiind vorba despre cel mai important aliment, ce nu poate lipsi din dieta zilnică.

Apa minerală carbogaoasă este mai întâi de toate apreciată pentru compoziția chimică: are mai multe săruri de rehidratare necesare organismului, mai ales în sezonul cald. Datorită acidului, setea este potolită mai repede comparativ cu apa minerală plată. Apa minerală carbogazoasă reprezintă de asemenea o bază ideală pentru prepararea a diverse băuturi alcoolice și non-alcoolice – cele mai populare combinații sunt: vin cu apă – ”sprițul” și limonada. Este preferată și în bucătărie pentru proprietățile ”minune” pe care le are asupra aluatului prăjiturilor și clătitelor (face compoziția mai pufoasă).

Comparativ cu apa minerală plată, cea carbogazoasă vine cu mai multe dezavantaje: poate cauza arsuri/ balonări gastrice datorită acidului (și din acest motiv este consumată în cantități mai mici), ori afecțiuni ale rinichilor (datorită conținutului mai mare de minerale). Este subliniat de asemenea de către respondenți faptul că, în anumite cazuri, ”bulele” nu sunt naturale, ci obținute prin procese artificiale (îmbogățite cu dioxid de carbon).

Principalele mărci alese de consumatori

Principalele mărci spre care s-au orientat consumatorii români sunt Dorna, Borsec, Bucovina și Aqua Carpatica. Brandul Dorna este apreciat pentru popularitatea și vizibilitatea pe care și-a creat-o datorită reclamelor TV care au devenit memorabile ori campaniilor umanitare ce vizează grija față de copii. Este de asemenea admirată ideea sticlei reciclabile și excelenta distribuție în toate tipurile de magazine. Produsele sunt percepute ca fiind calitative, apa minerală plată putând fi utilizată în prepararea laptelui sugarilor.

Pentru consumatori, Borsec este o marcă cu tradiție în România, perceput ca fiind printre cele mai vechi. Este apreciată în special pentru apa minerală carbogazoasă, care are o calitate superioară față de celelalte branduri. Sticla de apă minerală plată este la rândul său apreciată pentru design-ul distinct (cu figuri geometrice), ce permite o mai bună manevrare a sticlei. Sticla de apă minerală carbogazoasă este și ea apreciată pentru materialul/ plasticul mai gros ce permite păstrarea acidului timp mai îndelungat.

Bucovina este perceput de către consumatori ca un produs cu o compoziție chimică sigură,  îndeosebi de către persoanele care au copii mici și care consumă această marcă la sfatul medicului pediatru. Marca este apreciată și pentru faptul că produce și apă minerală plată la bidon de 5 litri.

Aqua Carpatica este brandul care a câștigat încrederea consumatorilor datorită faptului că nu conține nitrați, așa cum a fost comunicat în cadrul reclamelor TV. Este apreciată de asemenea pentru design-ul unic (sticla pătrată) și eticheta ”simplă și elegantă”.

Studiul calitativ a fost realizat de Exact Cercetare și Consultanță prin intermediul a 4 focus grupuri. A fost utilizată tehnica Defense and Prosecution, prin care fiecare grup a fost împărțit în două tabere: pro apă minerală plată și pro apă minerală carbogazoasă. Participanții la studiu au fost atât femei, cât și bărbați, cu vârste cuprinse între 25 si 35 de ani. Analiza a fost realizată în intervalul 12-13 februarie 2015, în București.

Românii rămân consumatori fideli de apă îmbuteliată, dar își diversifică opțiunile
Românii rămân consumatori fideli de apă îmbuteliată, dar își diversifică opțiunile
România se află într-un moment extrem de interesant pentru categoria de apă îmbuteliată, fiind într-un proces de expansiune și diversificare...
Perspective line pentru categoria de apă îmbuteliată în acest an
Perspective line pentru categoria de apă îmbuteliată în acest an
O categorie aflată pe un trend ascendent, dar nu neapărat din creșterea consumului, ci mai degrabă din inflație, apa îmbuteliată păstrează...