O categorie care scoate mai mulți bani din buzunarele românilor

Dacă în trecut categoria produselor bio era privită mai degrabă ca un „nice to have” în rafturile magazinelor și în coșurile de cumpărături ale românilor, în prezent aceasta tinde să devină un generator de vânzări importante. Notabil este faptul că apetitul în creștere al consumatorilor pentru fructele și legumele bio se reflectă și în disponibilitatea acestora de a cheltui sume mai mari pentru aceste produse. O categorie care scoate mai mulți bani din buzunarele românilor

Pentru 83% dintre consumatorii români, un stil de viață sănătos înseamnă o dietă sănătoasă, în timp ce 79% dintre aceștia se referă la sport, 61% îl corelează cu eliminarea stresului și peste jumătate – 56%, respectiv 54% - nominalizează relaxarea și consumul de apă, relevă studiul Romanian Preferences for Bio Fruits & Vegetables realizat de iSense Solutions pentru Progresiv. Datele au fost colectate în noiembrie 2017 pe un eșantion de 515 respondenți on-line cu vârsta peste 18 ani, reprezentativ la nivel național.

Totodată, 85% dintre consumatori cred că o dietă sănătoasă este strâns legată de includerea în alimentație a fructelor și legumelor, 75% optează pentru consumul de apă, ceai sau alte lichide, în timp ce pentru 74% dintre respondenți primează produsele fără aditivi sau conservanți. Mai mult, 69% dintre cei chestionați au răspuns în favoarea respectării meselor zilnice ca parte a unei diete echilibrate, 68% au mizat pe consumul de produse proaspete, iar 65% au ales alimentele bogate în vitamine, calciu și proteine.

Analizând punctual preferințele consumatorilor români pentru legume și fructe, aflăm din datele iSense Solutions că una din trei persoane se îndreaptă spre produse bio, în timp ce o proporție covârșitoare (de 84%) indică faptul că preferă să consume produse naturale. De altfel, acesta este și cel mai convingător argument pentru achiziția unui produs în cazul a 27% dintre consumatori, fiind urmat de lipsa aditivilor (24%), originea locală (17%), lipsa conservanților (15%) și certificarea bio (10%) -  mai arată datele iSense. Practic, deși vorbim de o categorie care, în ultimii ani, a câștigat teren în preferințele românilor privind consumul de fructe și legume, bio pare să piardă la capitolul percepție în fața termenului de “natural”, mult mai bine înțeles.

Ce așteptări au consumatorii de la bio

Întrebați de ce aleg să consume fructe și legume bio, 55% dintre cei chestionați au precizat că sunt foarte atenți să consume mâncare sănătoasă, un procent similar achiziționând aceste produse ori de câte ori au ocazia. Mai mult, peste o treime din respondenți se arată deschiși să plătească mai mult pentru acest tip de produse. În schimb, 40% dintre consumatori sunt interesați de mâncare sănătoasă, însă prețul primează în decizia de achiziție.

Totuși, întrebați cât ar fi dispuși să plătească în plus pentru fructe și legume sănătoase, consumatorii au indicat un buget mai mare cu până la 22%. Există și o categorie aparte, în condițiile în care 21% dintre consumatori nu iau în considerare cât de sănătoase sunt alimentele pe care le cumpără.

Un aspect interesant ține de modul în care sunt alese fructele și legumele bio, pe primul loc în topul criteriilor aflându-se aspectul la raft și prospețimea (84%), proveniența (59%), prețul (57%), sezonalitatea (53%), certificarea ecologică (52%) și, nu în ultimul rând, originea locală (47%).

Ce așteaptă consumatorii de la aceste produse?

Aproximativ șapte din 10 persoane au răspuns că doresc un gust superior produselor convenționale și obținerea unor beneficii pentru sănătate, în timp ce 63% dintre respondenți sunt interesați să consume produse mai naturale și care să nu aibă neapărat un aspect perfect. Pentru aproape o treime dintre consumatori (28%), un ambalaj eco poate face diferența.

Cu toate acestea, există și o serie de bariere identificate de studiul iSense în procesul de achiziție a fructelor și legumelor bio. Un prim aspect ține de preț, 53% dintre respondenți percepând aceste produse ca fiind mai scumpe decât cele convenționale. Totuși, procentul este în scădere față de 2016, când pe primul loc în lista barierelor de achiziție a fructelor și legumelor bio figura prețul mai ridicat, cu un procent de 69% (conform unui studiu realizat tot de iSense Solutions).

O altă provocare pentru producători și retaileri este faptul că patru din 10 consumatori nu percep nicio diferență între bio și convențional. De asemenea, 13% dintre consumatori punctează varietatea limitată a sortimentației bio în magazine sau faptul că produsele sunt alterate.

Un atu în vânzările retailerilor

Dacă în urmă cu doi ani, consumatorii menționau ca sursă principală de aprovizionare cu fructe și legume bio fermierii, în prezent supermarketurile și hypermarketurile sunt în topul locațiilor de cumpărare pentru această categorie (în cazul a 61% dintre consumatori). La mică distanță se află piețele agro-alimentare, menționate de 59% dintre respondenți, urmate de magazinele specializate pe produse bio și aprozarele.

Pentru a-și maximiza vânzările pe zona fructelor și legumelor bio, retailerii ar trebui să afișeze beneficiile acestor produse (aspect votat de 62% dintre respondenți), să arate modul în care ele pot fi consumate (51%) sau să vină cu sugestii de rețete de preparare (41%). Dacă ar exista o varietate mai mare de produse bio, 59% dintre consumatori susțin că ar vizita mai des acele magazine, 56% și-ar îmbunătăți punctul de vedere referitor la respectivele locații și 44% ar alege acel magazin în locul celui în care merg la cumpărături în mod frecvent.

Cum ar trebui să arate oferta din magazin

Ce le-ar plăcea cumpărătorilor să găsească în oferta supermarketurilor și hypermarketurilor? La capitolul fructe bio, 43% dintre respondenți au optat pentru struguri și 42% au ales merele. Un procent similar de consumatori au declarat că își doresc să regăsească pe raft portocale, banane, zmeură, piersici, lămâi, pepene verde, clementine și afine. Din oferta magazinelor nu ar trebui să lipsească nici pepenele galben sau prunele.

În ceea ce privește legumele bio, sortimentația ar trebui să conțină roșii – răspuns oferit de 45% dintre respondenți – usturoi (41%), ciuperci (39%), cartofi (36%), morcovi (36%), castraveți (36%), ardei (34%), ceapă (34%), roșii cherry (32%), vinete (32%), sfeclă (30%) și varză (30%). În ceea ce privește preferințele în materie de verdețuri bio, românii au ales salata (49%), spanacul (48%), pătrunjelul (47%), busuiocul (34%), rozmarin (30%), frunzele de țelină (29%) și rucola (26%).

Studiul iSense Solutions a fost realizat în luna noiembrie 2017, pe un eșantion de 515 respondenți din zone urbane, utilizatori de Internet, cu vârsta peste 18 ani, reprezentativi la nivel național și care au achiziționat cel puțin o dată fructe, legume și verdețuri bio.

„Produs local”, între percepție și realitate
„Produs local”, între percepție și realitate
Încă de la începutul pandemiei, produsele locale s-au întors în atenția consumatorilor din dorința de a sprijini economia locală, micile...
O categorie care scoate mai mulți bani din buzunarele românilor
O categorie care scoate mai mulți bani din buzunarele românilor
Dacă în trecut categoria produselor bio era privită mai degrabă ca un „nice to have” în rafturile magazinelor și în coșurile de...