Încrederea consumatorului român, în scădere la final de 2015

Încrederea consumatorului la nivel global a scăzut, în trimestrul patru al anului 2015, cu două puncte față de trimestrul anterior, atingând același nivel de la debutul anului trecut, relevă sondajul realizat de compania globală Nielsen. În Europa, încrederea a cunoscut un trend ascendent comparativ cu primul trimestru din 2015, atingând nivelul de 81 de puncte, în timp ce în Asia-Pacific a rămas constantă, la nivelul de 107 puncte. Încrederea consumatorului român, în scădere la final de 2015

În România, nivelul încrederii consumatorului a scăzut cu 5 puncte, ajungând la un index de 79 în trimestrul al patrulea al anului 2015. Incendiul de la Clubul Colectiv, urmat de demonstrațiile din țară dar și de schimbarea guvernului sunt cauzele cele mai probabile ale scăderii, mai arată rezultatele sondajului.

“Nivelul încrederii pe parcursul anului 2015 reflectă modurile diferite în care consumatorii au filtrat evenimentele economice locale și globale” declară, într-un comunicat, Louise Keely, vicepreședintele Nielsen si președinte al Demand Institute.

Cresc îngrijorările privind terorismul și imigrările în Europa

Temerile privind terorismul au ajuns la noi maxime în T4 2015 în Europa (22%) devenind o preocupare mai mare decât economia. Astfel, motivele de îngrijorare, oricum ridicate, au mai cunoscut și o creștere semnificativă din T3 in T4 în Israel (43%, +24pp), Regatul Unit (32%, +11pp) și Olanda (26%, +8pp). Grijile privind imigrarea au fost de asemenea importante în țările centrale și de nord din Europa, cu nivele ridicate în Cehia (36%), Suedia (28%), Germania (27%), Austria (26%), Norvegia (26%), Regatul Unit (22%), Elveția (22%) si Finlanda (21%), majoritatea înregistrând creșteri semnificative la nivel de trimestru.

În ceea ce-i privește pe români, ei continuă să pună în centrul preocupărilor lor sănătatea, siguranța locurilor de muncă și plătirea datoriilor; aceasta este o orientare diferită comparativ cu cea a consumatorului european, care pune în prim plan terorismul și starea economiei, pe lângă securitatea joburilor.

Percepția de recesiune afectează mai mult de jumătate din glob

Mai mult de jumătate dintre respondenții la nivel global cred că au fost în recesiune în T4 2015. Percepția privind recesiunea a fost ridicată, depășind 90% in Venezuela (96%), Ucraina (95%), Brazilia (93%) și Coreea de Sud (91%). La polul opus se află China (29%), Cehia (33%), Danemarca (34%), Noua Zeelanda (37%) si Germania (38%). Încrederea în economie, respectiv scăderea percepției de recesiune, s-a îmbunatatit cel mai mult față de T3 2015 în Letonia (59%, -11pp), Estonia (46%, -10pp), Italia (80%, -9pp) și Statele Unite ale Americii (47%, -8pp).

În cazul României, 54% dintre respondenți consideră că țara nu este în recesiune, cu o creștere de 1% față de T3 2015.  Acest rezultat plaseaza România în top 5 țări din Europa cu un predominant sentiment anti-recesionist, alături de Cehia, Danemarca, Germania și Elveția.

Rezultatele acestui studiu sunt bazate pe o metodologie online, aplicată în 61 de țări. În timp ce o metodologie online permite acces la nivel global, ea oferă o perspectivă doar asupra obiceiurilor utilizatorilor de internet, și nu asupra populației totale. De exemplu, în țările în curs de dezvoltare, unde utilizarea mediului online este încă în creștere, publicul poate fi mai tânăr și mai bogat, raportat la populația generală a țării.

Nielsen este o companie globală de management al performanței, ce ofera o înțelegere cuprinzătoare a ceea ce consumatorii vizionează (Watch) și cumpară (Buy). Prin integrarea informațiilor din diviziile Watch si Buy, precum și a altor surse, Nielsen oferă atât o măsurare la scală mondială a consumului, cât și analize care ajută la îmbunătățirea acestuia. Compania, cu operațiuni în peste 100 de țări, acoperă mai mult de 90% din populația întregii lumi.

Studiu Ipsos: 3 din 10 români cred că inflația nu va reveni niciodată la normal
Studiu Ipsos: 3 din 10 români cred că inflația nu va reveni niciodată la normal
Dacă la nivel global, o treime dintre consumatori sunt optimiști în ceea ce privește anul viitor, susținând că vor avea mai mulți bani de...
Din feed, direct la ușă: cum se schimbă comportamentul de cumpărare în 2023
Din feed, direct la ușă: cum se schimbă comportamentul de cumpărare în 2023
Policriză este termenul care definește cel mai bine contextul actual prin care trecem, fiecare dintre aceste crize având diverse niveluri de...
2023, un an al strategiilor atent calculate în piața de retail și FMCG
2023, un an al strategiilor atent calculate în piața de retail și FMCG
Contextul instabil și provocator al ultimilor ani își pune tot mai mult amprenta asupra consumatorilor, indiferent că avem o perspectivă...
Drumul spre recesiune sau acalmia dinaintea unui an electoral?
Drumul spre recesiune sau acalmia dinaintea unui an electoral?
Despre 2023 se vorbește în termeni restrânși când vine vorba despre evoluția economică a României pentru că, deși atât Guvernul, cât și...