Impactul economic al crizei din sănătate

„Autoritățile și companiile trebuie să aibă în vedere toate măsurile necesare, astfel încât sectorul de retail să rămână operațional cât mai aproape de capacitatea sa maximă” susține Consiliul Investitorilor Străini referitor la măsurile urgente care trebuie luate pentru a menține echilibrul economic al României. Impactul economic al crizei din sănătate

Sunt patru măsuri care vizează strict sectorul de retail, iar prima dintre ele face referire la forța de muncă. „Sunt necesare acele amendamente ale legii privind concediile părinților, care să prevină întreruperea activității magazinelor. Forța de muncă în sector este compusă în proporție de 65% din personal feminin, iar dintre acestea 80% au copii sub 12 ani”, declară reprezentanții mediului de afaceri.

Apoi, intervine problema stabilității prețurilor în condițiile în care cererea este crescută și vine nu doar de pe plan intern, cât și din țările vecine afectate de Coronavirus. Consiliul Investitorilor Străini spune că „deși în prezent nu există probleme la nivelul stocurilor de marfă, există posibilitatea să se epuizeze unele produse de bază (cum ar fi ulei, făină, zahăr, orez etc), astfel că, deși se fac verificări constante la nivelul furnizorilor – pe probleme de producție sau import, care ar putea genera risc de creșteri de preț – , este necesară implicarea Guvernului pentru limitarea/ sistarea exporturilor materiilor prime ale produselor de bază. De asemenea, se cere eliminarea temporară a restricțiilor de acces pentru camioanele de 40 de tone.”

O altă nevoie identificată în zona de retail ține de posibilitatea de a modifica temporar programul de funcționare al magazinelor, fără parcurgerea procedurii de notificare a autorităților locale competente. „În cazul în care vor fi luate măsuri care vor conduce la reducerea și/sau întreruperea temporară a activității, solicităm scutirea operatorilor economici din lanțul de comerț de la plata impozitelor și contribuțiilor aferente îndemnizației de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, plătită, conform art. 53 alin. 1 Codul Muncii, din fondul de salarii, către salariații implicați în activitatea redusă sau întreruptă”, declară reprezentanții Consiliului Investitorilor Străini.

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România a făcut de asemenea un sondaj în rândul a peste opt mii de antreprenori dintre care peste 22% sunt din sectorul comerțului. Întrebați dacă îi afectează sau urmează să îi afecteze măsurile adoptate în contextul limitării infecției cu COVID-19, 98,6% dintre cei chestionați au menționat că „Da” și doar 1,4% au menționat că „Nu”. Printre principalele efecte pe care antreprenorii le-au menționat se numără scăderea vânzărilor (65,6%), scăderea cifrei de afaceri (58,8%), suspendarea temporară a activității (56,4%), dificultăți la încasare (54%), restrângerea activității (51,4%), întârzieri la plata furnizorilor (47,6%), disponibilizări (21,5%) și închiderea firmei (12,4%). În ceea ce privește procentul cu care antreprenorii chestionați estimează scăderea cifrei de afaceri, mai bine de o treime dintre ei estimează că scăderea va fi mai mare de 60%.

poza studiu IMM

PwC România a derulat, de asemenea, un studiu în perioada 11 - 13 martie 2020 pe baza informaţiilor furnizate de 104 de companii. Rezultatele HR Barometru arată că 18% dintre companiile chestionate anticipează o reducere a veniturilor de până la 20% ca urmare a impactului pandemiei COVID-19 asupra afacerilor, în vreme ce majoritatea acestora (65%) nu au făcut încă evaluări.

Dintre sectoarele economice care se așteaptă la o diminuare semnificativă a veniturilor, transporturile sunt pe primul loc: 75%. 21% dintre companiile care activează în zona bunurilor de larg consum chestionate de PwC se așteaptă ca veniturile din acest an să fie cu 20% sub nivelul din 2019.

Estimarea PwC: Impozitul pe cifra de afaceri va aduce în jur de 6,2 mld lei la buget
Estimarea PwC: Impozitul pe cifra de afaceri va aduce în jur de 6,2 mld lei la buget
Impozitul pe cifra de afaceri va avea cel mai mare impact pentru companii, cele mai afectate domenii fiind energia, auto, sectorul tutunului,...
Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor
Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor
În fața creșterilor de prețuri, consumatorii își ajustează obiceiurile de consum și strategiile pentru a-și gestiona eficient bugetul. O...
Tendințe și strategii de succes în industria de retail și FMCG din România
Tendințe și strategii de succes în industria de retail și FMCG din România
Deși deloc lipsit de provocări, 2023 are toate premisele să fie un an de creștere pentru companiile de referință din retail și FMCG. Potrivit...
Ipsos: 50% dintre români vor căuta cele mai bune prețuri și promoții în perioada Sărbătorilor
Ipsos: 50% dintre români vor căuta cele mai bune prețuri și promoții în perioada Sărbătorilor
Starea de spirit la finalul lui 2022 poate fi rezumată în două cuvinte: anxietate și anticipare. Astfel, deloc surprinzător, inflația își...