GfK: Dorința de cumpărare a românilor, în scădere semnificativă la finalul lui 2016

După o creștere constantă pe parcusul întregului an, dorința de cumpărare a românilor a înregistrat o scădere semnficativă la finalul lui 2016. Astfel, indicatorul a scăzut, în luna decembrie, cu 12,5 puncte, până la -2 puncte, ajungând din nou pe un trend negativ, arată datele studiului firmei de cercetare GfK privind climatul de consum în Europa. GfK: Dorința de cumpărare a românilor, în scădere semnificativă la finalul lui 2016

” În martie 2016 tendința de a cumpăra a crescut la 3,5 puncte, pășind din nou pe teritoriu pozitiv pentru prima oară după octombrie 2008. Indicatorul a crescut în mod constant până în noiembrie, când a atins 10,5 puncte (cea mai valoare de după august 2008). La sfârșitul anului însă a scăzut semnificativ”, se arată în comunicatul GfK.

Cu toate că economia în România a avut o creștere semnificativă în 2016, în al patrulea trimestru al anului estimările economice cu privire la consumatorii români au scăzut cu aproape 8 puncte față de aceeași perioadă în 2015. Indicatorul s-a oprit la 3 puncte în decembrie, în condițiile în care, cu un an mai devreme, indicatorul se situa la 10 puncte.

Și veniturile estimate ale românilor au suferit o scădere ușoară în al patrulea trimestru al anului, ajungând în luna decembrie la 19 puncte.

”În comparație cu aceeași perioadă din anul precedent, acesta totuși înseamnă o creștere de 4,5 puncte. Nivelul puternic general se datorează în parte ratei șomajului. Conform Comisiei Europene acesta s-a oprit la 6 procente și s-a aflat la cel mai scăzut nivel in ultimii opt ani (trimestrul patru din 2008: 5,7 procente)”, mai precizează reprezentanții GfK.

Cum se văd lucrurile la nivel european

Pe de altă parte, încrederea consumatorilor din Europa a înregistrat în trimestrul al patrulea o îmbunătățire semnificativă, ajungând la cel mai înalt nivel din ultimii nouă ani. Astfel, climatul de consum pentru cele 28 de țări UE a crescut cu 5,6 puncte până la 17,9 puncte în decembrie, fiind cea mai ridicată valoare de după ianuarie 2008.

Indicatorii individuali – estimările economice și cele cu privire la venituri, cât și tendința de a cumpăra – nu s-au dezvoltat în mod uniform.

”Subiectele care au dominat știrile în Europa în trimestrul al patrulea din 2016 au fost războiul din Siria, terorismul în Europa, alegerile prezidențiale din SUA la sfârșitul lunii noiembrie, și apariția continuă a partidelor și naționaliste în aproape fiecare țară europeană. Totuși, este evident că toate aceste știri negative nu au reușit să influențeze consumatorii. Se pare că europenii sunt tot mai selectivi în ceea ce privește subiectele de care se lasă influențați în viața lor de zi cu zi. Ca urmare, indicatorii privind estimările economice și cele cu privire la venituri, și tendința de cumpărare au rămas în mare măsură neafectați de războiul din Siria, evenimentele din Turcia, alegerile prezidențiale din SUA și amenințările continue de terorism în Europa. Din contră, cifrele de creștere economică în fiecare țară au avut un rol mai semnificativ”, explică reprezentanții GfK.

Concluziile studiului GfK privind climatul european de consum rezultă dintr-un sondaj în rândul consumatorilor, realizat pentru Comisia Europeană, în toate țările Uniunii Europene. În fiecare lună, sunt intervievate peste 40.000 de persoane, din 28 de țări. Acesta este un eșantion reprezentativ pentru populația adultă din Uniunea Europeană. Studiul calculează 5 indicatori economici: așteptările economice, cele privind prețurile și cele privind veniturile, precum și predilecția către cumpărare și către economisire.

Dorinta de cumparare, feb 2017Asteptarile privind veniturile, feb 2017Asteptarile privind starea economiei, feb 2017
Kaufland deschide cel de-al 21-lea magazin din București
Kaufland deschide cel de-al 21-lea magazin din București
Kaufland România inaugurează săptămâna aceasta un nou magazin în nordul Capitalei, în cartierul Pipera. Acesta este hipermarketul cu numărul...
Despre puterea cifrelor, la INSPIRO – Lucky Numbers
Despre puterea cifrelor, la INSPIRO – Lucky Numbers
Circa 150 de manageri din industriile de retail și FMCG și-au dat întâlnire pe 13 iunie, la The Tent by Clubul Diplomatic, la cea de-a 13-a...
Piața FMCG locală, pe locul 7 în topul creșterilor valorice în estul Europei în 2022
Piața FMCG locală, pe locul 7 în topul creșterilor valorice în estul Europei în 2022
Cu un plus de 15,8% în valoare în 2022 piața locală de bunuri de larg consum se situează pe locul 7, alături de Polonia, în topul creșterilor...
Industria FMCG, creștere de 7,5% în 2021 față de 2020
Industria FMCG, creștere de 7,5% în 2021 față de 2020
După un avans de 5,6% în 2021, economia României este așteptată să crească cu cca +4,5% în acest an. În același timp, inflația va depăși...