Despre esența leadershipului, devierea progresivă în business și omul în pragul erei roboților, la Inspiro Conference 2017
Circa 330 de manageri din industria de retail & FMCG din România și-au dat întâlnire pe 9 mai la Stejarii Country Club, la cea de-a șaptea ediție a Inspiro Conference. Pe scenă? Unii dintre cei mai „celebri” executivi și antreprenori pe care i-a dat România, dar și speakeri internaționali de renume.
Tema ediței din acest an a fost una complexă și a plecat de la cuvintele cheie ce au marcat anul 2016 și începutul lui 2017, acele buzzword-uri care plutesc în social media, pe buzele tuturor, în titlurile cap de afiș, precum #disruptive, #startup, #gamechanger, #humanity, #transparency, #instability, #change, #sustainability sau #politicallycorrectness. Din amalgamul acesta, speakerii au ales ce li s-a potrivit și au trecut prin filtrul propriu și ce a ieșit nu poate fi descris decât prin cuvântul „extraordinar”.
Tiffany Arntson - Founder, Rogue Matters
#the new normal
Tiffany Arntson, o autoproclamată rebelă, și-a propus să invite participanții la Inspiro la o conversație despre cum putem să ne pregătim mai bine pentru viitor și să creăm noi înșine viitorul pe care ni-l dorim. Ea este o susținătoare înfocată a conceptului de deviere progresivă când vine vorba de a găsi soluții pentru provocările și oportunitățile vremurilor pe care le trăim, ale “noului normal”.
“Termenul de “new normal” a fost inițial folosit pentru a defini noua stare de fapt din punct de vedere economic după recesiune, însă a fost extins acum pentru a acoperi tot ceea ce înainte era privit anormal și acum e acceptabil. Poate include chiar și lucruri care nu ar trebui să fie normale, cum este terorismul sau lideri politici care - cel puțin la prima vedere - par puțin... nebuni. Însă putem folosi această sintagmă și pentru a vorbi despre ceva diferit, nou, palpitant. Este o lume propice companiilor care vor să comunice altfel, să aibă un impact pozitiv nu doar în dreptul propriului venit, ci și al comunităților și al mediului”, crede Tiffany.
Consultantul a avertizat însă și asupra părții goale a paharului: “probabil că ați observat că lumea a devenit destul de haotică și, în ciuda tuturor oportunităților, nu putem să nu simțim că ne înecăm în zgomot, că alergăm să ținem pasul cu vremurile. În realitate, timpul liber este același cu cel de acum 50 de ani, însă am devenit cu toții sclavii cultului omului ocupat. Și da, poate suntem de succes în termeni convenționali, însă în realitate ardem de la ambele capete, iar asta nu este o stare sustenabilă. Pe de altă parte, o altă consecință a lui #newnormal este că nu gândim decât pe termen scurt, nu avem perspectivă. Vestea bună este că ne deșteptăm: companiile încep să se uite la impactul deciziilor lor, iar la nivel individual căutăm liniștea și, de asemenea, se pare că ne-am găsit vocea și ne implicăm mai mult în deciziile care se iau în numele nostru“, consideră Tiffany.
Pentru manageri, ce ar fi de reținut din acest “new normal” este că oamenii se uită din ce în ce mai mult la recomandările prietenilor și ale familiei atunci când caută produse și servicii relevante, care să le merite încrederea, deci schimbarea modului în care se poziționează și comunică este vitală. “În #new normal nimic nu este static, totul este fluid și evoluează. Trendurile se întâmplă acum la minut, nu în termeni de ani. Ce trebuie să facem noi, ca indivizi, și chiar companiile, este să deviem normalul pe care îl știm pentru a inova”, conchide consultanta.
Eli Davidai - Managing Director, Quadrant Management Inc.
#destruction and innovation in business
La vârsta de 62 de ani, Eli Davidai a câștigat de mult statutul de om de afaceri de succes, deținând un portofoliu de businessuri în șapte țări și trei continente, în domenii precum IT, industria bunurilor de larg consum, mass-media și educație, a căror valoare depășește pragul de 45 de miliarde de dolari. În România, majoritatea oamenilor din business îl cunosc drept omul care a adus PepsiCo pe piața locală, prin intermediul Quadrant Bottling Company, în 1992, dar chiar și după mulți ani de la exitul din acest business, Eli Davidai continuă să fie un investitor important și totodată discret pe piața locală.
La Inspiro, acesta a explicat modul în care poți distruge sau inova un business, într-un “curs” fulger de 22 de minute demn de cele mai înalte poziții dintr-o companie. “Kodak este unul dintre exemplele celebre despre cum poți distruge un business. Acum mai puțin de 20 de ani această companie valora 28 de miliarde de dolari și avea peste 140.000 de angajați. În 2012, a intrat în faliment, și asta nu pentru că se făceau mai puține fotografii în lume, ba chiar din contră, ci pentru că digitalul a luat locul analogului. Însă știți cine a inventat prima camera digitală? Ați ghicit, Kodak. Deci managementul acestei companii stătea pe vasul Titanic, sărbătorind, și nu credea că lumea digitală va veni peste ei atât de repede. Astăzi, această industrie este dominată de producători japonezi”, spune Eli Davidai, care mai subliniează că acum durata de viață a unei companii din topul S&P 500 este de doar 15 ani, față de 67 cât era în trecut.
Vestea bună este că tot progresul alimentat de tehnologie vine la pachet și cu oportunități. “Astăzi poți să ai o idee extraordinară și mâine să ai un business de un miliard de dolari. Mai mult, capitalul inițial pentru un start-up în domeniul IT este acum de doar 5.000 de dolari, pe când acum 15 ani aveai nevoie de cel puțin 5 milioane de dolari. Ce înseamnă asta? Că oricine din România, India sau Ungaria poate să dea lovitura în acest ocean imens. Totul este exponențial”, explică antreprenorul. Acesta a exemplificat povestind despre propria experiență cu Oculus VR. “Am vândut acest produs - care nici măcar nu era într-o versiune finală, ci beta – după 18 luni de la achiziție, pentru 2 miliarde de dolari către Facebook”, spune Davidai. În încheiere, el a vorbit și despre cele 6 elemente care ne schimbă viața, printre care digitalizare, dematerializare, democratizare, conectare etc, și i-a îndemnat pe cei din sală să se gândească la ce a însemnat iPhone pentru telefonie, Airbnb pentru industria hotelieră sau Uber pentru taxi. La final, el a îndemnat participanții “să facă viitorul ei, dacă nu pot să îl anticipeze, și să conducă, mai bine decât să se lase conduși.”
Silviu Popovici - Președinte PepsiCo Rusia, Ucraina & CIS
#work hard, play harder
Silviu Popovici este unul dintre executivii români cărora li se potrivește foarte bine expresia americană “high profile”. El conduce deja de câțiva ani businessul PepsiCo din 12 piețe, cu venituri anuale de peste 5,5 miliarde de dolari, 30 de fabrici și peste 25.000 de angajați. Pe lângă responsabilitățile de la muncă, Silviu și-a pus în target să fie în primii 5% sportivi amatori din lume, participând frecvent la diverse competiții de anduranță, inclusiv Ironman și Norseman. Iar ca să fie pachetul complet, acasă îl așteaptă în fiecare zi familia: soția și cei doi copii ai lor. În acest context, curiozitatea noastră de a vedea dacă se poate să “jonglezi” cu succes toate aceste lucruri, era mai mult decât îndreptățită. Ne-am ales nu doar cu o “rețetă” ce funcționează, ci și cu un discurs de o sinceritate debordantă.
“În tinerețea mea credeam că rețeta succesului este muncă, muncă, muncă, dar după o perioadă s-a dovedit că nu este suficientă. Am realizat acest lucru în momentul în care un profesor de la MBA ne-a dat de scris o scrisoare pentru un angajator în care să povestim despre noi. Și fiecare ne-am povestit realizările profesionale, cu cât am crescut businessul, ce reduceri de costuri am creat. La final, profesorul ne-a pus să ne imaginăm că acesta este necrologul nostru”, povestește executivul.
Acela a fost momentul în care a decis să schimbe lucruri și, de la o perspectivă unidimensională, a mers către o formulă cu patru dimensiuni: carieră, familie, prieteni și domeniul personal (hobby). Iar pentru a putea să performeze la toate capitolele, el a împrumutat și implementat principiile de business în toate cele 4 dimensiuni, punându-și obiective pe termen scurt, mediu și lung chiar și atunci când vine vorba de familie.
“Am ajuns la un model care funcționează: nu lucrez după 5, nu lucrez în weekenduri, fac sport începând cu ora 5:30 dimineața, îmi scot soția de cel puțin două ori pe lună în oraș, petrec cel puțin o oră cu fiecare dintre copiii mei în fiecare zi, solicit evaluări de la cei din jur - colegi, prieteni și familie - în ceea ce mă privește, ca să văd ce mai este de îmbunătățit, îmi fac liste zilnice care să-mi amintească să fiu mai bun, să zâmbesc, să fiu empatic”, detaliază Silviu.
Cât despre pasiunea lui pentru sporturile de anduranță, aceasta are un rol esențial în menținerea unui nivel de energie fizică și mintală ridicată. “Întotdeauna am fost de părere că este mai bine să îți stabilești ținte înalte pe care să le ratezi la mustață decât să urmărești obiective modeste care să te ajute doar să-ți încasezi bonusul de la final de an. Această a doua cale nu duce decât la mediocritate. Prin urmare, mesajul meu nu este să munciți mai puțin, ci să cereți de la voi mai mult: să fiți un manager, un partener și un prieten mai bun și să aveți un hobby care să vă aducă satisfacție. Doar așa, la final de viață, veți avea un CV, dar și un necrolog de excepție”, a conchis acesta.
Adrian Pascu - Vicepreședinte Comercial Danone Rusia
#change in a virtuous circle
Un fan auto-declarat al schimbării, Adrian Pascu a experimentat-o din plin de-a lungul carierei sale, mai ales dacă ținem cont că a pornit ca profesor de fizică în Suceava, a făcut un popas în antreprenoriat și a sfârșit - pentru moment - pe o poziție de cel mai înalt nivel în compania Danone. Executivul mărturisește însă că îmbrățișarea schimbării nu a venit nici pe departe natural pentru că “inevitabil noi, ca ființe umane, vedem noutatea ca pe un pericol. Este o reacție chimică naturală, de autoprotecție. Ce am încercat eu să fac este să văd schimbarea ca pe o oportunitate de învățare, de experimentare pe viu, pe tine însuți. Dar pentru a reuși acest lucru trebuie să ieși din atitudinea de “cum să fac să nu pierd ceea ce am” și, în plus, să pui ego-ul în cui”, consideră Adrian.
Managerul a ilustrat și cu momente de cotitură din cariera sa, unul dintre acestea fiind decizia de a renunța la postul de profesor și de a o lua de la zero în domeniul vânzărilor. “Un moment interesant a fost acela când m-am întâlnit într-unul din magazinele unde descărcam baxuri cu produse cu unul dintre elevii mei care a rămas contrariat de faptul că profesorul lui a devenit agent de vânzări”, își aduce aminte Adrian. Au urmat câteva aventuri pe cont propriu, la finalul cărora a trebuit să recunoască faptul că poate nu este construit pentru a fi antreprenor.
“Într-o perioadă relativ scurtă, am schimbat 7 companii, am locuit în 5 orașe în România și, într-un final, am încercat și antreprenoriatul. Am avut vreo 5 companii - în zona de distribuție și comerț, căci asta știam să fac - care mergeau în paralel cu jobul meu. Pe la 35 de ani, am realizat că nu sunt nici bogat, nici antreprenor de succes, că sunt într-un vârtej și că joc pe prea multe cărți, dar niciuna nu este bună. Am decis să mizez, împotriva curentului, pe cariera în multinațională, iar din momentul în care am făcut acea alegere m-am dezvoltat accelerat”, spune Adrian.
Aceeași atitudine constructivă de a spune “da” provocărilor l-a determinat să accepte propunerea de a se reloca în Rusia, acum trei ani. Experiența de expat, din nou, a presupus transformări intense și a adus o dimensiune internațională carierei sale, la finalul căreia Adrian spune că abia se mai recunoștea pe sine. Întors în țară, ca primul director român al businessului dezvoltat local de francezi, el a preluat compania în plin proces de restructurare și eficientizare menit să readucă compania pe creștere. Acum, după ce Danone România a revenit în zona pozitivă, Adrian a primit un mandat cu greutate și mai mare, cel de Vicepreședinte Comercial la Danone Rusia. “Ce încerc să fac este să trăiesc ca un copil: într-o periodă continuă de învățare, de transformare, și - în mod poate surprinzător pentru unii - să trăiesc în prezent și nu cu gândul la viitoarele funcții”, a mai subliniat executivul.
Isaac Sheps - Long Run CEO
#leadership from theory to practice
Pasionat de istorie, călătorii și interacțiunea cu diferitele culturi ale lumii, dar și de poezie, Isaac Sheps este un CEO de cursă lungă. Cariera l-a purtat în domenii foarte diverse, de la Forțele Aeriene israelite (unde a fost Locotenent Colonel), la cel al elecro-opticii și până la industria berii, deținând diverse funcții de conducere în peste 7 țări.
„Indiferent de domeniul în care am fost, de particularitățile unei piețe sau de vremurile pe care le trăiam, nu am putut să nu observ că leadershipul are aceleași ingrediente de bază: claritate, scop, consistență în comunicare, ținte înalte, toleranță vizavi de eșec și focus pe ceea ce se poate face și nu pe ceea ce nu se poate face”, spune Isaac, care adaugă miilor de definiții ale leadershipului și pe cea proprie: „un lider este cineva care poate să influențeze oamenii să meargă pe o cale pe care aceștia nu voiau să meargă. Mai mult, când au ajuns acolo, un lider știe să îi determine să creadă că au luat singur acele decizii. Nu e nevoie de un lider să ducă oamenii acolo unde oricum vor să ajungă.”
El și-a ilustrat teoria și cu câteva experiențe din piețele pe care le-a condus. „Când am ajuns în Rusia, spre exemplu, mi s-a explicat că directorul are ușă dublă la birou pentru că angajații nu trebuie să comunice cu el și nici să știe ce discuții se poartă la acel nivel. Prin urmare, când ușa biroului meu a rămas deschisă în fiecare zi, oamenii au fost contrariați, dar cu timpul am ajuns să comunicăm și să lucrăm bine, în ciuda barierei de limbă și de cultură. Nu trebuie uitat niciodată că nu oamenii sunt cel mai important lucru într-o companie, ci oamenii potriviți”, crede Isaac.
Acesta mai spune și că, "indiferent de câte cărți citești despre leadership, nimeni nu poate să îți ofere garanții că într-un moment X iei decizia cea bună". Pentru el, succesul este "abilitatea de a trece printr-un eșec fără a-ți pierde entuziasmul.”
Eusediu Margasoiu - Founder, The Network
#the romanian DNA
După ce a visat toată copilăria la avioane și rachete, și și-a urmat pasiunea cu încăpățânare câțiva ani, în 1993 Eusediu Margasoiu a dat, în sfârșit, o industrie aflată pe moarte pe una care de-abia își lua zborul în România, cea a bunurilor de larg consum. Aici a trecut prin toate etapele dezvoltării businessului Pepsi la nivel local, iar în 2008, în prag de criză economică, a plecat să pună un steag în ceea ce se va dovedi un mare ocean albastru - consultanța - lansând compania The Network. Din această ipostază a avut ocazia să interacționeze cu mai multe tipologii de manageri români și a ajuns la concluzia că există un ADN comun.
Despre dimensiunile acestuia – ce facem, cum facem și de ce facem – a vorbit pe scena Inspiro. El a început cu o lecție de istorie care a avut scopul de a demonstra esența românilor: „suntem la o intersecție unică în lume, niște latini într-o lume balcanică, care trăiesc mai degrabă clipa și nu avem în noi puterea de a gândi pe termen lung, de a ne structura”, spune Eusediu.
Ipoteza i-a fost confirmată și cu ocazia unei cercetări realizate pe 9.400 de manageri români din mai multe industrii, care a arătat că 48,8% dintre aceștia nu gândesc în termeni de viziune și strategie. Și asta în timp ce, în țări precum Germania sau Marea Britanie, procentul celor care au o astfel de abordare depășește lejer 80%.
„Asta ne duce la a doua axă, la cum facem lucrurile. Iar răspunsul este ... în mod creativ. Este ceea ce a făcut, spre exemplu, producătorul Agricola prin lansarea puiului cu patru picioare, într-o industrie plictisitoare”, spune consultantul. Când a venit vorba despre ultima axă, despre motivele pentru care facem ceea ce facem, Eusediu a venit cu o teorie foarte interesantă plecând de la simplul mod în care ne exprimăm.
„Avem foarte multe expresii reflexive, impersonale, precum „s-a decis” ceea ce ar putea însemna, pe de o parte, o lipsă a asumării responsabilității, dar pe de altă parte mă duce cu gândul că ar putea să îi facem loc lui Dumnezeu în deciziile noastre”, mai spune acesta. În final, Eusediu a făcut o demonstrație a modului în care putem să mărim proiecția vectorială a celor trei axe ale ADN-ului și să aducem puțin mai multă structură și planificare.
”De fapt, avem de ales între două modele: între lăutarul Marin Teodorescu, cunoscut și ca Zavaidoc, care deși înzestrat muzical cânta după ureche, sau George Enescu, un geniu muzical cu studii și structură care a intrat în memoria întregii lumi”, a concluzionat Eusediu.
Ioana Moldovan - Jurnalist și Fotograf Documentarist Freelance
#beyond the bubble
Fostă corporatistă, astăzi Ioana este autoarea unor fotoreportaje ce au ajuns pe paginile unor publicații celebre precum The New York Times, Al Jazeera English, Huffington Post sau LensCulture. Fotografiei s-a dedicat complet de-abia în 2015, după ce a decis “să iasă din bulă”. „Înainte de acel moment, aveam puține preocupări care mă scoteau din zona de confort. Nu cunoșteam problemele cu care se confruntă mulți oameni din țară, corupția din sistemul public sau hibele sistemului de sănătate, nu citeam despre războiul din Irak, despre foametea din Africa. La prima vedere poate nu vi se pare important să știți chiar tot ce se întâmplă în lume, însă lucrurile sunt atât de interconectate astăzi încât nu știti ce vă poate afecta mâine viața”, explică Ioana.
De altfel, tânăra mărturisește și că tatăl ei i-a spus că adesea că este fotograful urâtului și că ar putea și ea să fotografieze peisaje, dar ea trăiește cu convingerea că „este necesar să arătăm această față a lumii, să dăm o voce unor oameni care altfel nu ar exista, pentru că numai așa putem să generăm schimbare în bine.” Ioana a prezentat participanților la Inspiro și două dintre proiectele sale preferate, unul despre viața unui medic de țară în România lui 2012 și celălalt realizat pe frontul din Ucraina.
„Viața nu este feed-ul de Facebook și nici birourile unde mergem de la 8.00 la 17.00, în cel mai fericit caz, unde suntem protejați de orice iese din tipar, e disruptiv, e altfel. Ieșitul din bulă este despre cunoaștere, implicare și împlinire pe mai multe niveluri, dar și despre poveștile altor oameni și lecțiile ce vin la pachet cu ele”, consideră tânăra. În încheiere, Ioana a îndemnat participanții să nu lase să treacă nicio zi fără să citească sau să se uite la ceva ce în mod normal nu ar fi pe agenda lor și, astfel, să își lărgească orizontul.
Adela Jansen - HR Executive Director BRD Groupe Societe Generale
# the human element
Absolventă de automatică și calculatoare, trecută prin domenii diverse precum logistică, vânzări, telecom sau comunicare, Adela Jansen este astăzi o umanistă convinsă și crede că, în viață, atitudinea este totul. La Inspiro, ea a răspuns preocupărilor în creștere vizavi de viitorul unor arii de activitate, în pragul erei roboților.
„Potrivit forumului de la Davos, cele cinci tehnologii care ne vor influența viitorul sunt Internet of Things, inteligența articifială, robotica, 3D printing și wearable tech. Toate lucrurile acestea au o influență și la nivel de individ pentru că vin la pachet cu o creștere a complexității. Și totuși, există o serie de competențe care vor fi întotdeauna apanajul ființei umane, cum ar fi rezolvarea problemelor complexe, creativitatea sau inteligența emoțională”, explică Adela care mai spune că cea mai bună măsură pentru a ne asigura că rămânem relevanți în lumea de mâine este să avem o abordare transdisciplinară.
Managera a oferit și cinci sfaturi participanților: să țină cont că nu este o competiție între om și mașină, să aibă o atitudine de curiozitate și de învățare continuă (căci, în definitiv, vom munci - se pare - până la 70 de ani), să îndrăznească să facă schimbări în carieră, să aibă echilibru și să-și cultive și să-și crească reputația, un aspect pe care nicio realizare din CV nu o poate înlocui. Adela și-a încheiat prezentarea cu celebrul citat al lui Darwin care spunea că „nu speciile cele mai puternice sau cele mai inteligente supravieţuiesc, ci acelea care se adaptează cel mai uşor.”
Dan Isai - Fondator & CEO Salad Box
#start-up everything
Departe de a fi modelul antreprenorului român clasic, Dan Isai a fost singurul speaker care a urcat pe scena Inspiro anul acesta fără o prezentare pregătită în PowerPoint. La doar 30 de ani, el este unul dintre cei mai apreciați oameni de afaceri din industria horeca, dezvoltând mai multe branduri, printre care și celebrul SaladBox. În doar 5 ani, afacerile sale au crescut de la businessuri locale din Cluj, la locații pe 3 continente.
„Am început cu patru angajați – eu, fratele, cumnata și soția – și o locație pentru care coceam crutoane noaptea în propria bucătărie. Am ajuns astăzi la un business de 22 de milioane de euro, cu 1.000 de angajați, dar și într-un punct în care am realizat că, în timp ce eu îmi cresc afacerile, alții îmi cresc cei trei copiii, iar soția duce o mare parte din această responsabilitate. Mă mint uneori că pentru ei muncesc, ca să aibă o viață mai bună decât mine, însă cred că ei s-ar mulțumi și cu mai puțin, dar să mă vadă stând mai mult acasă. Am realizat că, de fapt, problema mea este că îmi place să muncesc nu pentru a deține, ci pentru a construi”, mărturisește tânărul, pledând pentru echilibru - indiferent dacă ești corporatist sau antreprenor.
În prezent, Dan Isai este și creierul din spatele altor branduri precum Donuteria, Narcoffee Roasters și, în curând, Aperto, un concept de restaurant dezvoltat pe ideea pantentată de cei de la Eataly în Italia. Întrebat de unde îi vin ideile în business, Dan a spus că el vede inovația precum Michelangelo, drept „ceva vechi pus într-un context nou.
Nu are mari secrete nici când vine vorba despre ingredientul de bază în succesul unui business: oamenii. „Am vreo 30 de companii și în niciuna nu sunt singur, am parteneri. Căutați oameni care au competențe care vouă vă lipsesc și aveți grijă la ce valori au pentru că da, te asociezi pe bază pe competențe, dar reziști pe bază de valori”, a mai spus acesta, care a mai vorbit și despre nevoia de a avea răbdare și de a nu te descuraja când lucrurile nu cresc peste noapte, subliniind că „a trecut vremea tunurilor și nici nu cred că este sănătos să faci bani prea repede.”
Pentru aceia din sală care cochetează cu ideea de antreprenoriat, Dan „avertizează” că vor avea cu siguranță și doi mari dușmani: mama, care te vrea la un job sigur, și un șef bun, care nu te enervează suficient de tare încât să îți dai demisia de la jobul actual.
Balvinder Singh Powar - Antreprenor & Profesor, IE Business School
#the power of words
Antreprenor, înainte de a fi profesor, englez, dar de origine indiană, Balvinder le-a arătat participanților la Inspiro cum pot să găsească drumul spre realizarea propriilor visuri, reamintindu-le că ceea ce se întâmplă – sau nu – în viața lor depinde de propria atitudine mai mult decât de ceilalți.
“Provocarea și războiul sunt în interior. Și este normal, pentru că suntem creaturi ale confortului. Când spui “nu”, s-a terminat, când spui “de ce nu”, ceva se schimbă. Mulți antreprenori s-au născut în medii foarte umile. De ce au avut ei success și alții nu? Mai ales când tehnologia are astăzi puterea de a uniformiza și de a ne da șanse egale? Diferența o face atitudinea”, spune Balvinder, care mai crede că, în tot acest proces, cuvintele au un rol foarte important.
“Cuvintele pot salva un om, chiar o națiune. Mă gândesc la China, o țară despre care se spune că va conduce creșterea în viitor. Am vizitat-o în urmă cu ceva vreme și pur și simplu nu puteam să văd viitorul acolo: oamenii erau triști, smogul îl tăiai cu cuțitul. Am fost din nou în China, recent, și am observat că între timp guvernul luase măsuri drastice. Se vorbește foarte mult despre inovație, în fiecare școală pe care am vizitat-o există un laborator de invenții, iar copiii învață și să deprindă acele soft skill-uri utile, pentru că ele reprezintă competențele pe care nu ți le poate lua niciun robot. Și asta pentru că au realizat că nu mai sunt cea mai ieftină forță de muncă și dacă vor să rămână relevanți trebuie să înceapă să ofere valoare adăugată”, explică Balvinder.
Balvinder a făcut și un exercițiu live de meditație, într-un ashram imaginar din India, și i-a îndemnat pe participanți să se gândească la ce vor lăsa moștenire celor apropiați pe patul de moarte și să înceapă să lucreze de astăzi la acea moștenire.
Ediția Inspiro din acest an a fost posibilă cu ajutorul sponsorilor Orkla Foods România, HL Display, Ursus Breweries, Unilever, PepsiCo, IQOS, Agricola, Haagen Dazs, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmburești, Almdudler, Ad Production, momki și International Bloemen, IE Business School - în calitate de Knowledge Partener - și Academiei Titi Aur – the Adrenaline Provider.
O selecție mai amplă de fotografii puteți vedea pe pagina noastră de Facebook.
Vă așteptăm la următorul nostru eveniment, Trade Round Table – 18 octombrie 2017 la Hotel Radisson Blu București.