Cum și-au eficientizat shopperii români cheltuielile pentru bunuri de larg consum

Pe fondul continuării presiunii inflaționiste și al adâncirii incertitudinii generate de contextul politic și economic din România, gospodăriile locale au luat măsuri de eficientizare a cheltuielilor pentru bunuri de larg consum. Datele YouGov Shopper Intelligence arată un apetit tot mai crescut pentru promoții și diminuarea frecvenței vizitelor în retail, corelată cu majorarea coșului de cumpărături. Cum și-au eficientizat shopperii români cheltuielile pentru bunuri de larg consum. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro

Dacă în anii post-pandemie tendința era de creștere a numărului actelor de cumpărare per gospodărie, 2024 a adus o schimbare de trend ce vine mai ales din rândul familiilor cu copii și al consumatorilor tineri (cu vârsta între18-34 de ani) fără copii. Iar această schimbare s-a resimțit în multe segmente FMCG: în peste jumătate dintre categoriile cu scăderi de volume, dinamica negativă a fost cauzată în principal de diminuarea frecvenței de cumpărare.

grafic 01

Valoarea medie a coșului de cumpărături FMCG a crescut cu circa 9% anul trecut față de 2023, o rată similară cu perioada anterioară când inflația era de peste două ori mai mare. Dar acest avans nu provine doar din inflație. Un factor important este tendința de a cumpăra cantități mai mari de produse/ mai multe categorii la o vizită în magazin: misiunile de cumpărare de tip stock-up (pentru realizarea de stocuri pentru acasă) au devenit mai importante pentru shopper și, implicit, la nivelul întregii piețe de retail deoarece se traduc prin coșuri de dimensiuni mai mari. Această dinamică indică faptul că gospodăriile își planifică mai bine cumpărăturile de produse pentru uz curent.

Prețul și promoțiile, principalele coordonate

Valul inflaționist generat de pandemia Covid și amplificat de războiul din Ucraina s-a mai temperat: studiul sindicalizat YouGov Inflation Tracker ce are la bază analiza a peste un milion de acte de cumpărare ale gospodăriilor pe parcursul unui an, estimează o rată a inflației de 3,6% în sectorul FMCG din România, pentru 2024. Spre comparație, rata era de aproape 10% în 2023 (față de anul anterior). În mod evident, chiar dacă inflația s-a temperat, prețurile rămân ridicate, ceea ce înseamnă că românii continuă să se confrunte cu dificultăți în gestionarea bugetului gospodăriei.

grafic 02

În toamna trecută, 4 din 10 shopperi locali erau îngrijorați că prețurile vor crește în continuare și se gândeau că acest lucru le va afecta comportamentul de cumpărare pentru necesitățile zilnice – conform celei mai recente ediții a studiului YouGov Behavior Change Survey. În acest context, mărcile producătorilor au investit masiv în promoții și au alimentat apetitul cumpărătorilor pentru „oferte bune” în retail. Astfel, promoțiile au ajuns să reprezinte 23,5% din totalul achizițiilor FMCG (excl. produsele proaspete) pentru consumul casnic, în creștere cu aproape 3 puncte procentuale față de 2023. Cota promoțiilor a crescut mai ales în hipermarketuri, discounteri, magazine online și în comerțul tradițional. "Din aceleași raționamente, canalul de magazine cu discount continuă să se dezvolte în România, dupa ce în 2023 a devansat pentru prima dată segmentul hipermarketurilor. Discounterii au ajuns la o penetrare de 90% în rândul gospodăriilor și la o cotă de piață de aproape 28% în retail, în creștere cu peste 1pp față de anul anterior", afirmă Diana Scăunașu, Managing Director YouGov România.

Premieră în retail: mărcile private pierd cotă de piață

Pentru prima dată în istoria recentă, în 2024 am asistat la declinul cotei de piață a segmentului Private Labels în retailul românesc. Acesta acoperă în prezent 24,3% din totalul achizițiilor FMCG ale gospodăriilor (excl. produse proaspete), în timp ce în 2023 cota era de 25%. Această dinamică vine pe fondul intensificării promoțiilor realizate de brandurile de producător. În general, mărcile producătorilor pot obține un avantaj competitiv în fața mărcilor proprii ale retailerilor prin investiții promoționale strategice. În plus, multe branduri au reușit anul trecut să-și îmbunătățească prezența în discounteri, care sunt canalul de retail numărul 1 în România. Această tendință dezvăluie și o creștere a preferinței consumatorilor pentru produse cu prețuri ușor mai ridicate (up-trading). A existat un efect net pozitiv al up-trading-ului asupra ratei de creștere a valorii sectorului în 2024 față de anul precedent.

"Strategia promoțională va continua să joace un rol crucial în definirea succesului brandurilor în retailul local. Însă ar trebui evitată intrarea într-o spirală promoțională, prin investiții în promoții cu valoare adăugată și în programe de loializare a cumpărătorului. Promoțiile personalizate având la bază profilarea shopperilor sunt, de asemenea, recomandate în contextul unei competiții tot mai intense în retail", conchide Diana Scăunașu.

YouGov Shopper Intelligence, Consumer Panel Services (anterior parte a grupului GfK până în 2023) monitorizează comportamentul de cumpărare al gospodăriilor din România pe baza unui eșantion reprezentativ la nivel național, format din 6000 de shopperi.

cumparaturi de alimente si bunuri de larg consum in primul semestru din 2024
Consumer Panel GfK: Plus de 6,6% al consumului casnic FMCG, dar volume în stagnare în S1
Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum au crescut cu aproape 7% în primul semestru din 2024 față de anul anterior, însă volumele...
Piața FMCG, față în față cu mecanismele de apărare contra inflației
Piața FMCG, față în față cu mecanismele de apărare contra inflației
După patru ani în care cumpărătorii au fost nevoiți să facă față unor provocări multiple și să dezvolte strategii pentru a economisi, în...
Consumer Panel GfK: 2023, între volume în ușoară creștere și accentuarea downtradingului
Consumer Panel GfK: 2023, între volume în ușoară creștere și accentuarea downtradingului
Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut cu aproape 14% în 2023 față de anul anterior, iar volumele achiziționate de...
2023, anul în care shopperii au îmbrăcat haina „vânătorilor de promoții”
2023, anul în care shopperii au îmbrăcat haina „vânătorilor de promoții”
Anul trecut, pe fondul unei inflații de două cifre în industria bunurilor de larg consum, gospodăriile din România au avut un comportament de...