NielsenIQ: Consumul a revenit pe plus după doi ani de scădere. Încetinirea inflației a dus la creșterea volumelor
La nivel european, ca și în România, optimismul consumatorilor a fost în ușoară creștere în prima parte a anului 2024, numărul celor cu perspective financiare negative fiind în scădere (37% va 41%), iar al celor optimiști în creștere (15% vs 12%), conform studiilor NielsenIQ.
În România, după aproape doi ani de contracție a volumelor, încetinirea inflației a permis revenirea pe creștere a consumului cantitativ atât în industria bunurilor de larg consum (FMCG), cât și în cea electro-IT. Per total „Barometrul de retail” al NIQ-GfK, ce acoperă circa 62.000 de magazine la nivel național, arată o creștere valorică a vânzărilor în cele două domenii de 8,3% până la un total de 127,3 miliarde de lei în 2024, industria FMCG având un avans de 8% față de anul trecut, iar cea de electro-IT de 9,6%.
Pe lângă inflație și puterea de cumpărare, în 2024 vânzările au fost influențate și de alți factori, cum ar fi schimbările climatice și de legislație, cele de obiceiuri de consum ori din activitatea și dezvoltarea formatelor de retail.
Sezonul cald, început încă din luna martie, a dus la creșterea cu două cifre a vânzărilor de înghețată și a aparatelor de aer condiționat, în timp ce o parte din vânzările de bere s-au mutat din magazine în HoReCa. Creșterea cu 10% a TVA la produsele cu conținut ridicat de zahăr a dus la scăderea sau stagnarea volumelor în industria de dulciuri, ciocolată și sucuri carbogazoase, în timp ce restricțiile de preț impuse în retail la unele alimente de bază au impulsionat, de exemplu, vânzările de lactate.
După ani de crize succesive, consumatorul a devenit foarte „determinat” în a cheltui doar pe lucrurile care contează și îi aduc beneficii. Conform „NIQ 2004 Mid year Consumer Outloock”, 52% dintre cumpărătorii uzuali ai unui brand nu îl vor mai cumpăra și anul viitor – loialitatea fiind și mai mică pentru produsele care au o penetrare redusă printre consumatori. În România, conform „NIQ Shopper Trends 2024”, fiecare cumpărător urban deține în medie 4,4 carduri de loialitate ale unui retailer de FMCG, iar 80% din ei sunt dispuși să schimbe marca produsului sau magazinul pentru a beneficia de promoții. Doar consumatorii din mediul rural au o atitudine mai loială față de branduri, 80% dintre ei afirmând că, dacă sunt mulțumiți de un brand, nu intenționează să îl schimbe, conform datelor „NIQ Rural Romania 2024”.
Comerțul tradițional se modernizează, comerțul online își continuă dezvoltarea
Obiceiurile și consumul variază și la nivel regional. Conform datelor de audit NIQ, Bucureștiul concentrează doar 11,8% din populație, dar consumă 17,6% din totalul de FMCG, la polul opus situându-se regiunea Nord-Est, cu 17% din populația țării și doar 13,9% din consum.
În România, dezvoltarea formatelor de comerț modern continuă atât numeric, cât și calitativ. Deși în 2024 s-au deschis mai puține magazine ale retailerilor internaționali (+160) decât în anii anteriori (+203 în 2023 și +396 în 2022), pe piața au apărut rețele noi, au avut loc fuziuni, iar multe magazine sunt reorganizate pentru a se adapta noilor cerințe ale consumatorilor.
Comerțul tradițional, deși în scădere numerică, se modernizează și el, din ce în ce mai multe magazine adoptând bunele practici europene în privința sortimentației și serviciilor. Astfel, acesta continuă să reprezinte cel mai mare canal de vânzare pentru totalul bunurilor de larg consum, cu o pondere valorică de 34% din total FMCG și o creștere de 10,7% față de 2023. Hipermarketurile (22%, +1,8%) sunt următorul canal ca importanță, dar și ele sunt într-o permanentă presiune din partea formatelor preferate de consumatori în ultimii ani: discounterii (21%, +10.9%) și formatele mici de supermarketuri (13%, +9.6%), care înregistrează cele mai dinamice creșteri.
E-commerce în FMCG continuă să crească în valoare (+13,7%) peste media retailului fizic și în 2024, creștere datorată în special categoriilor de produse alimentare, care au penetrat foarte bine și acest canal, ajungând să egaleze ca pondere vanzarile de non-alimentare, în mod tradițional preferate în online.
Un sfert din vânzările din FMCG, vândut la promoție în T4 din 2024
Agilitatea câștigată de consumatori în a jongla printre propunerile diferitelor formate de retail și ale diferiților producători îi impulsionează pe aceștia să lanseze din ce în ce mai multe oferte promoționale, pentru a-și menține sau crește cota de piață. Trimestrul patru, cu începerea școlilor și sărbătorile de iarnă, înregistrează vârful perioadelor promoționale. Din totalul vânzărilor de FMCG din retailul modern, circa 26% a fost vândut la promoție în ultimele trei luni ale anului trecut, în creștere ușoară față de 2023. În industria Electro & IT, cel mai mare eveniment promo anual, Black Friday, a adus creșteri de vânzări de 212% față de media anuală, cu +12% față de creșterea înregistrată de evenimentul similar de anul trecut.
Deși comparativ cu alte țări europene presiunea promoțională din România este încă moderată iar promoțiile aduc un plus de vânzări, producătorii și retailerii au o sarcină din ce în ce mai dificilă în a găsi ofertele optime atât pentru a satisface dorințele tot mai sofisticate și educate ale consumatorilor, cât și pentru a-și menține profitabilitatea într-o piață încă marcată de scăderea puterii de cumpărare.



