Ce trenduri nutriționale influențează achiziția

Adoptarea unui stil de viață și a unei alimentații sănătoase reprezintă una dintre tendințele care se remarcă la nivel de consum. Chiar dacă mai mult de jumătate dintre români consideră că au o alimentație echilibrată, reducerea grăsimilor din alimentație reprezintă o prioritate pentru șase din zece consumatori, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare TNS CSOP pentru revista Progresiv.

Majoritatea românilor declară că și-au păstrat obiceiurile alimentare comparativ cu anul trecut, 58% dintre consumatori considerând că au o alimentație echilibrată din punct de vedere caloric, glucidic, lipidic și proteic. Consumatorii din segmentul de vârstă 15-34 de ani, precum și cei din mediul urban sunt cei care susțin, într-o proporție semnificativ mai mare, că alimentația lor nu este echilibrată sub cel puțin unul dintre aspectele analizate, iar persoanele de peste 55 de ani recunosc că nu știu la ce se referă exact fiecare dintre aceste noțiuni.

Dacă ne referim la persoanele care au făcut schimbări în alimentația lor în ultimul an, aproximativ doi din zece români au redus cantitățile de glucide, lipide sau calorii consumate. „Aparent, cantitățile de glucide și de lipide sunt cele care îngrijorează cel mai mult populația, deoarece se pare că eforturile reducerii acestora au fost cele mai mari. În ceea ce privește categoriile de persoane care au redus cantitățile de glucide si lipide din alimentația ultimului an, se remarcă persoanele în vârstă (peste 55 ani), persoanele cu un venit pe gospodărie de peste 3.000 lei și locuitorii din mediul urban”, a precizat Roxana Nicoară, Research Manager la TNS CSOP România.

E-urile și caloriile, cele mai căutate informații pe etichetă

Două treimi dintre români declară că citesc informațiile prezentate pe eticheta sau ambalajul produselor pe care le achiziționează. Cele mai căutate informații sunt cele referitoare la numărul și tipul E-urilor, mai mult de trei sferturi dintre români fiind interesați de acest aspect. Acestea sunt urmate de numărul de calorii și cantitatea de glucide conținută de respectivul produs. La polul opus se situează cantitatea de proteine de origine vegetală, informații căutate de mai puțin de o treime dintre consumatori. Clasamentul se păstrează și dacă ne referim la criteriile care influențează achiziția, cel mai mare aport în luarea deciziei de cumpărare avându-l informațiile referitoare la numărul de E-uri și numărul de calorii.

Atitudini referitoare la nutriție

În ceea ce privește atitudinea față de obiceiurile alimentare sănătoase, 94% dintre români consideră că mâncarea gătită în casă este mai bună decât cea gata preparată. În plus, se poate observa faptul că românii preferă o alimentație moderată, bazată pe ingrediente naturale, în locul unei diete. Astfel, reducerea grăsimilor din alimentație reprezintă o prioritate (cel puțin la nivel declarativ) pentru 65% dintre români, iar pentru patru din zece respondenți reducerea cantității de zahăr consumată este un obiectiv primar.

„De asemenea, se remarcă faptul că persoanele care urmăresc informațiile despre conținutul glucidic al alimentelor sunt într-o proporție semnificativ mai mare preocupate de o nutriție sănătoasă per ansamblu, fiind și mai deschise să încerce lucruri noi”, a explicat Roxana Nicoară.

Cele mai cunoscute tipuri de produse speciale (destinate anumitor afecțiuni) sunt produsele fără zahăr și cu conținut redus de zahăr, urmate de cele light, tipuri de produse cunoscute de mai mult de 50% dintre consumatorii români. Produsele fără gluten și cele fără lactoză sunt cunoscute de circa o treime dintre consumatori, însă au fost achiziționate în ultimul an de mai puțin de unu din zece români. În schimb, produsele fără zahăr și cu conținut redus de zahăr, dar și cele light se remarcă printr-un grad mai ridicat de achiziție, fiind cumpărate în ultimul an de circa un sfert dintre români.

Cele mai populare produse cu conținut redus de zahăr

Aproximativ 31% dintre respondenți au achiziționat cel puțin un produs fără zahăr/cu conținut redus de zahăr în ultimul an. Cele mai populare sunt sucurile, fiind cunoscute de mai mult de două treimi dintre români și achiziționate de circa o jumătate dintre consumatorii care au auzit de produsele fără zahăr. Următoarele poziții în topul celor mai cunoscute și achiziționate produse fără zahăr/cu conținut redus de zahăr sunt ocupate de batoanele de cereale și biscuiți – circa o treime dintre români cumpărând aceste produse, potrivit studiului realizat de compania TNS CSOP.

Consumatorii care au fost mai interesați de aceste produse sunt de sex feminin, persoanele din categoria de vârstă 25-34 ani și cele cu un venit per gospodărie de peste 1.800 de lei, precum și cele cu studii superioare. În ceea ce privește motivele care îi determină pe români să nu achiziționeze produse fără zahăr/cu conținut redus de zahăr, două treimi dintre aceștia au precizat că nu au un gust la fel de bun ca produsele care conțin zahăr. Nici prețul nu este un aspect de neglijat, astfel că aproape trei sferturi dintre cei care au menționat acest motiv declară că ar cumpăra astfel de produse dacă ar avea un preț similar celor obișnuite.

Cercetarea TNS CSOP a fost realizată în perioada 28 martie – 6 apilie, pe un eșantion reprezentativ la nivel național de 1.009 respondenți, cu vârsta de peste 15 ani. Interviurile au fost față-în-față, la domiciliul respondenților, eșantionarea fiind realizată prin selecție aleatoare a gospodăriei și a respondentului din cadrul acesteia.

Strategia Coca-Cola HBC România în noua normalitate din piața răcoritoarelor
Strategia Coca-Cola HBC România în noua normalitate din piața răcoritoarelor
După doi ani care au pus o presiune uriașă asupra businessului și au determinat o creștere masivă a prețurilor, Coca-Cola HBC România nu...
Alimentația sănătoasă pentru români, de la aspirațional la esențial
Alimentația sănătoasă pentru români, de la aspirațional la esențial
Alimentația sănătoasă nu este o modă trecătoare, ci este considerată o componentă esențială a unui stil de viață sănătos, care e...
Studiu: 3 din 10 români din mediul urban consumă (și) dulciuri fără zahăr
Studiu: 3 din 10 români din mediul urban consumă (și) dulciuri fără zahăr
Românii din mediul urban sunt deschiși către consumul de dulciuri fără zahăr procesat, cu alternative la zahăr. Mai exact, potrivit unui...
Studiu. Obișnuințele românilor de a consuma zahăr și îndulcitori
Studiu. Obișnuințele românilor de a consuma zahăr și îndulcitori
În ultimii doi ani, umanitatea a produs peste 188 de milioane de tone metrice de zahăr, cu peste 25 de milioane mai mult față de 2015 / 2016. Mai...