Roboții mobili autonomi, o alternativa la criza de personal din industria românească

Roboţii mobili autonomi pot fi o alternativă prin care companiile din România pot să depăşească criza de personal necesar manipulării de materiale şi produse în spaţiile de producţie şi depozitare, afirmă Paul Olariu, Area Sales Manager pentru Europa Centrală si de Est în cadrul Mobile Industrial Robots (MIR), lider în producția de roboți mobili autonomi (AMR). Roboții mobili autonomi, o alternativa la criza de personal din industria românească

În România existau la începutul lunii aprilie peste 30.000 de locuri de muncă vacante destinate persoanelor fără calificare şi fără studii liceale, conform datelor Agenției Naționale pentru
Ocuparea Forței de Muncă. “Dintre acestea, peste 2.000 vizau manipularea de produse şi materiale, o activitate care poate fi foarte uşor preluată de roboţii mobili autonomi. Companiile moderne adoptă pe scară extinsă roboţii mobili autonomi, aceștia aducând un nivel ridicat de automatizare şi trasabilitate a activităţii. Roboţii înregistrează cu precizie orice operaţiune, iar datele se regăsesc imediat în sistemele de gestiune. Mai mult, roboţii mobili autonomi sunt certificaţi pentru a lucra împreună cu oamenii, respectând cele mai ridicate standarde de siguranţă,” afirmă Paul Olariu, Area Sales Manager MIR pentru Europa Centrală și de Est.

În Europa, rata de adopţie a roboţilor autonomi mobili înregistrează o creștere accelerată ca urmare a reducerii costurilor, fluidizării operațiunilor intralogistice şi reducerii dependenței de forța de muncă umană.

Baza de roboți va creşte constant cu 30-40% în următorii ani

Baza instalată de roboţi mobili autonomi va creşte constant cu 30-40% în următorii ani, ajungând în 2027 la peste patru milioane de unităţi, potrivit unui studiu recent realizat de compania Interact Analysis.
“Unităţile de producţie şi logistică au nevoie ca materiile prime sau diversele componente să fie transportate permanent între linii de asamblare şi spaţiile de stocare temporară. Această activitate intralogistică este în mod tradiţional derulată cu angajaţi şi sisteme manuale de transport (transpaleți) şi poate fi uşor perturbată de lipsa resurselor umane, mai ales atunci când se lucrează în schimburi sau unitățile de producție sunt plasate în afara localităților. Este o activitate solicitantă prin distanţele mari care trebuie parcurse şi cu o valoare adăugată mică, ceea ce nu o face foarte atractivă pentru cei care îşi caută un loc de muncă”, explică managerul MIR. 

Roboţii pot lucra individual sau în cadrul unei flote, sunt 100% autonomi şi pot derula sarcini de încărcare, descărcare şi transport al paleţilor standardizaţi sau a diferitelor tipuri de cărucioare din cadrul fabricii. În funcţie de gradul de încărcare, numărul de ture şi misiuni efectuate, amortizarea investiției într-o flotă de roboţi mobili autonomi MIR poate fi mai rapidă de un an.

”Companiile româneşti se confruntă cu o criză acută de personal pentru manipularea internă a produselor între spaţiile de logistică şi cele de producție. Sunt activităţi solicitante fizic şi cu o valoare adăugată redusă. Roboţii mobili pot prelua cu succes aceste activităţi, total sau parţial, fiind capabili să transporte sarcini de până la 1.350 de kg şi să parcurgă zilnic zeci de kilometri. Aceştia pot funcţiona 8-10 ore cu o singură încărcare, iar consumul mediu pentru o zi de muncă de opt ore este de 1.73 kWh ceea ce înseamnă un cost de maximum doi-trei lei. Prin eficienţa ridicată şi costul redus de operare, roboţii mobili autonomi reprezintă o investiție cu o amortizare remarcabilă”, adaugă Paul Olariu.

Printre companiile care au nevoie de oameni pentru manipularea produselor se numără cele din industria auto, de asamblare a echipamentelor electronice sau cele din zona de producție farmaceutică.
Un robot MIR poate suplini lipsa a patru manipulatori de produse şi materiale, deservind mai multe spații. Acesta poate să efectueze într-un singur schimb peste 100 de misiuni intralogistice (manipulare şi transport) şi să parcurgă zilnic peste 20-25 de km. 

MiR dezvoltă și produce cea mai avansată gamă de roboți mobili autonomi (AMR), colaborativi și siguri, care pot gestiona rapid, ușor și eficient logistica internă, astfel încât angajații să poată desfășura activități care creează mai multă valoare. Sute de companii de talie medie, întreprinderi mari multinaționale, centre logistice și spitale din lumea întreagă au instalat roboții inovatori ai MiR. Înființată în 2014 în Danemarca, compania MiR a devenit lider mondial în domeniu cu o rețea globală de aproximativ 220 de distribuitori și integratori de sisteme în peste 60 de țări. Compania a fost achiziționată de Teradyne în 2018, iar în 2022 Teradyne a integrat AutoGuide Mobile Robots în MiR pentru a oferi o gamă largă de produse AMR, de la sarcini utile mici la sarcini utile grele. Sediul MiR este în Odense (Danemarca), iar compania are birouri regionale în Holbrook (New York) San Diego (California), North Reading (Massachusetts), Georgetown (Kentucky) Singapore, Frankfurt, Barcelona, Tokyo, Seoul si Shanghai. 

Raluca Răschip, Teamology Institute: Există o nevoie a leadershipului de a-și redefini rolul și de a crește echipe autonome
Raluca Răschip, Teamology Institute: Există o nevoie a leadershipului de a-și redefini rolul și de a crește echipe autonome
După o serie de ani în care ne-am schimbat felul în care muncim și modul în care ne raportăm la viața profesională, liderii se confruntă cu...
RPA, de la tehnologie de nișă la mainstream
RPA, de la tehnologie de nișă la mainstream
Tailent, dezvoltator de soluții RPA (Robot Process Automation), și-a propus să „liberalizeze” automatizarea proceselor repetitive prin...
Delhaize a deschis 50 de magazine autonome în Belgia în decursul unui an
Delhaize a deschis 50 de magazine autonome în Belgia în decursul unui an
Delhaize Belgia a deschis 50 de magazine autonome în decursul unui singur an, prima astfel de locație fiind inaugurată în februarie 2022, scrie...
Tendințe și inovații în domeniul transporturilor
Tendințe și inovații în domeniul transporturilor
Noile tendințe în domeniul transporturilor răspund cererii în creștere pentru operațiuni autonome, digitalizare și durabilitate. Dronele,...