NextUp: IMM-urile se tem de mai multă birocrație și impredictibilitate în 2025

IMM-urile din România se pregătesc pentru un 2025 marcat de schimbări legislative și provocări administrative, temându-se de mai multă birocrație și impredictibilitate din partea statului. În fața acestor provocări, antreprenorii români se bazează tot mai mult pe digitalizare și automatizare a proceselor în business, arată datele NextUp, companie de software care implementează modificări fiscale ca e-Factura, SAF-T și e-TVA. Roxana Epure Managing Partner NextUp 002

Antreprenorii se tem de schimbări fiscale suplimentare anul viitor față de 2024, având în vedere că tocmai a fost anunțată creșterea salariului minim pe economie. Spre exemplu, de la 1 ianuarie 2025, inclusiv firmele mici au obligația de depunere a fișierului SAF-T (D406) conform Ordinului ANAF 1783/2021. Tot la început de 2025 se aplică sancțiuni pentru netransmiterea coordonatelor GPS în sistemul RO e-Transport. Însă antreprenorii se așteaptă la noutăți fiscale mult mai mari și care să-i împovăreze.

„Antreprenorii se tem că, în loc să reducă sarcina administrativă, statul va adăuga noi straturi de birocrație. Acesta spune că se digitalizează, dar ne dă birocrație în plus. Exemplul cel mai recent este introducerea e-TVA, care, deși prezentată ca o măsură de digitalizare, a complicat procesele administrative pentru multe firme. Nimeni nu își dorește mai multă birocrație. În plus, antreprenorii au nevoie ca toată activitatea să fie gestionată eficient, fără greșeli, iar angajații să nu fie încărcați cu o muncă repetitivă și plictisitoare care îi demotivează. De aceea, foarte multe IMM-uri au decis să se pregătească din timp pentru ce ar putea urma în 2025 și pentru a avea mai multă claritate și predictibilitate în business. Cu un soft potrivit de tip ERP antreprenorii au control asupra afacerii, pot gestiona costurile mai bine și știu ce să facă pentru a-și crește afacerea. Și, bineînțeles, respectă legislația în vigoare prin transmiterea corectă și la timp a rapoartelor către ANAF și sunt protejați de eventuale amenzi”, explică Roxana Epure, Managing Partner NextUp, furnizor de soluții software pentru peste 6.000 de IMM-uri.

Cel mai mare avans de digitalizare din ultimii ani

Un alt aspect important pe care antreprenorii îl conștientizează este că orice activitate repetitivă care nu este automatizată are costuri mai mari decât dacă sunt făcute manual, pierzând oportunități de business din cauza resurselor consumate în activități neproductive. Alături de nevoia de a raporta corect la stat și de teama tot mai mare de impredictibilitate în 2025, aceste motive i-au determinat pe antreprenorii români să își digitalizeze afacerile din timp pentru a fi pregătite pentru anul viitor.

“Asistăm la cel mai mare avans de digitalizare din ultimii ani, având în vedere atât multiplele schimbări legislative, cât și temerea de impredictibilitate ridicată în 2025, pentru care antreprenorii simt să se pregătească din timp. Cererea pentru softuri a crescut cu aproape 50% față de anul trecut, fiind cea mai mare din ultimii ani. Se vede și o schimbare în mentalitatea antreprenorilor și anume iau decizii de achiziție mult mai informat, se documentează mai mult și compară softurile din piață, pentru a alege opțiunea potrivită pentru afacerile lor. Sunt interesați ca un soft să rezolve cât mai multă birocație în relația cu statul, să ofere indicatori relevanți despre business-ul lor, ca sa aibă predictibilitate și să ia decizii deștepte. Nu în ultimul rând, sunt atenți și la cât de adaptabil este softul odată cu schimbările din propria afacere. Dotarea afacerii cu un ERP este o decizie mult prea importantă pentru ca antreprenorii să ia un soft care rămâne în urmă și nu va mai fi capabil să automatizeze noi operațiuni. Și atunci, vor un soft pe care să nu-l schimbe peste 6 sau 12 luni, ci în care au loc update-uri constante și poate fi customizabil în timp conform nevoilor afacerii. Antreprenorii vor o mai mare stabilitate în interiorul organizatiei, nu schimbări dese atât de la furnizorii lor, cât și de la stat”, adaugă Roxana Epure, Managing Partner NextUp.

IMM-urile care au optat pentru digitalizare în 2024 sunt în cele mai multe cazuri din domenii ca retail, ecommerce, sisteme fotovoltaice, producție, distribuție, construcții, servicii, etc. Cei mai mulți și-au dorit ca softul să fie adaptat nevoilor afacerii, solicitând dezvoltarea de noi funcționalități pentru operarea și automatizarea unor procese specifice.

Cum se pot pregăti antreprenorii pentru 2025 prin digitalizare

Cererea de digitalizare în rândul IMM-urilor este cu atât mai mare cu cât tot mai mulți antreprenori conștientizează că trebuie să pregătească din timp afacerea pentru creștere și să prevină dificultățile economice, mai ales că impredictibilitatea începe să fie constantă în mediul de business românesc.

Există câteva criterii esențiale pe care orice antreprenor ar trebui să le aibă în vedere atunci când își pregătește afacerea pentru 2025:

  • Reducerea birocrației: Un soft trebuie să elimine sarcinile administrative redundante și să reducă consumul de resurse în această direcție.
  • Indicatori relevanți și predictibilitate: Antreprenorii vor acces la date precise și la indicatori care să le permită luarea unor decizii inteligente, bazate pe informații clare și previziuni exacte.
  • Flexibilitate și adaptabilitate: Businessul se schimbă constant, iar softul ales trebuie să fie suficient de flexibil încât să se adapteze pe parcursul dezvoltării firmei, fără a necesita schimbări frecvente.
  • Decizii pe termen lung: În afaceri, să gândești pe termen scurt este o capcană, astfel că antreprenorii trebuie să ia decizii pe termen lung.
  • Pregătirea pentru creștere în viitor: Un soft potrivit trebuie să ajute o afacere să crească, dar să și fie ușor de modelat și customizat odată cu evoluția afacerii, permițând oricând noi modificări și adăugări de funcționalități.

Avantajele unui business complet digitalizat

Automatizează sarcinile manuale, predispuse la erori umane inevitabile. Acestea se adună, iar pe termen lung costă scump. Un soft performant preia task-urile greoaie și reduce erorile la zero. Totodată, acesta oferă control asupra relațiilor cu clienții și claritate în vânzări. Cu un CRM integrat, antreprenorii au o imagine completă în fiecare moment asupra afacerii, date corecte și decizii informate. Practic, digitalizarea printr-un software complet oferă acces la rapoartele care contează în orice afacere: cash-flow, P&L, vânzări, cheltuieli, stocuri, etc. Sunt actualizate automat, în timp real, putând fi accesate cu un singur click.

Un soft complet oferă economie de resurse, control total asupra rezultatelor și previziuni corecte. Când ajunge aici, orice antreprenor este pregătit să își ducă afacerea la nivelul următor, fiind mult mai ușor pentru el să obțină rezultate când totul funcționează transparent și fluid.

NextUp este dezvoltatorul unui soft ERP care îi scutește pe antreprenori de timp cu birocrația, cum este e-Factura. Softul NextUp este adaptat afacerilor locale și folosit cu precădere în retailul online, retailul tradiţional, producţie, distribuţie, construcții şi servicii, pentru a automatiza activităţi repetitive consumatoare de resurse şi a optimiza procesele şi previziunile de business. NextUp are peste 6.000 de clienți, cu o medie de 5 utilizatori per companie.

Feliciu Paraschiv, proprietariul lantului de retail independent Paco Supermarkets, despre industria de retail si tendinte. Afla mai multe pe revistaprogresiv.ro.
Feliciu Paraschiv, Paco Supermarkets: Digitalizarea este cu siguranță cheia
Într-o piață în care comerțul modern câștigă tot mai mult teren, Feliciu Paraschiv, proprietarul lanțului de retail independent Paco...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...