Zabka: Suntem pregătiți pentru o expansiune rapidă pe piața din România
Zabka, unul dintre cele mai mari branduri de magazine de proximitate moderne din Europa, a inaugurat primele cinci magazine pe piața locală. Deschise în Capitală sub brandul Froo, magazinele sunt echivalentul conceptului Żabka pe care retailerul îl operează în Polonia și reprezintă doar un prim pas al dezvoltării în România.
„România este prima piață internațională în care ne extindem. În Polonia operăm peste 10.000 de magazine și deschidem, în medie, trei unități comerciale pe zi. În România am deschis primele cinci magazine, dar continuăm să ne extindem. Vrem să ne dezvoltăm cu aceeași viteză ca în Polonia și ținând cont de mărimea pieței, putem face acest lucru”, a declarat Anna Grabowska, CEO al Zabka International şi Vice-Preşedinte şi membru în boardul grupului cu afaceri anuale de 5 mld. euro anual.
În ceea ce privește planurile de dezvoltare, executivul Zabka nu a înaintat însă niciun target, deși, într-o întâlnire oficială cu furnizorii, ținta înaintată a fost deschiderea unui număr de 200 de locații pe plan local până la finalul acestui an.
„Înainte de toate trebuie să înțelegem consumatorul pentru a putea adapta businessul la nevoile locale. Acum suntem încă în etapa de învățare”, a explicat Anna Grabowska.
De ce a ales Zabka să-și facă intrarea pe piața din România?
„România este o piață importantă în Europa Centrală și de Est, cu o populație de peste 19 milioane de locuitori, ceea ce o face a doua cea mai mare piață de consum din regiune. Profilul de consumator similar cu cel din Polonia și perspectivele de creștere pentru piața din România au făcut din această direcție un pas firesc în extinderea Grupului Żabka. Consumatorii români apreciază magazinele mici, de proximitate, unde pot face cumpărături spontane pentru consumul imediat - motiv pentru care Froo se potrivește bine nevoilor lor, sloganul său fiind „Tot ce ai nevoie, vei găsi la Froo”, a punctat Anna Grabowska.
Mai mult, o analiză a pieței din România și un sondaj realizat de Kantar în rândul consumatorilor locali a arătat că 47% dintre respondenții români chestionați preferă să facă cumpărături spontan sau impulsiv atunci când timpul le permite. Același grup de respondenți a indicat că le place să cumpere alimente din magazinele mici de proximitate.
„Froo își propune să răspundă nevoilor acestui grup de oameni. Înainte de a face acest pas am studiat cu atenție caracteristicile pieței locale și ce vor consumatorii. Tocmai de aceea am ales să dezvoltăm un brand nou de retail, Froo. În plus, sortimentația este adaptată preferințelor locale. Astfel, deși la raft se regăsesc branduri din portofoliul de mărci private Zabka, 80% din sortiment este format din mărci românești cunoscute și apreciate și mărci internaționale provenite de la furnizori români. Consumatorii iubesc aceste produse și atunci era normal ca ele să fie prezente pe rafturile magazinelor”, a punctat Radu Trandafir, Director General Froo Romania Retail S.R.L.
Zabka, în luptă directă cu Profi, Mega Image și LaDoiPași
Dacă la nivel european Zabka este unul dintre cele mai mari branduri de magazine de proximitate din Europa, pe plan local, retailerul intră în luptă directă cu Profi, Mega Image și LaDoiPași, cei mai importanți jucători pe acest segment de piață.
Potrivit datelor NielsenIQ, segmentul magazinelor de proximitate (cu suprafață de vânzare sub 400 de metri pătrați) are o cotă de 13% în total piață, iar în anul 2023 a raportat un avans de 16,4%, al doilea cel mai bun ritm de creștere după canalul de discount (+20,8% versus 2022).
De altfel, Froo este similar conceptului Profi City, magazinele având o suprafață de vânzare cuprinsă între 50 și 100 de metri pătrați și o sortimentație de circa 2.500 de SKU-uri, cu focus pe consumul imediat și produse proaspete. Astfel, băuturile, snackurile și segmentul de produse ready meals( sendvișuri, supe) este bine reprezentat la raft. Complementar, retailerul a listat și o gamă redusă de produse non-food și de hrană pentru animale. Urmând exemplul pieței poloneze, Froo oferă și produse private label - gama include sandvișuri Tommy Bites, produse de prânz Good Soul și băuturi Barefruit. O gamă largă de gustări calde, cum ar fi hot dog sau cartofi prăjiți și cafea sunt, de asemenea, disponibile în toate magazinele, care operează sub bannerul Froo Bistro.
În plus, similar modelului Agent Profi, Froo mizează pe dezvoltarea prin parteneriate, managementul magazinelr fiind asigurat de anpreprenori parteneri, în timp ce investiția și fondul de marfă sunt asigurate de Froo.
O companie cu o istorie de circa 25 de ani, Zabka este unul dintre cei mai puternici retaileri din Polonia, având peste 10.000 de magazine și 3,6 milioane de clienţi pe zi. Circa 17 milioane de polonezi (aproape jumătate din populaţie) au un Zabka la mai puţin de 500 de metri de locul unde locuiesc, potrivit reprezentanților companiei. Retailerul a intrat pe piaţa din România la finalul anului trecut prin achiziţia pachetului majoritar de acţiuni în cadrul companiei de distribuţie DRIM Daniel Distributie FMCG.