Studiu: 1 din 2 români va sancționa mărcile care nu se comportă responsabil în timpul crizei

Datele unui studiu desfășurat în luna aprilie de Unlock Research pentru Adama Agricultural Solutions, arată că cea mai mare îngrijorare resimțită de către românii din mediul urban este legată de situația generală a economiei și de viitorul incert (68%). Propria situație financiară este și ea foarte importantă ca sursă de îngrijorare (49%). Pe locurile următoare se plasează îngrijorarea cu privire la felul în care sănătatea este pusă în pericol de epidemia de Covid-19 (41%), dar și teama de a rămâne fără loc de muncă (38%). Studiu: 1 din 2 români va sancționa mărcile care nu se comportă responsabil în timpul crizei

Doar 28% dintre românii din mediul urban se declară îngrijorați de siguranța alimentară. Principalele motive de îngrijorare fac referire la posibilitatea de contaminare a produselor sau ambalajelor de către ceilalți cumpărători (46%) sau de către personalul de vânzare (41%). Totodată, posibilitatea de a rămâne fără alimente este un subiect de care oamenii sunt mult mai puțin îngrijorați în acest moment (24% dintre cei chestionați). Acolo unde apare această îngrijorare, ea se referă la teama că stocurile de mâncare să se epuizeze sau de perspectiva de a rămâne fără bani.

De asemenea, potrivit studiului, 46% dintre consumatori susțin că vor sancționa mărcile care nu se comportă responsabil în această perioadă. Românii văd companiile ca „protectori”, de aceea se așteaptă ca acestea să-și protejeze angajații (83%) și categoriile sociale vulnerabile, dar și producția și economia locală (82%).

Când vine vorba de frecvența de cumpărare a produselor alimentare, datele analizei indică o scădere semnificativă de la declanșarea crizei sanitare. Dacă înainte de criză 83% dintre cei chestionați făceau cumpărături de produse alimentare de câteva ori pe săptămână, criza pandemică a determinat schimbări în tiparul de cumpărături. În prezent, 62% dintre participanții la studiu au declarat că fac cumpărături de produse alimentare o dată pe săptămână sau mai rar. Tinerii (18-24 ani) sunt categoria la care volumul de cumpărături a crescut cel mai mult.

În privința consumului în pandemie, consumatorii chestionați de Unlock susțin că au cumpărat mai mult decât înainte de criză fructe proaspete (30%) și legume (26%). Pe următoarele locuri se situează produsele congelate și conservele. Produsele de bază (făină, ulei, mălai), apă îmbuteliată și răcoritoarele sunt și ele cumpărate mai mult în această perioadă de către 25% dintre consumatori.

Pe de altă parte, anumite categorii de alimente sunt cumpărate mai puțin decât înainte: mâncarea gata preparată (39%), alcoolul (35%), dar și snacks-urile (33%), produsele de panificație/ brutărie (29%) și mezelurile (28%).

Criza pandemică a determinat schimbări și în ce privește canalele comerciale utilizate. Potrivit studiului, în această perioadă, cumpărătorii au frecventat predominant canalele moderne de comerț - hypermarketuri (53%), magazine tip discounter (48%) și supermarketuri (43%), în vreme ce piețele agroalimentare au fost vizitate de doar 23% dintre consumatorii din mediul urban.

Magazinele care fac parte din rețele internaționale beneficiază de cea mai mare încredere din partea consumatorilor (56%), avantajele menționate spontan fiind gama largă de produse oferite (24%), standardele de calitate menținute (17%), precum și prețurile avantajoase (16%). Pe de altă parte, consumatorii menționează ca dezavantaje ale acestor magazine aglomerația percepută (18%), precum și anumite nesiguranțe legate de proveniența produselor comercializate (18%).

Dintre cei care obișnuiau să frecventeze piețele înainte de criză, doar 39% au mai revenit în perioada crizei, mulți dintre aceștia preferând în această perioadă mai degrabă hypermarketurile (55%) și magazinele tip discounter (50%). Mai mult, consumatorii declară că au un nivel relativ scăzut de încredere în piețele agroalimentare (36%), principalele bariere menționate spontan fiind legate de igiena precară (22%) și de aglomerația/contactul cu multe persoane (20%). Pe de altă parte, piețele sunt totuși apreciate pentru faptul că oferă produse proaspete și de calitate (50%).

Aproape jumătate dintre românii din mediul urban estimează încheierea crizei sanitare în maximum 2-3 luni. Pe de altă parte, 52% dintre aceștia se așteaptă ca dificultățile economice să dureze mai mult de un an.

Metodologie. Unlock Research a derulat pentru Adama România o cercetare cantitativă și calitativă având drept obiectiv principal măsurarea comportamentului alimentar și a îngrijorărilor românilor cu privire la alimente, în contextul Covid-19. Studiul s-a desfășurat în perioada 3 - 9 aprilie 2020, pe un eșantion de 600 persoane, reprezentativ urban, având o marjă de eroare de +/- 4%.

Șapte din zece români intenționează să arunce mai puțină mâncare la gunoi
Șapte din zece români intenționează să arunce mai puțină mâncare la gunoi
85% dintre români obișnuiesc să cumpere produse alimentare de câteva ori pe săptămână sau chiar zilnic/aproape zilnic, arată datele celui...
Magazinele fizice, preferatele românilor când vine vorba de cumpărăturile pentru uz casnic
Magazinele fizice, preferatele românilor când vine vorba de cumpărăturile pentru uz casnic
Magazinele fizice continuă să fie preferatele românilor pentru cumpărături, 90% dintre români obișnuind să își facă cumpărăturile din...
 Shopperii se întorc în hypermarketuri în căutarea prețurilor mai mici
Shopperii se întorc în hypermarketuri în căutarea prețurilor mai mici
Românii cumpără mai puțin din magazinele de proximitate și din cele specializate (cu prețuri mai mari), preferând supermarketurile,...
iSense Solutions: Românii își regândesc prioritățile din cauza scumpirilor
iSense Solutions: Românii își regândesc prioritățile din cauza scumpirilor
În ciuda temerilor economice, românii din mediul urban au stare de spirit mai bună comparativ cu perioada similară din timpul pandemiei de anul...