Retailul în zona Euro raportează cea mai mare scădere înregistrată în luna martie
Vânzările din zona Euro au suferit cea mai mare scădere înregistrată în martie, din cauza restricțiilor impuse în urma pandemiei. Drept urmare, consumatorii au redus toate cheltuielile, cu excepția celor pentru alimente și igienă.
Vânzările din cele 19 țări care fac parte din zona Euro au scăzut cu 11,2% în martie față de februarie și cu 9,2% comparat cu martie 2019, potrivit datelor Eurostat. A fost cea mai mare scădere lunară raportată de Eurostat după anul 1999.
Declinul pieței a fost chiar mai puternic decât estimările inițiale publicate de Reuters în urma unui sondaj făcut în rândul economiștilor. Aceștia prognozau o scădere de 10,5% de la lună la lună și 8% an la an.
În privința evoluției anuale, cifrele nu au mai fost negative la nivelul zonei Euro din 2013. Mai mult, scăderea de 9,2% din martie 2020 raportat la martie 2019 este de două ori mai mare decât cea raportată la începutul anului 2009, cea mai grea lună de la începutul crizei economice.
Acum, sub restricțiile cauzate de pandemie, singurele vânzări în creștere au fost cele ale produselor alimentare (+5%) și un avans de 2,6% al vânzărilor online. Altfel, au scăzut inclusiv vânzările raportate de farmacii (-0,5%).
Sectorul non-food a fost cel mai afectat în această perioadă. Vânzările pentru îmbrăcăminte, încălțăminte și carburanți au scăzut considerabil. Cea mai puternică scădere a fost raportată în Franța, 17,4% mai puțin în luna martie decât în februarie. Situația a fost similară și în Luxemburg, Austria și Spania. În cazul Italiei și al Greciei, încă nu sunt disponibile datele pentru luna martie.
Irlanda a fost singura țară care a înregistrat o creștere a vânzărilor, deși una foarte modestă: 0,1% în plus față de februarie.