Retailerii, obligați să marcheze la raft produsele cu gramaj redus și preț neschimbat
Un ordin al președintelui ANPC reglementează situația în care gramajul produselor este redus astfel încât prețul să fie menținut la fel. Guvernul a început discuția privind fenomenul de „shrinkflation” în luna mai a acestui an, când premierul Marcel Ciolacu a anunțat în cadrul unei ședințe de Guvern că toți comercianții vor fi obligați să semnaleze la raft produsele cu gramaj mai mic, dar preț nemodificat.
Retailerii consideră că Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului ar fi trebuit să se adreseze în special procesatorilor, nu comerciaților pentru că nu ei sunt cei care modifică gramajul.
„Ar fi trebuit să oblige procesatorul să scrie ce vrea ANPC pe ambalajul produsului. Faptul că pe noi ne pun să afișăm o etichetă suplimentară reprezintă un impediment din cauza dimensiunilor pe care le are aceasta. Riști să nu mai vezi produsul deloc din cauza acestei etichete. Mai mult, așa cum arată proiectul acum, sunt șanse mari ca toată lumea să încerce să eludeze legea. Cum anume? Să reducă gramajul, dar să scadă și prețul cu 40 de bani și atunci, practic, nu mai intră sub efectul legii”, punctează Feliciu Paraschiv, Vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România.
„Considerăm că, prin proiectul de act normativ se asigură o mai bună informare a consumatorilor din România cu privire la drepturile pe care le au la momentul achiziționării produselor prembalate având prezentarea, ambalajul, forma, fără a ne limita, identice, chiar în condițiile menținerii aceluiași preț, dar care, au modificată cantitatea de produs. Pentru aceste bunuri este necesară introducerea unei obligații specifice pentru operatorii economici care le comercializează de a informa consumatorii prin indicarea scăderii volumului sau greutății produselor vândute chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare”, este explicat în ordinul președintelui ANPC.
Această măsură se aplică într-o manieră nediscriminatorie tuturor produselor, alimentare și nealimentare. În plus, se aplică pe o perioadă pentru care operatorii economici își asumă prin declararea în textul mesajului a perioadei concrete în interiorul căreia înțeleg să comercilizeze produsele cu cantitate scăzută, dar nu mai puțin de 30 de zile de la această dată. Aceste cerințe nu se aplică vânzării la distanță, potrivit ordinului ANPC.
„Aceasta formă de înșelăciune împotriva consumatorilor se încheie! Cel târziu luni putem avea actul publicat în Monitorul Oficial: producătorii trebuie să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, iar prețul produsului este neschimbat. Și aplicăm sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații”, a declarat Marcel Ciolacu, Premierul României.
În Franța, o măsura similară este în vigoare începând cu data de 1 iulie și prevede ca, după ce un produs al cărui gramaj a fost modificat ajunge la raft, acesta să fie însoțit de o etichetă clară care vor specifica acest lucru. Măsura vizează atât produsele de brand, cât și mărcile proprii și vizează magazinele a căror suprafață de vânzare este mai mare de 400 de metri pătrați. Cei care nu respectă noile reglementări riscă amenzi de până la 15 mii de euro. Mai exact, administrația franceză a prevăzut sancțiuni de până la 3.000 de euro pentru persoane fizice și de până la 15 mii de euro pentru persoane juridice.
*Cum reacționează producătorii și retailerii în fața ordinului președintelui ANPC și cum va fi combătut fenomenul de „shrinkflation” în România puteți citi pe larg în ediția din octombrie a revistei Progresiv.