Intrarea Lidl pe piaţa din Serbia s-a lăsat aşteptată şi în 2014
Anul 2014 a fost destul de dinamic pentru piața sârbă. Deși mult-așteptata intrare a discounterului Lidl nu a avut loc, alți mari jucători deja prezenți în Serbia au influențat piața de retail. Delhaize nu mai ocupă prima poziție și unul dintre factorii care a influențat acest lucru este o importantă tranzacție regională (în luna iunie, retailerul croat Agrokor a finalizat achiziția a 53% din acțiunile retailerului slovac Mercator). Înainte de această tranzacție Mercator Business System deținea două lanțuri importante de magazine în Serbia – Mercator și Roda, iar retailerul croat Agrokor deținea rețeaua Idea, care a fost la treilea jucător de pe piața sârbă. După achiziția Mercator, Agrokor a devenit proprietarul celor trei rețele de magazine și a devenit lider în retailul alimentar.
Rețeaua Univerexport, care își desfășoară activitatea în regiunea Voivodina și Belgrad, a venit de asemenea, cu noutăți. Foarte curând va deveni al treilea jucator de pe piata sârb, după Agrokor și Delhaize. În septembrie, retailerul a încheiat un acord privind preluarea lanțurilor magazine Angropromet și Lurdi, ambele operând în Voivodina. În acest fel, Univerexport îşi va creşte reţeaua de magazine cu 40 de unităţi şi va dubla suprafaţa de vânzare.
Retailerul belgian Delhaize, care operează în Serbia lanțurile de magazine Maxi, Tempo și Shop&Go, a anunțat că va continua extinderea rețelei din Serbia. În luna noiembrie Delhaize a inaugurat și un centru de distribuție în Stara Pazova, aproape de Belgrad, în urma unei investții de 50 de milioane de euro. Centrul are o suprafaţă de 70.000 de mp şi 120 de posturi de încărcare şi descărcare pentru 250 de camioane care se vor putea deplasa zilnic de acolo. În plus, până la sfârşitul anului vor fi angajate circa 400 de persoane.
Compania Gomex a deschis, de asemenea, două centre de distribuție pe parcursul anului - unul în Zrenjanin și unul în orașul Šabac. Retailerul grec Veropoulos a deschis al șaselea supermarket în Serbia în luna august, numit Super Vero Žarkovo. Noua unitate comercială are o suprafață totală de 6.000m², cu o suprafață de vânzare de 3.000m². Magazinul are o sortimentație de 25.000 de articole și este rezultatul unei investiții de circa 4,5 milioane euro. La nivel local, inaugurarea noului magazine a creat 80 de locuri de muncă.
De asemenea, pe piaţă au mai apărut zonuri care ar putea influenţa de asemenea piaţa de retail din Serbia. Potrivit presei din Bulgaria, Carrefour va intra pe piaţă, supermarketurile sale din Belgrad şi Novi Sad urmând să fie deschise la începutul acestui an. Potrivit Lebensmittel Zeitung, Kaufland intenţionează şi el să-l urmeze pe Lidl. În momentul de faţă, Kaufland caută reprezentanţi naţionali în Serbia, care ar putea deveni a opta piaţă în care retailerul să fie prezent. În 2014, Lidl a continuat cu achiziţiile de terenuri în diferite localităţi pentru construirea unităţilor comerciale şi a centrului de distribuţie din Stara Pazova. Potrivit declaraţiilor lui Miroslav Mišković, preşedinte al Delta Holding (anterior deţinătorul reţelelor Maxi şi Tempo), compania ar putea reveni pe piaţa de retail. Acesta nu a specificat însă dacă va crea o nouă reţea de magazine sau va prelua un lant de magazine prezent deja în Serbia sau în regiune.