Anca D’Arfeuille, Carrefour România: Inovația joacă un rol esențial în dinamizarea pieței dulciurilor

Piața dulciurilor rămâne una strategică pentru Carrefour România, având un impact semnificativ în atragerea clienților și creșterea valorii coșului de cumpărături. În fața provocărilor legate de costurile materiilor prime și presiunea inflaționistă, retailerul răspunde cu o strategie axată pe inovație, expansiunea segmentului de mărci proprii și strategia multichannel, susține Anca D’Arfeuille, FMCG Director Carrefour România. Anca D’Arfeuille, FMCG Director Carrefour România.

Cum ați descrie categoria de dulciuri și cât de importantă este aceasta în businessul Carrefour?

Dulciurile reprezintă una dintre categoriile esențiale pentru Carrefour, având un impact semnificativ în atragerea clienților și în creșterea valorii coșului de cumpărături. Această categorie este foarte importantă atât din punctul de vedere al ponderii în total vânzări FMCG în cadrul Carrefour, cât și pentru poziționarea noastră în retail, dulciurile având o frecvență mare de cumpărare și un grad ridicat de loialitate din partea consumatorilor. Dincolo de aceste aspecte, vorbim despre o categorie care se confruntă cu provocări multiple, cele mai importante fiind prețul în creștere pentru cacao la nivel mondial și majorarea TVA. În acest context inflaționist, activitatea promoțională a crescut semnificativ și vedem un trend ascendent și pentru produsele marcă privată.

Cum arată un top al categoriilor de dulciuri în ordinea importanței și care sunt cele care au avut cea mai bună dinamică în ultimul an?

Ciocolata și produsele pe bază de ciocolată sunt cel mai important segment din categorie, cu o pondere de circa 40%, iar pe locul al doilea se află biscuiții dulci. În ceea ce privește evoluțiile, în ultimul an am observat o creștere peste medie în trei segmente: ciocolata premium, unde consumatorii caută tot mai des produse cu conținut ridicat de cacao, ingrediente bio sau arome inedite, biscuiții glazurați și segmentul de biscuiți private label și, tot pe un trend ascendent, sunt și segmente mai mici precum halva, nuga, rahat.

În plus, anul acesta am testat conceptul de dulciuri vrac, care a avut un succes peste așteptări și care vine în întâmpinarea dorinței clienților de a-și alege singuri cantitatea și mixul de produse. Proiectul este dezvoltat în parteneriat cu Roshen și include un mix de produse – napolitane, bomboane, ciocolată și fructe în ciocolată, cu un preț unic. Primul magazin în care am implementat conceptul a fost hipermarketul Carrefour Colentina, iar acum este activ în 20 de locații. Continuăm extinderea atât în formatele mari, cât și în magazinele cu suprafețe de vânzare mai mici.

Sunt schimbări semnificative în top dacă ne raportăm la canalele de vânzare? Cum arată situația în hiper versus formatele mici de magazine?

Suntem un retailer omnichannel, însă hipermarketul rămâne un punct de reper, în care inovăm constant și unde avem o gamă completă și un sortiment reprezentativ de dulciuri. Ne focusăm pe întreaga piramidă de preț – de la produse accesibile (produse marcă proprie, precum Carrefour Sensation sau Carrefour Classic, cu un raport calitate-preț foarte bun) până la premium.

O importanță deosebită o au inovațiile, clienții noștri dovedind că sunt foarte deschiși și curioși să încerce produse noi. Tocmai de aceea, analizăm constant piața pentru a introduce produse noi, câteva exemple de succes fiind Dubai sau Angel’s Hair chocolate, dar și croissantele Milka sau biscuiții Kinder. În supermarketuri și magazinele de proximitate, gama variază în funcție de dimensiunea magazinului. Prin aceste formate, ne dorim să fim cât mai aproape de clienții noștri cu produse care să le satisfacă nevoile de proximitate, astfel că acoperim unitățile de nevoie și niveluri diferite în piramida de preț.

Totodată, canalele de e-commerce sunt în creștere, gama fiind similară canalului de hipermarket. În ceea ce privește dinamica, ritmul de creștere al categoriei este mai ridicat în formatele mici și online, însă, în perioadele de sărbători, hipermarketul devine destinația principală pentru aceasta.

Ați menționat că produsele marcă privată sunt pe un trend ascendent. Cât de important este acest segment la nivelul categoriei de dulciuri?

Mărcile private au o pondere de circa 20% în totalul vânzărilor raportate la nivel de categorie și investim constant în dezvoltarea portofoliului de mărci proprii în categoria de dulciuri, asigurând un echilibru între calitate, preț și inovație. Astăzi, portofoliul nostru de dulciuri include multiple produse marcă proprie, multe dintre acestea dezvoltate împreună cu producători români. De asemenea, pentru a susține și mai mult această categorie de produse, am lansat o platformă de reduceri dedicate pentru produsele marcă proprie, inclusiv sute de articole dezvoltate împreună cu producătorii locali.

Cum vă raportați la puterea inovației și care sunt cele mai dinamice segmente din acest punct de vedere?

Inovația joacă un rol esențial în dinamizarea pieței dulciurilor, atât prin introducerea de noi arome și combinații, cât și prin produse adaptate tendințelor de sănătate și sustenabilitate, precum dulciuri fără zahăr sau cu ingrediente organice. În ceea ce privește strategia Carrefour la acest capitol, pot spune că punem accentul pe inovații, ne angajăm pe cantități și obiectivul nostru este ca fiecare lansare să fie transformată într-un spectacol. Suntem foarte deschiși la acest capitol și ne asumăm riscuri împreună cu partenerii noștri. Dacă ar trebui să mă opresc la câteva exemple, avem parteneriate puternice cu branduri naționale, printre acestea numărându-se croissantul Milka, biscuiții Kinder, Ciocolata Dubai Lindt și Lindt Creamy, precum și Oreo Mini Stars. În ceea ce privește produsele marcă proprie, anul acesta am introdus produse cu arome inedite, precum ciocolata cu lapte și popcorn și ciocolata neagră cu pretzels, Carrefour Sensation, biscuiți, croissante și checuri, astfel încât să satisfacem nevoile diverse ale clienților noștri și să dezvoltăm un portofoliu puternic de produse marcă proprie.

Va fi 2025 un an de creștere pentru Carrefour în categoria de dulciuri? Care sunt pilonii pe care vă bazați evoluția?

Ne așteptăm la un avans double-digit în categoria de ciocolată. Am avut un sezon de Paște foarte reușit și, pentru noi, Colecția de Ciocolată de Crăciun este un punct forte. Carrefour are, în mod tradițional, o gamă foarte largă de produse de sezon și pregătim o mulțime de surprize pentru clienți – atât pe partea de figurine și cutii de ciocolată, cât și în zona de cozonaci, panettone și coșuri cadou. În plus, în ultimii ani, un trend cu o evoluție accelerată se remarcă în subcategoria calendar de Advent, relativ nouă pe piață, dar care înregistrează o creștere constantă și rapidă.

În ceea ce privește elementele care vor susține evoluția categoriei la nivel de business, vorbim despre inovație și omnicanalitate. Avem încredere în abordarea noastră omnicanal, prin care reușim să ne adresăm unui număr mare de clienți.

De unde vin cele mai mari provocări la nivel de categorie și cum încercați să minimizați impactul acestora în business?

Principala provocare în această categorie rămâne inflația, determinată în special de creșterea semnificativă a prețurilor la materii prime esențiale, precum cacaua. Acest context a pus presiune pe costuri și, implicit, pe prețurile finale, motiv pentru care promoțiile au devenit esențiale pentru a susține volumele și pentru a menține accesibilitatea categoriei.

Răspunsul nostru este unul ferm și orientat către client. Am introdus campanii și oferte dedicate, adaptate la comportamentul de consum, și am extins semnificativ sortimentația de marcă proprie. Prin private label putem oferi produse de calitate la prețuri competitive, consolidând astfel loialitatea clienților și protejând puterea lor de cumpărare. În același timp, continuăm să inovăm și să diversificăm portofoliul, pentru a acoperi atât zona de „indulgence”, cât și pe cea de produse mai sănătoase, fără zahăr sau cu beneficii nutriționale – maximizând astfel potențialul de creștere.

Coralia, dezvoltare controlată într-o piață dominată de marii retaileri. Detalii pe revistaprogresiv.ro
Coralia, dezvoltare controlată într-o piață dominată de marii retaileri
Cu opt magazine în Sighișoara și unul în zona rurală a județului Mureș, Coralia este unul dintre jucătorii locali care au ales să se...
Eco Taran, magazin specializat detalii pe www.revistaprogresiv.ro
Eco Țăran sau metamorfoza conceptului de aprozar
Când viața i-a dat planurile peste cap, Andrei Caramalău, fondatorul Eco Țăran, nu a renunțat, ci a găsit o altă cale, una cu rădăcini...