Grand Marché Vrac, piața 2.0 a retailului francez

Grija pentru mediul înconjurător și dorința de a susține tot mai mult producătorii locali fac casă bună în noul concept de magazin dezvoltat de retailerul francez Day by Day. Pe o suprafață de trei sute de metri pătrați, Grand Marché Vrac recreează „o piață de la sat modernizată”, unde cantitățile vândute sunt dictate de client și nu de producător. Conceptul reprezintă un test și, în funcție de succesul înregistrat, va fi extins la scară largă.

Pentru consumatorii francezi, Day by Day reprezenta imaginea buticurilor amplasate în zonele centrale, unde produsele se vând vrac, dar și a conceptelor shop-in-shop dezvoltate în hypermarketurile cora. La finalul anului trecut însă, după o perioadă dificilă sub greutatea pandemiei de COVID-19, compania a făcut pasul spre un nou concept: Grand Marché Vrac.

Este locul în care retailerul face echipă cu producătorii locali și aduce toate produsele necesare traiului zilnic sub același acoperiș, dar în care se păstrează neschimbat și modul de vânzare deja consacrat în rețeaua Day by Day – vânzarea vrac. „Este un ecosistem comercial dual. Dacă rămânem concentrați asupra centrelor urbane, ratăm să ne adresăm către două treimi dintre francezi”, spune Didier Onraita, Președintele și Co-fon­datorul Day by Day.

Drept urmare, magazinul concept are trei sute de metri pătrați și se află în zona comercială Rennes Saint-Grégoire, în apropierea unui hyper­market E.Leclerc și a unui Chronodrive. Însă competiția nu este o problemă. Grand Marché Vrac mizează pe apetitul de consum al francezilor atenți la proveniența și sustenabilitatea produselor și pentru a veni în întâmpinarea acestora cu o oferă completă, a fost nevoie de doi ani de planificare și de o investiție totală de 400.000 de euro.

Local, fresh și vrac

Încă din parcarea magazinului, de la primul contact vizual cu locația, înțelegi că misiunea Grand Marché Vrac a fost construită în jurul a trei principii care stau scrise pe fațadă: local, fresh și vrac. Drept urmare, nu este de mirare că primul lucru pe care consumatorii îl remarcă la intrarea în magazin este zona dedicată fructelor și legumelor, o zonă încadrată la stânga de producătorul de lactate și la dreapta de măcelărie.

Aici intervine practic și noutatea adusă de cei de la Day by Day în cadrul conceptului Grand Marché Vrac. Parteneriatul dintre retailer și producătorii locali se bazează pe „principii similare”, spun fondatorii, cum ar fi consumul responsabil, prioritatea acordată producției franceze, lanț scurt de aprovizionare și, nu în ultimul rând, grija pentru mediul înconjurător care se traduce prin folosirea ambalajelor reutilizabile ori complet degradabile.

În termeni financiari, parteneriatul funcționează în baza unor concesiuni, drept urmare, nume cunoscute precum Le Rheu Maraîchers, Chez Fanch și Le Coin du Goût își administrează singuri zona de vânzare, sub forma unor standuri tradiționale, și plătesc un impozit specific pe venit. Chez Fanch operează spațiul dedicat lactatelor, în timp ce Le Coin du Goût acoperă segmentul de măcelărie cu cărnuri aduse din regiunea Rennes.

Zona de legume și fructe stă sub marca Le Rheu Maraîchers și reprezintă practic punctul central al conceptului Grand Marché Vrac. În spatele acesteia se regăsește cornerul specific rețelei Day by Day, adică zona dedicată produselor vrac. Aceasta ocupă 68 de metri pătrați și tocmai pentru că se află în plan secundar îi face pe unii dintre specialiștii de retail din piața franceză să spună că este chiar „un spațiu discret”, chiar dacă oferă 750 de produse unice, de la alimente și băuturi, la cosmetice, articole pentru curățenie și cele dedicate animalelor de companie. Aproximativ un sfert din oferta prezentă în zona vracurilor este reprezentat de produse organice.

„Produsul trebuie readus în centrul discuției și trebuie să ne bazăm pe cunoștințele artizanale. Aici toate produsele sunt vândute în cantitățile cerute de client și, mai mult, sunt puse în ambalajele acestuia”, explică fondatorul Day by Day. Potrivit lui, eliminarea ambalajelor de unică folosință reprezintă o prioritate, de aceea cei care calcă pragul Grand Marché Vrac sunt rugați să aibă propriile ambalaje, fie că este vorba despre borcane, pungi, plase din pânză ori cutii. De astfel, acestea sunt și singurele ambalaje pe care consumatorii le pot achiziționa din interiorul magazinului în cazul în care nu le au deja de acasă. Inclusiv hârtia folosită pentru ambalarea cărnii și a brânzeturilor este reciclabilă.

Articolul complet poate fi citit aici.

Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut în mod constant slalom...
Românii, mai romantici de Valentine’s Day decât de Dragobete: mai multe comenzi de flori, dulciuri și vin pe Tazz
Românii, mai romantici de Valentine’s Day decât de Dragobete: mai multe comenzi de flori, dulciuri și vin pe Tazz
Tazz, platformă de food-delivery românească, dezvăluie care sunt cele mai comandate produse din aplicație cu ocazia Valentine’s Day. Topul...
Vânzările partenerilor Amazon au depășit 3,5 miliarde de dolari în Prime Day
Vânzările partenerilor Amazon au depășit 3,5 miliarde de dolari în Prime Day
Comercianții de pe marketplace-ul Amazon au înregistrat un record de vânzări cu ocazia Prime Day 2020. Evenimentul de 48 de ore cunoscut drept...