GfK: Românii, atenți la OMG-urile și grăsimile de pe etichetele produselor
Organismele modificate genetic (OMG), zahărul, sarea sau grăsimile sunt termenii care le atrag atenția consumatorilor din întreaga lume pe etichetele produselor de pe rafturile magazinelor, cei mai mulți dintre aceștia urmărind să evite cumpărarea produselor ce le conțin.
Potrivit unui raport remis de GfK România, aproape jumătate dintre consumatori, la nivel global, declară că atunci când citesc etichetele despre conținutul produselor pe care le consumă iau în calcul în primul rând să fie fără zahăr și fără ingrediente modificate genetic.
Românii sunt și ei atenți la acest din urmă aspect, dar și la conținutul redus de grăsimi (55% pentru ambele). Următorii factori foarte importanți în cazul a jumătate dintre conaționali sunt “ingredientele organice” sau “conținutul redus de zahăr”.
Global, produsele cu conținut scăzut de sodiu sau de sare ocupă locul trei în top, cu 45%. Următoarele în clasament, la egalitate (cu 44%) se găsesc produsele ecologice, cele cu conținut scăzut de grăsimi sau fără grăsimi și produsele cu adaos de vitamine sau minerale.
Românii au acordat o importanță mai mare tuturor criteriilor analizate față de media globală, cu patru dintre ele alese de peste jumătate dintre cei chestionați. La nivel global, nicio caracteristică nu a fost selectată de un procent atât de mare de consumatori, scorul maxim fiind de 48%. Acest lucru arată că, cel puțin la nivel declarativ, românii sunt mai atenți la ce consumă decât majoritatea țărilor analizate, fiind preocupați de sănătatea lor și a familiilor lor, se mai arată în studiul GfK.
Chinezii sunt cei mai selectivi în ceea ce privește alimentația, dar nici românii nu sunt departe
Din raportul GfK mai observăm că persoanele cu venituri mari sunt mai atente la etichete decât cele cu venituri mici, astfel că, în rândul gospodăriilor cu venituri ridicate, cele mai importante caracteristici legate de conținut sunt fără organisme modificate genetic (55%), cu conținut redus de zahăr sau fără zahăr (54%) și conținut redus de sodiu sau de sare (52%).
Pentru persoanele cu venituri scăzute, cei mai importanți factori se referă la organismele modificate genetic și la conținutul de zahăr, însă sunt menționați de un procent semnificativ mai mic (44%, respectiv 43%). Al treilea factor, cel mai important pentru acest grup, are legătură cu produsele ecologice și cele îmbogățite cu vitamine sau minerale (41%).
În ceea ce privește topul celor mai selective țări atunci când vine vorba de alimentație, studiul arată China în fruntea listei pentru opt dintre cei nouă factori de decizie analizați. Excepția se referă la produsele de proveniență locală, unde Italia preia conducerea.
Țara noastră se află pe a doua poziție pentru cinci dintre caracteristici: fără organisme modificate genetic, fără grăsimi (în acest caz, clasându-se la egalitate cu China), proveniență locală, conținut de pre- sau probiotice și fără gluten. La alte trei aspecte deținem locul al treilea în top: produse organice, îmbogățite cu vitamine sau minerale și fără sodiu sau sare.
Metodologie:
GfK a intervievat 23.000 de consumatori online în 17 țări în vara anului 2017. Datele sunt ponderate pentru a reflecta componența demografică a populației online în vârstă de peste 15 ani din fiecare țară. Media globală este ponderată pe baza dimensiunii fiecărei țări, proporțional cu celelalte țări analizate.
Țările incluse sunt Argentina, Australia, Belgia, Brazilia, Canada, China, Franța, Germania, Italia, Japonia, Mexic, Olanda, Rusia, Coreea de Sud, Spania, Marea Britanie și SUA.
Studiul pentru România a fost realizat în 2015, pe un eșantion de 1.000 de utilizatori de Internet.



