GfK: Puterea de cumpărare a românilor, cea mai mare rată de creștere din Europa în 2017
România a înregistrat cel mai mare avans în ceea ce privește puterea de cumpărare (+7,85), atingând pragul de 4.556 euro pe cap de locuitor, în timp ce puterea medie de cumpărare la nivel european este de 16.436 euro pe cap de locuitor, potrivit datelor studiului GfK ”European Retail in 2018” desfășurat în 32 de țări.
”Puterea scăzută de cumpărare pe cap de locuitor în cazul românilor (4.556 euro) demonstrează persistența decalajului mare între țările Europei în ceea ce privește bunăstarea populației. Chiar dacă în creștere, puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Situația este asemănătoare celei din Ucraina, Bulgaria, Serbia, Bosnia – Herțegovina, Macedonia și, parțial, Turcia”, au explicat reprezentanții GfK România.
Regiunile țării unde puterea de cumpărare este mai ridicată față restul țării sunt: București și județele Cluj, Timiș, Alba, Sibiu, Brașov, Prahova, Argeș, Constanța. Județele care au înregistrat un mic salt față de anul trecut și au ajuns la nivelul județelor de mai sus în privința puterii de cumpărare sunt Arad, Hunedoara și Mureș.
Dacă vorbim însă despre ponderea cheltuielilor populației în retail, acest indicator variază puternic în Europa, de la 25%, până la 50%. Potrivit datelor GfK, media statelor UE a fost de 30,5% în 2017, iar cota în cazul României a fost de 31,6%.
Prognoza cifrei de afaceri aferente retailului din spațiile comerciale pentru 2018: România și Cehia, în topul creșterilor
Țările UE au avut o creştere a cifrei de afaceri în retail de +1,8% în 2017. Datorită efectelor cursului de schimb valutar, Marea Britanie a suferit o scădere a cifrei de afaceri de -4,2% în euro. Cehia (+9,8%) şi România (+9,3%) se numără printre statele campioane, cu rate de creştere de aproape două cifre şi inflaţie moderată.
Graţie creşterii continue a veniturilor, ţările din estul Europei aflate în top în anii precedenţi au condus din nou plutonul în 2018. GfK se aşteaptă la rate de creştere robuste și în 2018 pentru România (+7,5%), Estonia (+6,8%), Cehia (+6,5%), Bulgaria (+5,3%) și Ungaria (+6%).
GfK estimează o creștere de 2,1% a afacerilor din retail în 2018, cu o rată ușor încetinită față de anul anterior. Situația variază pentru fiecare țară în parte. În timp ce creşterea valorii este de aşteptat pentru ţări precum Franţa, Spania şi Ungaria, situația pentru ţările cu rate scăzute de creştere va fi mai puţin favorabilă din cauza inflaţiei în creştere.
”Economia europeană se confruntă cu schimbări majore din cauza Brexit-ului, în plus faţă de diverse provocări economice şi politice. Incertitudinea cu privire la viitoarele condiţii comerciale cu SUA ridică probleme cu privire la impactul potenţial asupra exporturilor europene. Ca şi în anii precedenţi, soluţiile GfK de geomarketing explorează situația actuală şi o anticipează pe cea viitoare pentru piața de retail din Europa”, precizează reprezentanții GfK.
România, cel mai mare nivel al inflației prognozat în UE
Cu o rată a inflaţiei de 1,7% în 2017, naţiunile UE s-au apropiat încă o dată de prognoza Băncii Centrale Europene (BCE), care a anunțat ţinta de +2% pentru preţurile de consum. Consumatorii au fost nevoiți să scoată mai mulți bani din buzunare pentru aceleași produse în multe țări din Europa de Est care s-au luptat cu deflaţia în anii precedenți. GfK preconizează o creştere a preţurilor la nivelul UE de 1,9%.
România a avut o inflație de 1,2% în 2017, sub media europeană. Estimările pentru 2018 însă arată o rată a inflației de 4.1% pentru anul curent, cel mai mare nivel prognozat în UE.
Studiul GfK privind situația retailului european s-a desfășurat în 32 de țări și cuprinde cele mai recente evoluții și prognoze pentru 2018. Indicatorii de piață evaluați de GfK pentru cele 32 de țări europene analizate sunt: puterea de cumpărare, ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale, inflația și profitabilitatea spațiilor comerciale. De asemenea, GfK oferă o prognoză asupra cifrei de afaceri aferente retailului din spațiile comerciale pentru 2018. Studiul integral „European Retail in 2018” poate fi descărcat gratuit în format PDF în limba engleză.



