GfK: Dorința de cumpărare a românilor, în creștere în T3
În ciuda creșterii veniturilor, scăderii inflației și reducerii TVA-ului, consumatorii din România s-au arătat prea puțin dispuși să își schimbe opinia asupra perspectivei economice în timpul trimestrului al treilea. Cu toate acestea, dorința de cumpărare a românilor a crescut, arată studiul GfK privind climatul de consum în Europa în intervalul menționat.
După un trimestru doi cu variații minime, așteptările economice au fluctuat pe parcursul trimestrului 3, revenind la aproximativ același nivel ca la finalul trimestrului anterior. Luna septembrie s-a încheiat la valoarea de 6,3 puncte, cu aproape un punct mai puțin decât la finalul trimestrului 2, dar cu 5 puncte peste valoarea din aceeași perioadă a anului trecut, arată datele GfK.
Așteptările privind veniturile au înregistrat, de asemenea, o mică scădere la începutul trimestrului 3, dar apoi s-au stabilizat la nivelul de 24,2 puncte până la finalul trimestrului. Această variație reprezintă o scădere de 2 puncte față de sfârșitul trimestrului anterior, dar o creștere de 3,4 puncte față de aceeași perioadă a anului trecut.
Înclinația către cumpărare a înregistrat cea mai mare variație. La începutul trimestrului s-a menținut la nivelul perioadei anterioare, dar în septembrie a crescut la 12 puncte. Aceasta reprezintă o creștere de 6,4 puncte față de finalul trimestrului 2 și o creștere de 9,7 puncte față de aceeași perioadă a anului trecut.
La nivelul UE, încrederea consumatorilor a ajuns la cel mai înalt nivel din ultimii nouă ani.
„Consumul privat s-a dovedit a fi unul dintre pilonii principali ai economiei europene în ultimul trimestru, în condițiile în care numeroase țări și-au îmbunătățit ori și-au menținut înclinația către cumpărare în acest trimestru. Aceste rezultate contrazic rezultatele relativ mixte obținute de diverse țări la alți indicatori: așteptările economice au scăzut în Franța, Germania și Portugalia, iar așteptările privind veniturile au scăzut, de asemenea, în Franța, Austria și Germania, în comparație cu trimestrul al doilea al acestui an”, spune Rolf Bürkl, expertul în consum al GfK.