Vânzările de alimente, în scădere după ultima lună din vară

Comerțul cu alimente, băuturi și tutun a scăzut în septembrie raportat la luna august, arată datele Institutului Național de Statistică. Scăderea a fost de 7,3% ca serie brută deși, raportat la aceeași lună a anului trecut a fost înregistrată o creștere de 2,9% pe aceeași bază de raportare. Vânzările de alimente, în scădere după ultima lună din vară

Cumulat încă, vânzările cu amănuntul au bifat a doua scădere consecutivă de la trimestru la altul, ceea ce confirmă faptul că aportul consumului privat asupra PIB-ului din trimestrul al treilea din acest an ar putea fi negativ, potrivit analiștilor ING Bank.

Cea mai mare scădere la nivel de consum a fost înregistrată în cazul carburanților. În luna septembrie a acestui an, datele INS arătau un minus de 8,9% raportat la august 2023 și de 9,3% comparat cu septembrie 2022. Dacă luăm în calcul primele nouă luni din acest an raportat la perioada similară din 2022, scăderea vânzărilor pe acest segment a fost de 3,1%.

Cumulat, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 2,0% (serie brută) în perioada ianuarie – septembrie 2023 față de ianuarie – septembrie 2023 datorită creșterilor înregistrate în cazul vânzărilor de produse nealimentare (+3,5%) și a vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun (+3,4%).

Retail Sales ING Economics

Drept urmare, după mai mult de patru trimestre consecutive de inflație, consumatorii au devenit mult mai calculați și pragmatici cu cheltuielile și cumpără mai puțin ori caută mai des prețurile mici ale mărcilor private, ale magazinelor de discount sau ale produselor la promoție, arată datele unei analize NielsenIQ.

Chiar dacă inflația este în curs de decelerare, ajungând la 10,3% în al doilea trimestru al anului, prețurile bunurilor de larg consum continuă să crească peste acest nivel. Nesiguri asupra viitorului, consumatorii privesc cu precauție decelerarea inflației și continuă să fie foarte calculați cu bugetele pentru a rezista în continuare devalorizării veniturilor proprii.

Astfel, 90% dintre consumatori la nivel global își ajustează modul în care cheltuiesc banii, cele mai comune schimbări fiind renunțarea la cheltuielile discreționare, încadrarea într-un buget prestabilit, căutarea celor mai bune prețuri, amânarea investițiilor majore și economisirea pentru viitor.


Citește și Studiu: 6 din 10 români spun ca trăiesc fără siguranța zilei de mâine


În plus, Banca Națională a României susține că rata anuală a inflației este așteptată să se mărească în debutul anului viitor – sub impactul majorării și introducerii unor taxe și impozite –, și să descrească gradual în următoarele trimestre, dar să-și accelereze scăderea în 2025, coborând în interiorul intervalului țintei la finele orizontului prognozei.

 

consumatori preturi scumpiri inflatie
Consumatorii, mai calculați, mai pragmatici, cumpără mai puțin și aleg mărcile private
Deși inflația decelerează, prețurile bunurilor de larg consum au crescut, în medie, cu 19,3% în cel de-al doilea trimestru al anului, iar...
Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor
Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor
În fața creșterilor de prețuri, consumatorii își ajustează obiceiurile de consum și strategiile pentru a-și gestiona eficient bugetul. O...
Vânzările de alimente, creștere de 5% în primele cinci luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere de 5% în primele cinci luni ale anului
În contextul în care alimentele, băuturile și tutunul s-au scumpit cu peste 18% în primele cinci luni ale acestui an, vânzările magazinelor pe...
Vânzările de alimente, afectate de inflație pe parcursul anului trecut
Vânzările de alimente, afectate de inflație pe parcursul anului trecut
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut (serie brută), per...