Cum s-a reflectat scăderea TVA în prețurile marilor rețele

Efectele reducerii TVA la 9% de la 1 iunie 2015 este un subiect care preocupă întreaga industrie alimentară. Într-o primă fază, este important de văzut cum s-a reflectat această schimbare în prețul la raft, dacă retailerii au transmis către consumator economiile realizate în urma aplicării noii cote. Un studiu publicat recent de compania de cercetare RetailZoom aduce pentru prima dată informații detaliate, la nivel de categorie, despre prețurile din retailul modern și despre dinamica acestora după momentul intrării în vigoare a TVA-ului de 9%. Cum s-a reflectat scăderea TVA în prețurile marilor rețele

Peste jumătate din cele 18 categorii de alimente și băuturi non-alcoolice cuprinse în studiu au avut reduceri medii de preț de cel puțin 10% în iunie, comparativ cu luna anterioară. Cel mai mult s-au ieftinit în acest interval mălaiul (-15%), cașcavalul ambalat (-15%) și zahărul (-13%), categorii în care mărcile proprii ale retailerilor au înregistrat chiar scăderi de preț peste medie.
La polul opus, cele mai mici reduceri de preț au fost înregistrate la băuturile răcoritoare carbonatate ambalate la PET (-8%), la ulei, tablete de ciocolată, telemea ambalată și apă (-9%). Pentru restul categoriilor analizate, scăderea de preț în iunie față de mai 2015 a fost de zece procente.

Pentru acest studiu, compania de cercetare RetailZoom a selectat 18 categorii de alimente și băuturi non-alcoolice prezente în coșul zilnic de cumpărături al românilor. Pentru fiecare categorie a fost calculată nu doar diferența de preț dintre mai și iunie 2015, ci s-a realizat analiza trendului prețurilor, fiind luată ca reper și valoarea înregistrată în luna iunie a anului trecut.
Cu câteva excepții ce pot fi explicate prin volatilitatea prețului materiei prime, precum cafeaua, în categoriile analizate s-au remarcat reduceri semnificative de preț atât față de mai 2015, cât și față de iunie 2014.

SL-A-tabel

Ce politică de preț au adoptat retailerii pentru propriile mărci

Cu excepția cafelei, în categoriile analizate, mărcile proprii ale retailerilor s-au ieftinit în iunie față de mai cu un procentaj mai mare sau egal cu dinamica medie a categoriei.
Procentual, cele mai mari ieftiniri la produsele marcă proprie s-au observat în categoriile: zahăr (-18%), iaurt, biscuiți (-12%) și tablete de ciocolată (-13%).

De asemenea, în studiu este menționată și evoluția prețului pentru top zece produse (SKU) din fiecare categorie, motivul includerii lor fiind acela că ele dau trendul și în materie de preț în categoriile din care fac parte. Este interesant de remarcat diferența semnificativă între rata de ieftinire a produselor din top 10 și cea a mărcilor proprii ale retailerilor în categoriile de zahăr (-4% pentru top 10 produse vs. -18% pentru PL), mălai (-7% vs. -13%), apă (-6% vs. -10%) și cașcaval ambalat (-11% vs. -17%), diferențe ce țin de politica de preț a retailerilor.

Vânzările de alimente au crescut în primul semestru

Valoarea vânzărilor de alimente în rețelele monitorizate de RetailZoom a crescut cu circa 8% în primele șase luni ale acestui an, comparativ cu primul semestru din 2014. „Este deja laitmotiv faptul că, pe magazine comparabile, nu se observă creșteri, dar este adevărat că nici scăderi, și că orice eventual surplus de vânzări este adus de deschiderile noi. Ducând raționamentul mai departe, cu siguranță că cel puțin o parte din această creștere vine în detrimentul comerțului tradițional”, explică Roxana Baciu, Managing Director RetailZoom.

Excluzând țigările, alimentele au în continuare cea mai mare contribuție la evoluția pozitivă a vânzărilor valorice în universul de retail monitorizat.

Dintre categoriile alimentare, produsele proaspete au înregistrat cea mai mare creștere valorică de vânzări: nu mai puțin de 17,2% în primul semestru al anului față de aceeași perioadă din 2014. Rate semnificative de creștere au fost observate și în categoriile de snackuri sărate (+12,2% ) și dulci (+11,2%). La polul opus, produsele de băcănie au înregistrat o stagnare. Per ansamblu, vânzările în categoriile alimentare au crescut cu 7,8%, potrivit datelor RetailZoom.

În segmentul băuturilor, produsele alcoolice au raportat un avans valoric al vânzărilor de 12,2% în același interval, în timp ce băuturile non-alcoolice și-au majorat vânzările cu 10%.
Rate mai modeste de creștere au fost înregistrate în dreptul categoriilor nealimentare: de exemplu, produsele cosmetice au avut un avans valoric de 3,7%, un ritm similar fiind raportat și de către produsele pentru întreținerea casei.

„Cu o reducere de prețuri la alimente și o creștere a valorii vânzărilor, primul semestru al acestui an se încheie frumos, cel puțin în aparență. Rămâne ca aceste semnale să fie confirmate și pe mai departe”, afirmă Roxana Baciu.

Consiliul Concurenței: Prețurile medii ale alimentelor de bază au scăzut cu până la 34%
Consiliul Concurenței: Prețurile medii ale alimentelor de bază au scăzut cu până la 34%
Prețurile medii ale alimentelor de bază din marile lanțuri comerciale au scăzut cu valori de până la 34%, în contextul aplicării prevederilor...
RetailZoom: Retailul scade, pe fondul încetinirii consumului
RetailZoom: Retailul scade, pe fondul încetinirii consumului
Dacă în 2020-2021 coșul mediu de cumpărături din supermarketuri cuprindea în medie 6-7 produse, în prezent numărul a scăzut la cinci...
Piața FMCG locală, pe locul 7 în topul creșterilor valorice în estul Europei în 2022
Piața FMCG locală, pe locul 7 în topul creșterilor valorice în estul Europei în 2022
Cu un plus de 15,8% în valoare în 2022 piața locală de bunuri de larg consum se situează pe locul 7, alături de Polonia, în topul creșterilor...
Băuturile spirtoase, o categorie prinsă între creșterea costurilor de producție și limitarea bugetelor consumatorilor
Băuturile spirtoase, o categorie prinsă între creșterea costurilor de producție și limitarea bugetelor consumatorilor
Incertitudine și adaptare – așa descriu producătorii și importatorii de băuturi spirtoase anul 2022, unul marcat de scumpirea materiilor...