Cum funcționează Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăști, prima inițiativă de acest gen la nivel local?

Retailerul francez Carrefour a lansat oficial în România Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăști, o inițiativă unică pe piața locală, aceasta fiind prima cooperativă agricolă fondată de un retailer. Proiectul este o premieră și la nivel de grup, francezii colaborând cu cooperative agricole și în alte țări precum Franța, Spania sau Belgia, însă, pentru prima dată, aceștia sunt membri ai unei cooperative. Prin acest proiect, retailerul își propune să ofere clienților tot mai multe produse locale pe partea de legume și fructe și să “limiteze pe cât posibil importurile.”Cum funcționează Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăști, prima inițiativă de acest gen la nivel local?

Cooperativa lansată de Carrefour se află la mai puțin de 30 de kilometri de București, în comuna Vărăști, județul Giurgiu și însumează 60 de hectare de teren, din care 15 hectare de solarii. Cooperativa are cinci membri fondatori: Carrefour și patru producători locali, iar într-un an de când s-au purtat primele discuții, proiectul a reușit să reunească peste 80 de membri. 

”Am dezvoltat acest proiect din dorința de a fi un partener sustenabil pentru producătorii agricoli locali și un furnizor de produse de calitate pentru clienții noștri. Am ales Vărăști datorită bazinului legumicol recunoscut în zonă pentru calitatea produselor sale, dar și pentru experiența de generații pe care o au producătorii de acolo. Prin acest tip de inițiativă vrem să limităm cât mai mult importurile. Ne dorim pentru clienții noștri să aiba acces la produse românești”, a declarat Jean Baptiste Dernoncourt, CEO Carrefour România.

”Încă de acum patru ani, am demarat un proiect prin care îi invitam pe producătorii locali să vină la standurile amenajate în magazinele noastre și să se înscrie și să devină furnizorii noștri. Am făcut asta doi ani la rând și în urma acestui apel am reușit să încriem 1.200 de producători mici și medii, din care 360 au devenit furnizori Carrefour. Noi importăm doar produsele pe care nu le găsim în România. Pentru noi este mult mai avantajos să cumpărăm produse proaspete din România, costul fiind mult mai mic. Pentru noi ar fi perfect să găsim tot necesarul de produse local. De aceea am demarat și acest proiect al cooperativei, pentru a putea obține local din ce în ce mai multe produse care ne trebuie”, a explicat Andreea Mihai, Director de Marketing & Comunicare Carrefour România.

Anul trecut membrii  cooperativei au furnizat circa 3.500 de tone de legume către Carrefour, iar pentru anul acesta,  producția estimată este de 5.000 de tone de legume – roșii, salată, ardei, dovlecei, fasole, vinete, varză, țelină, ceapă, usturoi, mărar, pătrunjel, leuștean, spanac, lobodă, leurdă, urzici, ridichi, ceapă verde, usturoi verde sau ștevie, sortimentația variind în funcție de sezonalitate.

”Cooperativa, în funcție de fiecare sortiment în parte, ne oferă un procent mai mare sau mai mic. În anumite părți de sezon avem 100% din necesarul Carrefour, asigurat de cooperativă. Spre exemplu, în cele două săptămâni dinainte de sărbătorile din decembrie, toată salata ne-a fost furnizată de cooperativă. Daă vorbim despre ceapa verde, avem magazine unde sprijinim și alți producători locali, astfel că doar 20-30% din necesar provine de la cooperativă”, a precizat Mircea Isvoreanu, Manager Achiziții Legume și Fructe Carrefour.

Pentru ca produsele să ajungă la consumatori într-un timp cât mai scurt, Carrefour a construit în Vărăști un depozit de 300 de metri pătrați, unde producătorii locali le pot depozita. De aici, legumele sunt trasportate la depozitul central și apoi distribuite către magazinele Carrefour din toată țara. Mai mult, retailerul pune la dispoziția producătorilor lădițe din plastic pliabile și returnabile, astfel încât aceștia să nu mai fie nevoiți să achiziționeze de fiecare dată navete de carton sau lemn.

Impactul proiectului la nivelul comunității

În acest moment, localitatea Vărăști numără aproximativ 6.500 de locuitori, dintre aceștia aproximativ 300 de familii fiind legumicultori.
”Una dintre cele mai mari provocări pentru agricultorii români în acest moment este lipsa logisticii, a organizării și a unei piețe de desfacere care să preia producția în proporție de 100%. Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăști este răspunsul la această problemă pentru că ne permite să ne concentrăm pe recoltă, productivitate și calitatea produselor, adică pe ce știm noi să facem mai bine”, a declarat Costel Buturuga, membru fondator al Cooperativei Agricole Carrefour Vărăști.

”Această diferență între numărul de legumicultori la nivelul localității și numărul celor care sunt membri ai Cooperativei se datorează pierderilor pe care le-au înregistrat de-a lungul timpului prin diferite parteneriate. Da, acum sunt retincenți, însă estimez că undeva la 80% dintre aceștia vor deveni membri în următoarea perioadă”, a precizat Adrian Măhălean, primarul localității Vărăști.

Alte informații cheie despre Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăști

• Termenul de plată este de șapte zile;
• Costurile cu pierderile nu sunt imputate producătorilor, acestea fiind suportate de Carrefour România;
• Prețurile de achiziție sunt negociate săptămânal;
• Legumele furnizate de Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăști vor fi disponibile în magazinele Carrefour 12 luni pe an;

Carrefour deține la nivel național 290 de magazine dintre care 32 hypermarketuri Carrefour, 118 supermarketuri Market, 85 de magazine Billa, 44 magazine de proximitate Express, 10 magazine de proximitate Contact și un magazin de comerț online:www.carrefour-online.ro. Cele mai recente date financiare raportate de francezi, indică pentru anul financiar 2015 afaceri de 6,2 miliarde de lei, rezultat care îi clasează pe locul doi într-un top al retailerilor pe 2015, în funcție de cifra de afaceri, după Kaufland.

Carrefour Act for Food furnizori locali
Carrefour: Românii optează pentru produse made in RO și cu ingrediente echilibrate
Românii optează pentru produse made in RO și cu ingrediente echilibrate, arată datele obținute în urma studiilor Carrefour pentru noul capitol...
Carrefour Market Cosmopolis Plaza 1 002
Carrefour România intenționează să mai deschidă 40 de magazine Market și Express anul acesta
Carrefour România continuă investițiile în formatul Market prin deschiderea unui nou supermarket în complexul Cosmopolis și intenționează să...
Carrefour România își extinde amprenta locală prin parteneriate cu șase noi cooperative agricole
Carrefour România își extinde amprenta locală prin parteneriate cu șase noi cooperative agricole
Carrefour România continuă investițiile în dezvoltarea sortimentului de produse locale și demarează parteneriate cu șase noi cooperative...
Produsele „made in Romania”, o carte câștigătoare pentru Carrefour România
Produsele „made in Romania”, o carte câștigătoare pentru Carrefour România
Orientarea consumatorilor către produsele locale este un trend de necontestat pe piața locală, iar Carrefour România se numără printre...