ANAF: numărul noilor case de marcat instalate în piață a ajuns la 141.000
Aproape 141.000 de case de marcat cu jurnal electronic au fost instalate în piață până la data de 12 noiembrie a.c, conform datelor centralizate de ANAF și transmise revistei Progresiv. Numărul reprezintă mai puțin de jumătate din totalul aparatelor fiscale de acest tip declarate de distribuitorii de profil (303.519), ceea ce arată că procesul de implementare a noilor reglementări din domeniu, care impun schimbarea caselor de marcat, este departe de a se finaliza. Și asta în condițiile în care termenul limită pentru implementare este data de 1 septembrie, în cazul contribuabililor mari și mijlocii.
ANAF a reiterat faptul că nu va aplica amenzi firmelor care nu s-au conformat acestui deadline, ci va continua să deruleze o serie de acțiuni de tip preventiv și de îndrumare.
“Menţionăm că organul fiscal colectează, începând cu luna septembrie a anului curent, şi până la data implementării sistemului informatic, date pe care utilizatorii noilor aparate de marcat electronice fiscale au obligaţia să le transmită lunar, prin depunerea declaraţiei A4200, până la data de 20 a lunii, pentru luna anterioară. Dintre tipurile de informaţii colectate prin intermediul aplicaţiei A4200 și respectiv A4203, exemplificăm următoarele: valoarea totală a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, numărul de ordine al bonului fiscal, la nivelul zilei de lucru, data, ora şi minutul emiterii bonului fiscal, seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal, valoarea totală a taxei pe valoarea adăugată pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cotă precum şi date din raportul fiscal“, au afirmat reprezentanții ANAF.
Noile reglementări au pornit de la ideea de a conecta toate aparatele de marcat electronice fiscale instalate în piață la sistemul informatic al ANAF şi transmiterea zilnică a informaţiilor către autoritatea de control, lucru imposibil de realizat în prezent din cauză că ANAF-ul nu a dezvoltat serverul IT necesar derulării acestui proiect de anvergură.
Scopul declarat al proiectului este reducerea evaziunii fiscale din comerțul local și din alte ramuri sectoriale din zona serviciilor pentru consumatori.