Piața de bere, în fața unei inflații nemaiîntâlnite în ultimii 10 ani
Chiar dacă piața berii din România se află într-o zonă de stabilitate, variațiile înregistrate în ultimii trei ani fiind de +/-1% în ceea ce privește volumele vândute, anul 2022 vine cu o presiune mai mare pe fondul unei inflații-record, a războiului din Ucraina sau creșterea costurilor pe întregul lanț de producție, care se reflectă și asupra puterii de cumpărare a românilor, consideră Julia Leferman, Director General Asociația Berarii României.
“Avem o evoluție pozitivă în zona canalului off trade, dar care, din păcate, nu a reușit să compenseze pierderea din HoReCa. La nivel general, suntem într-o zonă din care putem spune că există stabilitate în piața berii. 2022 este anul în care ne confruntăm cu o inflație cum nu am mai văzut în ultimii zece ani, cu costuri ridicate pe tot lanțul, de la materii prime până la transport și costuri operaționale. Ne așteptăm la o creștere valorică în 2022, nu în volum, ca urmare a continuării trendului de premiumizare a pieței”, spune Mihai Voicu, Președintele Asociației Berarii României.
“Piața berii rămâne relativ stabilă, în sensul că variațiile pe care le-am înregistrat în ultimii trei ani au fost de până în 1% (+/-1%) raportate la volumul pieței. Este un context economic provocator, atât din zona creșterii costurilor, presiunea războiului, inflația, care pot influența în final puterea de cumpărare a consumatorului român, iar piața berii depinde de această putere de cumpărare”, adaugă Julia Leferman.
Ce beri preferă românii
Berea lager a continuat să domine preferințele românilor și în 2021, cu o pondere de 93,6%, în ușoară scădere față de anul anterior. Mixurile de bere și berile aromatizate și-au adjudecat 3,8% din piață, iar berea fără alcool a deținut o pondere de 1,7%. Ultimele două categorii au înregistrat cel mai mare salt anul trecut față de 2020, respectiv 21% în cazul mixurilor și 20% în cazul berii fără alcool. Specialitățile - berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc. - dețin 0,9% din piață și sunt cele mai afectate de criza Covid-19. Categoria a marcat anul trecut o scădere puternică, de 43% față de anul anterior, continuând trendul descendent înregistrat anul anterior (-28%), arată datele Asociației Berarii României.
În ceea ce privește structura în funcție de ambalaj, piața berii a reluat tendințele de dinainte de pandemie. Astfel, vedeta incontestabilă a anului 2021 a fost sticla, cu o creștere de 4 puncte procentuale față de anul anterior, după un prim an pandemic de scădere. Și doza și butoiul înregistrează creșteri, în cazul berii ambalate la cutie tendința ultimilor ani fiind de avans constant, iar în cazul KEG-ului, mulțumită unor perioade mai îndelungate de funcționare a sectorului HoReCa, 2021 a adus o ușoară revenire, fără însă a ajunge la ponderea deținută înainte de criza sanitară. PET-ul este singurul tip de ambalaj care a scăzut anul trecut, cu peste 5 puncte procentuale. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj este următoarea: sticlă - 31,6%, doză - 24,3%, butoi - 2,6%, PET - 41,5%.
La nivel de investiții, membrii Asociației au alocat un buget de 100,5 milioane de euro în 2021, în creștere cu aproape 28 milioane euro față de 2020.
Berea își păstrează caracterul profund național
Ponderea producției locale a rămas anul trecut de 97% din consumul intern. Pe parcursul anului 2021, importurile au cunoscut o ușoară creștere de 0,5 milioane hl, atingând un total de 0,69 milioane hl. În schimb, exporturile au scăzut ușor, cu 0,04 milioane hl față de anul anterior, atingând un total de 0,49 milioane hl.
De asemenea, numărul producătorilor de bere (microberării) a crescut anul trecut la 93, față de 86 în 2020.